• پنجشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061508823
  • خبرنگار : 30147

مهم‌ترین پروژه ملی بخش سرولایت یک دهه رها شده است

مهم‌ترین پروژه ملی بخش سرولایت یک دهه رها شده است

ایسنا/خراسان رضوی بخشدار سرولایت گفت: گرچه جاده بام-چکنه به عنوان یکی از پروژه‌های مهم ملی معرفی شده اما بیش از یک دهه هست که رها شده است.

باقر صدیقی در گفت‌وگو با ایسنا ارتقاء این بخش به شهرستان را یکی از مطالبات چندین ساله و بر زمین مانده مردم منطقه دانست و افزود: بخش سرولایت با مرکز شهرستان و همچنین مرکز استان فاصله قابل توجهی دارد.

وی با بیان اینکه بخش سرولایت با مرکزیت شهر چکنه ۹۵ کیلومتر با مرکز شهرستان نیشابور و ۱۱۵ کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد، اظهار کرد: سرولایت به عنوان منطقه‌ای دور افتاده نیازمند توجه ویژه‌ای به ارتقاء دارد.

بخشدار سرولایت با اشاره به اینکه اگر به پیشینه سرولایت برگردیم این منطقه بزرگ‌ترین بخش منطقه‌ای با ۱۳۰ پارچه آبادی بوده است، بیان کرد: گرچه مناطق هم‌جوار از این بخش ارتقاء پیدا کرده‌اند ولی خود سرولایت که اکنون ۴۰ پارچه آبادی بیشتر برایش باقی نمانده هنوز ارتقاء نیافته است.

وی با بیان اینکه بخش سرولایت موجب ارتقاء شهرستان‌هایی مانند فیروزه، خوشاب و حتی قوچان شده و خودش هنوز در حد بخش باقی مانده است، اذعان کرد: سرولایت به عنوان کریدور ارتباطی جاده آسیای میانه مطرح است.

صدیقی گفت: استعدادها و پتانسیل‌های فراوان جاده‌ای، گردشگری، صنعت، معدن، وسعت، کشاورزی، دامی و به ویژه به لحاظ قدمت فرهنگی که منطقه دارد از نقاط برجسته و مستعد سرولایت است.

وی اظهار کرد: چون توزیع اعتبارات به شرایط جغرافیایی و سیاسی و وضعیت خاص منطقه بر می‌گردد، اگر قرار باشد سرولایت با این وسعت، توانمندی و پتانسیل به عنوان یک بخش باقی بماند و اعتبارات را به صورت قطره چکانی تخصیص دهند چه بهتر که توسعه، پیشرفت و آبادانی منطقه به سمتی برود که خودش مستقل شده و ارتقاء یابد.

بخش سرولایت از اعتبارات ملی سهم خوبی ندارد

بخشدار سرولایت با انتقاد از اینکه تاکنون بخش سرولایت از اعتبارات ملی سهم خوبی نداشته است، افزود: گرچه جاده بام-چکنه به عنوان یکی از پروژه‌های مهم ملی معرفی شده اما بیش از یک دهه رها شده است.

وی گفت: پروژه ملی جاده بام- چکنه با ۳۹ کیلومتر تاکنون ۱۶ کیلومتر آن به صورت اسفالت و لایه‌بندی رها شده و در حال از بین رفتن است، ضمن اینکه زیرساخت باقی مسیر هم رها شده است.

صدیقی با اعلام اینکه گرچه سال‌هاست این جاده تحت عنوان پروژه ملی مطرح شده اما هیچ اعتباری به آن تخصیص پیدا نمی‌کند، بیان کرد: جاده بام-چکنه برای کوتاه‌سازی مسیر تردد به خصوص ترانزیت‌هایی که در جاده آسیای میانه رفت و آمد دارند از اهمیت بسیاری برخوردار است.

عبور ترانزیت‌های آسیای میانه از جاده روستایی

وی اظهار کرد: جاده ترانزیتی که در حال حاضر از آن برای ترانزیت آسیای میانه استفاده می‌شود در واقع جاده روستایی است که اهالی منطقه در تلاش برای ارتقاء این جاده روستایی به بین شهری هستند.

بخشدار سرولایت افزود: جاده بام-چکنه اگر افتتاح شود، چندین استان را به یکدیگر متصل می‌کند و موجب کوتاه کردن مسیرها و مسافت‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه بام-چکنه یکی از محورهای مهم استان و حتی بین استانی است، گفت: بام-چکنه یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی برای ترانزیت از استان‌های سمنان، خراسان شمالی و خراسان رضوی است.

سرولایت با اشاره به اینکه چون پروژه ملی است بین چند استان بدون نتیجه باقی مانده و به نتیجه رسیدن آن بستگی به پیگیری‌های مسئولان عالی‌رتبه استانی دارد، اذعان کرد: گرچه شهرستان نیشابور چندین بار پیگیر جذب اعتبار بوده اما اعلام شد چون استان‌ها و شهرستان‌های هم‌جوار اعتبار پروژه را جذب کرده‌اند مبلغی برای این منطقه باقی نمانده است.

۷ روستا محروم از راه آسفالته

بخشدار سرولایت افزود: اگر بخش سرولایت ارتقاء یابد مشکلات مسیر و راه ارتباطی چندین روستا، اقتصاد گردشگری روستایی و مخاطرات جاده‌ای رفع می‌شود.

وی همچنین در خصوص شاخص‌های بخش از راه‌های مناسب گفت: حدود ۴۰ کیلومتر دیگر راه روستایی داریم که نیازمند اسفالت هستند البته از راه‌های آنتنی هم باقی مانده است.

صدیقی با بیان اینکه هنوز ۶ تا ۷ روستای بخش سرولایت از راه آسفالته برخوردار نیستند، افزود: پس از ایجاد راه‌های آسفالته به انجام طرح‌های هادی باقی مانده در روستاها خواهیم پرداخت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در ۵۰ درصد روستاهای بخش سرولایت طرح هادی اجرا شده از وجود ۴۰ روستا خبر داد و گفت: باقی روستاها به دلیل متغیر بودن بعد جمعیتی نیاز به اجرای طرح هادی دارند.

وجود معادن غنی یکی از استعدادها و پتانسیل‌های بخش سرولایت

بخشدار سرولایت در ادامه یکی از استعدادها و پتانسیل‌های این بخش را وجود معادن غنی دانست و اظهار کرد: سنگ آهن، پوکه‌های ساختمانی، مس، فلزات گران‌بها از جمله انواع فیروزه از مهم‌ترین معادنی هستند که قابلیت اکتشاف دارند.

وی تصریح کرد: گرچه معادنی که در سنگ و فراوری مصالح ساختمانی فعالیت دارند اقدامات خوبی در اشتغال مستقیم و غیر مستقیم جوانان داشته‌اند اما بسیاری از اهالی منطقه از نوع فعالیت و عدم ارائه مسئولیت اجتماعی معدن داران و بهره‌برداران ناراضی هستند.

صدیقی با تأکید بر اینکه معدنکاران باید به مشکلاتی که برای محیط زیست، جاده‌ و مراتع ایجاد کرده‌اند بیشتر توجه کنند، اظهار کرد: گرچه برخی بهره‌برداران حقوق دولتی را رعایت می‌کنند ولی برخی در حوزه‌های عمران و آبادانی تعلل دارند که موجب بروز نارضایتی‌هایی شده‌اند.

وی با بیان اینکه از ۱۴ معدن ثبتی ۱۱ معدن فعال هستند، گفت: تلاش می‌شود در اقتصاد گردشگری جاده‌ای بتوانیم سرمایه گذاری‌های مناسبی داشته باشیم.

بخشدار سرولایت با اشاره به اینکه در کمک به اقتصاد منطقه، جذب سرمایه‌گذاران، راه‌اندازی ناحیه صنعتی به عنوان زیرساخت اشتغال و پیشران توسعه منطقه در حوزه اقتصاد و اشتغال جوانان نیازمند کمک مسئولان استانی هستیم، خاطرنشان کرد: اقدامات لازم برای مجوزها و صدور سندهای ناحیه صنعتی انجام شده است.

افت ولتاژ مهم‌ترین مشکل پیش روی ناحیه صنعتی

وی مشکل افت ولتاژ برق و تأمین برق مورد نیاز را مهم‌ترین مشکلی دانست که دامن‌گیر ناحیه صنعتی شده است، تأمین برق بخش سرولایت از شهرستان قوچان انجام می‌شود.

صدیقی تصریح کرد: از شهرستان قوچان تا دورترین روستای سرولایت برای توزیع برق حدود ۴۰ کیلومتر فاصله داریم که این فاصله موجب افت ولتاژ و خسارت به وسایل منازل می‌شود.

وی با بیان اینکه برای ایجاد ناحیه صنعتی بخش سرولایت نیازمند پست برق مستقل هستیم که هنوز موفق به راه‌اندازی نشده‌ایم، گفت: رفع مشکل در گرو توجه مسئولان استانی است.

بخشدار سرولایت در ادامه افزود: هم‌زمان با هفته دولت در بخش زبرخان ۲۵ طرح و پروژه عمرانی، خدماتی، کشاورزی، ورزشی با اعتبار یک هزار میلیارد ریال و ۱۵ برنامه فرهنگی نیز افتتاح، بهره‌برداری و اجرا شد.

وی راه‌اندازی سه سایت همراه اول مخابراتی در سه روستای دور افتاده و مرزی با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال و تبدیل ۶۸۰۰ شبکه سیمی به کابل خودنگهدار در ۹ روستا با اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریال را از مهم‌ترین پروژه‌ها در حوزه عمرانی و خدماتی دانست.

بخشدار سرولایت بیان کرد: در بخش کشاورزی نیز تجهیز و راه‌اندازی دو سالن آموزشی، شرکت تعاونی دامداران و... را داشتیم که افتتاح شد.

بخش سرولایت به مرکزیت شهر چکنه در ۹۴ کیلومتری شمال غرب شهرستان نیشابور واقع است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha