• پنجشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403061508753
  • خبرنگار : 71402

طرح جدید آمریکا برای آتش‌بس‌ غزه و تبادل اسیران

طرح جدید آمریکا برای آتش‌بس‌ غزه و تبادل اسیران

دو مقام آمریکایی، دو منبع امنیتی مصر و یک مقام آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند که کاخ سفید در تلاش است تا پیشنهاد جدیدی برای آتش‌بس غزه و آزادی اسیران صهیونیست توسط حماس در روزهای آینده ارائه کند.

به گزارش ایسنا، به گفته مقامات آمریکایی، پیشنهاد جدید با هدف حل مشکلات عمده پشت بن‌بست چند ماهه در مذاکرات با میانجیگری ایالات متحده، قطر و مصر که به دنبال آتش‌بس در جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس است، انجام می‌شود.

یکی از مقامات ارشد دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به طور جداگانه روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت روی بیشتر قسمت‌های توافق، اتفاق‌نظر حاصل شده است، اما مذاکره‌کنندگان همچنان در تلاش برای یافتن راه‌حل برای دو مانع اصلی هستند.

این مقام دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت این موانع شامل خواسته رژیم صهیونیستی برای حفظ نیروها در کریدور فیلادلفیا، منطقه حائل در جنوب غزه در مرز با مصر و همچنین افراد خاصی است که در مبادله اسرای حماس و اسرای فلسطینی در اراضی اشغالی مشارکت خواهند کرد.

یک مقام آمریکایی گفت پیش‌نویس توافقنامه جدید ممکن است طی هفته آینده یا حتی زودتر تهیه شود.

این مقام گفت: «احساس دریافتی این است که زمان به پایان رسیده است. اگر همین اول هفته پیش‌نویس اصلاح‌شده را دیدید، تعجب نکنید.»

این مقام دولت گفت کشته شدن شش اسیر صهیونیست که اجسادشان به تازگی به اراضی اشغالی منتقل شده، این فرایند را پیچیده کرد. این مقام دولت بایدن گفت: «همه ما فوریت را احساس می‌کنیم.»

یک مقام آمریکایی گفت، «ویلیام برنز» رئیس سیا، مذاکره کننده اصلی ایالات متحده، سرپرستی گروه کوچکی از مقامات ارشد ایالات متحده را بر عهده دارد که بر روی پیش‌نویس کار می‌کنند و شامل «برت مک‌گورک» هماهنگ‌کننده کاخ سفید برای غرب آسیا و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکاست.

به گفته مقام مقام آمریکایی «تصور بسیار قوی از سوی مذاکره‌کنندگان وجود دارد که آتش‌بس در حال از بین رفتن است.» یک مقام آمریکایی دیگر هم گفت از آنجایی که آخرین سفر منطقه‌ای بلینکن در ماه گذشته نتوانست پیشرفتی ایجاد کند، میانجی‌ها به بحث در سطح کاری ادامه داده‌اند و این گفت‌وگوها ادامه دارد.

منابع مصری هم گفتند که ایالات متحده از رویکرد مشورتی‌تر به تلاش برای تحمیل یک طرح آتش‌بس بر طرفین تغییر موضع می‌دهد. هر دو مقام آمریکایی گفتند که طرح بازنگری شده پیشنهاد نهایی اجباری نخواهد بود و در صورت شکست این طرح، واشنگتن به کار برای آتش‌بس ادامه خواهد داد.

روز سه‌شنبه، پنج کشور عربی از جمله عربستان سعودی و همچنین تشکیلات خودگردان فلسطین در رد درخواست صهیونیست‌ها برای حفظ نیروهایش در کریدور فیلادلفیا به مصر پیوستند. روز چهارشنبه ترکیه هم بیانیه مشابهی صادر کرد.

بخش‌هایی از توافق سه مرحله‌ای که قبلا توسط هر ۲ طرف پذیرفته شده است، مستلزم خروج رژیم صهیونیستی از تمام مناطق پرجمعیت غزه در مرحله اول توافق است.

این مقام ارشد دولت بایدن گفت اختلاف فعلی این است که آیا این کریدور به‌عنوان یک منطقه پرجمعیت شناخته شود یا خیر. این مقام افزود: «بنابراین ما در اینجا واقعا در مورد فاز یک صحبت می‌کنیم، در مورد اینکه این پیکربندی چگونه خواهد بود.»

یک مقام آمریکایی دیگر گفت گروه آمریکایی در حال بررسی مناطقی از کریدور فیلادلفیا است که نیروهای صهیونیست باید از آنجا عقب‌نشینی کنند و مناطقی که می‌توانند در آنجا بمانند.

یک مقام آگاه از مذاکرات گفت در گفت‌وگوهای روز دوشنبه در قطر، یک هیئت اسرائیلی به رهبری «دیوید بارنیا» رئیس موساد به میانجی‌ها گفت تل‌آویو مایل است نیروهای خود را پس از اولین مرحله ۴۲ روزه آتش‌بس از کریدور خارج کند. اما ساعاتی بعد، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی کنفرانسی خبری در قدس برگزار کرد و اصرار داشت که اسرائیل کنترل کریدور فیلادلفیا را حفظ کند. اظهاراتی که به گفته این مقام، پس از بازگشت هیئت صهیونیست به اراضی اشغالی مطرح شد.

نتانیاهو روز چهارشنبه مخالفت صریح خود با خروج از کریدور در مرحله اول توافق را تکرار کرد. این مقام آگاه گفت: «این موضوع طرف‌های میانجی را در موقعیت دشواری قرار داده است. اگر اسرائیل در کریدور فیلادلفیا بماند، نه مصر و نه حماس با هیچ توافقی موافقت نمی‌کنند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha