• پنجشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061508656
  • خبرنگار : 50356

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی مشهد تأکید کرد:

حل بحران انرژی جز با تکیه بر مدل‌های نوین سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست

حل بحران انرژی جز با تکیه بر مدل‌های نوین سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با هشدار نسبت به خسارات روزافزون ناشی از قطع برق صنایع به اقتصاد کشور گفت: تنها راه برون‌رفت از این وضعیت قرار گرفتن تولید انرژی در اولویت سرمایه‌گذاری کشور و به‌کارگیری مدل‌های نوین سرمایه‌گذاری در صنعت برق است.

فرهاد سحرخیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت بحرانی ناترازی انرژی و قطع برق صنایع در کشور اظهار کرد: عدم سرمایه‌گذاری کافی در بخش انرژی کشور طی سال‌های گذشته موجب ناترازی انرژی و کمبود برق در کشور شده و در این میان هر ساله با فرا رسیدن فصل تابستان صنایع و بنگاه‌های اقتصادی به عنوان نخستین قربانیان کمبود برق در کشور با قطع برق مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه امسال برخلاف وعده‌های داده شده، میزان قطع برق صنایع به اوج خود رسیده، به‌گونه‌ای که شهرک‌های صنعتی استان چهار روز در هفته با خاموشی دست به گریبان هستند و این مسئله به معضلی اساسی برای واحدهای تولیدی تبدیل شده است.

سحرخیز با تأکید بر اینکه ادامه این روند می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به اقتصاد کشور وارد کند، تصریح کرد: آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد کمبود برق روزانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان به صنایع کشور وارد کرده و سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار زیان به اقتصاد ایران تحمیل می‌کند. خراسان رضوی نیز از این قاعده مستثنی نیست و قطع برق ۸ هزار میلیارد تومان خسارت به واحدهای تولیدی استان وارد کرده است.

وی با بیان اینکه تنها راه حل این بحران، سرمایه‌گذاری در تولید انرژی برق است، خاطرنشان کرد: باید سرمایه‌گذاری در ایجاد نیروگاه‌های جدید و افزایش ظرفیت تولید برق به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سرمایه‌گذاری در استان خراسان رضوی و کشور تعیین شود و با همکاری متقابل دولت و بخش خصوصی افزایش ظرفیت تولید برق با تمرکز بر نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دستور کار قرار گیرد.

این عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: برای جلوگیری از افت بیشتر تولید و کاهش صدمات اقتصادی، لازم است هرچه سریع‌تر اقدامات جدی و مؤثری در زمینه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های انرژی کشور و تأمین مالی طرح‌های در حال اجرا، انجام شود.

وی متذکر شد: باید توجه داشت که امروزه دیگر تکیه بر روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری جوابگوی نیاز صنعت برق کشور نیست و برای خروج از این بحران دامن‌گیر باید از مدل‌های نوین سرمایه‌گذاری از جمله «ایجاد شرکت‌ پروژه»، «مشارکت دولتی و خصوصی»، «قراردادهای خرید تضمینی» و «صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیرساخت» بهره برد.

سحرخیز افزود: هم‌چنین لازم است دولت با مدیریت صحیح بازار برق کشور و تضمین سود سرمایه‌گذاری در این عرصه، بستری رقابتی برای جذب سرمایه‌های سرگردان در این حوزه را فراهم کند.

وی اضافه کرد: در این خصوص «کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی» و «دفتر مشاوره سرمایه‌گذاری و تأمین مالی» به عنوان دو بازوی مشاوره‌ای و اجرایی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در حوزه سرمایه‌گذاری و تأمین مالی آماده‌اند تمامی ظرفیت‌های‌ مشاوره‌ای- تخصصی خود را در این راستا به کار گیرند تا واحدهای تولیدی هرچه سریع‌تر از این معضل رهایی یافته و متحمل خسارات کمتری شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha