• چهارشنبه / ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۷:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061408522
  • خبرنگار : 50549

روایتی از میهمان‌نوازی «موکب جوانان رضوی»

روایتی از میهمان‌نوازی «موکب جوانان رضوی»

ایسنا/خراسان رضوی موکب‌ جوانان رضوی متشکل از شبکه جوانان رضوی ۱۷ استان کشور برای هفتمین سال به رسم میهمان‌نوازی پذیرای زائران امام مهربانی‌ها شدند.

موکب در فرهنگ شیعی نمادی از عشق، ایثار و خدمت به زائران و عاشقان اهل بیت(ع) است. پذیرایی از زائران امام رضا(ع) با برپایی موکب‌ها به عنوان بخشی از فرهنگ میهمان‌نوازی و خدمت به زائران در ایران انجام می‌شود.

در این موکب‌ها به‌خصوص در ایام خاص مذهبی به زائران خدماتی نظیر غذا، نوشیدنی، استراحتگاه و حتی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌شود. موکب‌ها عموماً توسط افراد یا گروه‌های داوطلب و خیرین اداره می‌شوند که به قصد کسب ثواب و خدمت به زائران این خدمات را ارائه می‌دهند.

پذیرایی از زائران امام رضا(ع) با برپایی موکب‌ها یکی از رسوم مهم و ارزشمند در مراسم دینی و مذهبی است و معمولاً در مسیرهای اصلی زائران به مشهد و همچنین در خود شهر مشهد موکب‌ها برپا می‌شوند تا به زائران خدماتی نظیر غذا، اسکان و استراحت ارائه دهند. این نوع فعالیت‌ها نشان‌دهنده همبستگی اجتماعی و فرهنگی ایرانیان و تأکیدی بر اهمیت میهمان‌نوازی و خدمت به زائران است.

توفیق مضاعف زیارت با چاشنی خدمت این روزهای مشهد الرضا(ع) که پذیرای خیل عظیمی از زائران امام مهربانی‌ها بوده و به رسم میهمان‌نوازی موکب‌هایی از سراسر ایران برای میزبانی از زائران برپا شده است و عده‌ای خود افتخار زائری را با چاشنی توفیق خادمی ترکیب کرده و میزبان میهمانان حضرت خورشید شدند.

موکب جوانان رضوی از موکب‌هایی است که از سراسر کشور گرد هم آمده و دست در دست یکدیگر پا به پای سایر موکب‌ها میزبان میهمانان امام رئوف شده‌اند. این موکب در ابتدای خیابان فدائیان اسلام و در میدان بسیج با مشارکت موسسه جوانان آستان قدس رضوی برپا شده که در ۴ روز پایانی ماه صفر پذیرای زائران رضوی است.

پس از پرس‌وجو برای گفت‌وگو با مسئول موکب، یکی از خدام مستقر ما را به آشپزخانه مرکزی هدایت کرد در آنجا با میلاد شعیبی، مسئول موکب جوانان رضوی که در حال انجام خدمت بود همراه شده و به گفت و گو نشستیم.

وی اظهار کرد: توفیق حاصل شد که امسال برای هفتمین سال در موکب جوانان رضوی در شهر مشهد مقدس برای خدمت‌رسانی به زائران در ایام شهادت حضرت رضا(ع) قدم برداریم.

شعیبی ادامه داد: موکب جوانان رضوی موکبی است با مشارکت تشکل‌های شبکه جوانان رضوی از ۱۷ استان و این به عنوان یک شبکه که با محوریت امام رضا(ع) تشکیل شده و عملیات‌های مختلف مردمی را با نام امام رضا (ع) انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در این مجموعه بر خود تکلیف دانستیم که برای ایام شهادت امام رضا(ع) نقش‌آفرینی در خدمت‌رسانی به زائران حضرت داشته باشیم، لذا امسال نیز مانند سال گذشته موکب برقرار شد و در ۹ غرفه خدمتی در میدان بسیج و یک آشپزخانه متمرکز مرکزی با حضور ۲۵۰ خادم خانم و آقا از سراسر کشور خدمات‌رسانی آغاز شد.

شعیبی عنوان کرد: غرفه‌ها نسبت به نیازی که زائر دارد تدارک دیده شده‌اند که می‌توان به غرفه طبیب خانه یا خدمات پزشکی اشاره کرد، در این غرفه ۲ پزشک متخصص و پرستار حضور دارند و خدمات پرستاری و دارویی ارائه و روزانه حدود ۲۰۰ ویزیت انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در غرفه خیاطی نیز با ۵ چرخ خیاطی با حضور زنانی از جنوب کشور که هیئت خیاطی را راه‌اندازی کرده‌اند به زائران خدمت‌رسانی می‌شود.

شعیبی اضافه کرد: یکی دیگر از غرفه‌ها غرفه نانواخانه است که در این غرفه ۴ گروه ۵ نفره از زنان بندرعباسی و شهرهای اطراف هرمزگان با پخت نان‌های سنتی پذیرای زائران رضوی هستند.

مسئول موکب جوانان رضوی اظهار کرد: غرفه قهوه خانه موکب از دیگر مواردی است که از سوی تشکل‌های شبکه جوانان رضوی در اهواز اداره می‌شود، در این غرفه روزانه ۱۷ هزار لیوان قهوه از صبح تا آخر شب بین زائران توزیع می‌شود.

وی گفت: غرفه چایخانه موکب توسط جوانان استان یزد به صورت شبانه روزی و بدون تعطیلی فعالیت دارد و پذیرای زائران با چای است.

شعیبی اضافه کرد: جوانان استان فارس متصدی غرفه شربت خانه با ۲ دستگاه اتوماتیک و با ترکیب عرقیجات گیاهی که محصول میمند فارس است روزانه ۵۰ هزار لیوان شربت را بین زائران توزیع می‌کنند.

وی ادامه داد: در این میان جوانان از ۸ استان دیگر در مضیف الرضا(ع) فعالیت دارند، پشتیبان مضیف آشپزخونه مرکزی است که در این بخش روزانه ۵۰ هزار وعده غذایی و میان وعده توسط آشپزخانه آماده و در مضیف الرضا توزیع می‌شود.

مسئول موکب جوانان رضوی خاطرنشان کرد: توزیع میان وعده مثل آب معدنی، آب میوه، هندوانه، شیرینی‌های سنتی از کرمان و ... از دیگر خدمات ارائه شده برای زائران در این ایام است.

وی با بیان اینکه روزانه ۲۰۰ هزار زائر از خدمات مختلف این موکب بهره‌مند می‌شوند، تصریح کرد: خدمت‌رسانی تا پایان روز شهادت امام رضا(ع) ادامه دارد، اما آشپزخانه تا روز بعد از شهادت فعال خواهد بود و کار پخت غذا جهت توزیع در پایانه‌های مسافربری و خروجی شهر انجام خواهد گرفت.

وی گفت: مجموعه موسسه جوانان آستان مقدس حضرت رضا(ع) زیرساخت برپایی این موکب از جمله تجهیز آشپزخانه و محل اسکان خادمان موکب را فراهم کرده و هزینه‌های این موکب صددرصد مردمی از استان‌های مختلف تامین می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha