• چهارشنبه / ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403061408354
  • خبرنگار : 50040

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان خبر داد

بهره برداری از ۲۴ طرح تعاونی در گیلان

بهره برداری از ۲۴ طرح تعاونی در گیلان

ایسنا/گیلان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، از بهره برداری از ۲۴ طرح تعاونی با سرمایه گذاری ۱۲۶ میلیارد تومانی در هفته تعاون امسال خبر داد و گفت: این طرح ها برای ۷۳۵ نفر اشتغال ایجاد می کند.

سیاوش آقاجانی در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر لزوم تعیین سهم تعاون در اقتصاد کشور، اظهار کرد: با هماهنگی دولت سیزدهم و مرکز آمار ایران مقرر شد که سهم تعاون در اقتصاد کشور و استان ها گزارش گیری شود.

وی با اشاره به سامانه جامع تعاون، سرمایه ثبتی تعاونی های استان گیلان را ۱۳۱ همت دانست و افزود: در حال حاضر ۳۳ هزار شغل در حوزه تعاون استان گیلان ایجاد شده که معادل پنج درصد کل شاغلین استان است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه سند بخش تعاون بعد از ۱۲ سال در دولت سیزدهم بازنگری، تدوین و ابلاغ شد، عنوان کرد: شاهد فعال شدن شورای عالی و شوراهای استانی توسعه تعاون هستیم و گیلان از استان های پیشگام در برگزاری شورای توسعه تعاون بوده است. در این شورا مسائل حوزه تعاون با حضور دستگاه های اجرایی پیگیری می شود.

آقاجانی توسعه تعاون را وابسته به باور دولت ها و مجلس ها دانست و گفت: اقتصاد تعاونی مجزا از اقتصاد دولتی و اقتصاد بخش خصوصی است و لذا شورای توسعه تعاون فرصت خوبی برای بررسی وضعیت اقتصاد تعاونی در استان و روند فعالیت تعاونی های توسعه، عمران،  مرزنشینان و... است.

وی با اشاره به فعالیت تعاونی توسعه و عمران در همه شهرستان ها با عضویت حداقل نیم درصد از جمعیت آن شهرستان، ادامه داد: تعاونی های استان گیلان در بخش های مختلف اقتصادی اعم از کشاورزی، خدمات، صنعتی، مسکن، مصرف، توزیع، تامین نیاز و... فعالیت می کنند.

مدیرکل تعاون گیلان ۲۱۰ هزار نفر را عضو تعاونی های استان دانست و یادآور شد: ۲۴۷۱ تعاونی فعال و در دست تاسیس داریم. همچنین سال گذشته ۲۳ تعاونی استان ۲۵ میلیون دلار صادرات داشته اند.

وی تعاون را بهترین جلوه مشارکت مردم در بخش اقتصاد دانست و عنوان کرد: دولت سیزدهم تسهیلات تبصره ۱۶، تبصره ۱۸ و خط ویژه اعتباری را برای بخش تعاون در نظر گرفته بود و دستگاه ها مکلف به تخصیص ۲۵ درصدی تسهیلات اشتغالزایی به بخش تعاون هستند.

آقاجانی تسهیلات خط اعتباری ویژه تعاون کشور طی سال های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را به ترتیب، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰ و ۸۰۰۰ میلیارد تومان دانست و بیان کرد: ۱۵۱ میلیارد تومان تسهیلات به ۵۳ تعاونی استان پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون گیلان از بهره برداری از ۲۴ طرح تعاونی با سرمایه گذاری ۱۲۶ میلیارد تومانی و عضویت ۲۵۰۰ نفری در هفته تعاون امسال خبر داد و گفت: این طرح ها که در بخش های کشاورزی، توزیعی، تامین نیاز و تولید برق است، برای ۷۳۵ نفر اشتغال ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه سه تعاونی دانش بنیان داریم و ۶ تعاونی در مسیر دانش بنیان شدن هستند، خاطرنشان کرد: احیای تعاونی های راکد، تعیین تکلیف تعاونی های غیر فعال، پرداخت تسهیلات به تعاونی ها و حمایت از تعاونی ها جهت به روز شدن در دستور کار قرار دارد.

آقاجانی با اشاره به زمان بر بودن ثبت تعاونی ها، بر اصلاح قوانین و مقررات با هدف کاهش تشریفات و کوتاه شدن زمان تشکیل تعاونی تاکید کرد و افزود: امیدواریم دولت چهاردهم حمایت‌های مالی از بخش تعاون را ادامه دهد.

وی خواستار نهادینه شدن فرهنگ تعاون شد و اضافه کرد: ساختار تعاونی مدل تجمیع سرمایه مبتنی بر کار جمعی بوده و لذا تالش را به عنوان تعاون شهر معرفی کردیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha