• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061308015
  • خبرنگار : 50642

رئیس خانه صمت استان خراسان رضوی مطرح کرد

حذف اقتصاد دستوری، اولویت اول مطالبات بخش خصوصی

حذف اقتصاد دستوری، اولویت اول مطالبات بخش خصوصی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس خانه صمت استان خراسان رضوی گفت: حذف اقتصاد دستوری از نظام اقتصادی کشور اولویت اول مطالبات بخش خصوصی است و اقتصاد ما استفاده از انسان‌های متخصص را می‌طلبد تا از مسیر اقتصاد دستوری فاصله گیرد.

فیروز ابراهیمی در نشست با فعالان اقتصادی که امروز ۱۳ شهریور ماه با حضور رئیس جمهور در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: از هنگامی که دکتر پزشکیان ریاست جمهوری را به دست گرفته‌اند، مسیر کشور در یک مسیر بسیار عقلانی و درست در حال پیشروی است و امیدوار هستم طی این سفر گره‌گشایی اقتصادی رقم بخورد. طی مراسمی که در روز ملی صنعت و معدن در استان خراسان رضوی برگزار شد، ۸ پیشنهاد به نمایندگی از بخش خصوصی برای این نهاد تقدیم رئیس جمهور شده است که در این جلسه ۶ مورد از این پیشنهادات را عرض خواهم کرد.

ابراهیمی ادامه داد: حذف اقتصاد دستوری از نظام اقتصادی کشور اولویت اول مطالبات ما است، زیرا اقتصاد مکانیزم خود را دارد و پیچیده‌ترین علم و محیط، مختص اقتصاد در دنیا است و پیچیدگی خاصی را دارا است، همچنین علم اقتصاد در بین عوامل بیرونی، بیشترین فراوانی را در تاثیرپذیری دارد. بنابراین امور، اقتصاد ما استفاده از انسان‌های متخصص را می‌طلبد تا از مسیر اقتصاد دستوری فاصله گیرد.

وی افزود: پیشنهاد دوم ما در خصوص حرکت اساسی و اصولی در جهت حذف تحریم‌های اقتصادی، به‌ویژه تحریم‌های پولی و بانکی است. قیمت تمام شده ما با دور زدن تحریم‌ها بالا می‌رود و افزایش ۳۰ درصد از قیمت تمام شده ما متاثر از تحریم‌ها است.

وی گفت: برنامه هفتم توسعه، برنامه‌ای بسیار دقیق است که خود دکتر پزشکیان تاکید بسیار زیادی به اجرای آن دارد و بیان کرده‌اند که: «حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیارد دلار برای تحقق آن برنامه نیازمند هستیم و قابلیت و پتانسیل اقتصاد ما برای تحقق این امر جوابگو نیست»، لذا پیش‌نیاز چنین موضوعی نیازمند رفع تحریم‌ها است و اگر تحریم‌ها رفع نشود، اتفاقی نمی‌افتد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی به بیان سومین پیشنهاد پرداخت و ابراز کرد: سومین پیشنهاد در خصوص رفع تعهدات ارزی است، معنای این امر یارانه‌ای است که صادرات به واردات می‌دهد؛ زیرا این امر برای تولید کنندگان مناسب نیست و اگر دولت نمی‌تواند این موضوع را حل کند، بهتر است حداقل به سمت تک‌نرخی شدن حرکت کنیم. سال گذشته در استان خراسان رضوی حدود ۲۷ درصد افزایش صادرات رخ داده است، اما متاسفانه سال گذشته تراز تجاری کشور منفی ۱۷ میلیارد دلار بوده است و به نظر من اگر این امر در هر قسمتی از دنیا اتفاق می‌افتاد؛ ستاد بحرانی برای رفع این امر تشکیل می‌شد، اما متاسفانه در ایران اب از اب تکان نخورد و در این خصوص اقدامی رخ نداد.

ابراهیمی چهارمین نکته را تزریق قطره‌چکانی نظام بانکی به حوزه تولید دانست و ادامه داد: حدود ۲ سال است که نظام بانکی ما به صورت قطره‌چکانی تسهیلات را به حوزه تولید تزریق می‌کند. من نمی‌خواهم که خدمات نظام بانکی استان خراسان رضوی نادیده گرفته شود، اما آنچه مهم است این است که درصد قابل توجهی از تسهیلات بانکی خرج تسهیلات تکلیفی می‌شود. البته لازم به ذکر است که استان خراسان رضوی در سال گذشته افزایش ۲۷ درصدی ارائه تسهیلات بانک‌ها را داشته است. 

وی افزود: نکته پنجم در خصوص ظرفیت اقتصادی است و تعمیم چتر مالیاتی برای فعالان اقتصادی تقریبا در تمامی کشور در نظر گرفته می‌شود و انتظار و تقاضای ما از دولت این است که عدالت مالیاتی رعایت شود و اگر صنعت ما ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را برعهده دارد، ۳۰ درصد از بار مالیات برعهده صنعت قرار گیرد. همچنین ششمین نکته این است که سامانه‌های متعددی در اقتصاد وجود دارد که حدود ۳۰ الی ۴۰ سامانه است و این امر در روند فعالیت آن‌ها تاثیر گذاشته است، بنابراین تقاضا دارم که این امر پیگیری شود و کاهش یابد.

رئیس خانه صمت استان گفت: به نمایندگی از بخش خصوصی می‌خواهم از استاندار خراسان رضوی، تیم اقتصادی استان، نماینده‌های استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی و هر سه قوه تشکر نمایم، زیرا تمامی این افراد همگام و همراه استان در بخش اقتصادی هستند و متاسفانه مشکلات و مصائب ما ناشی از تصمیماتی است که در سطح کشور گرفته می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha