• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403061307968
  • خبرنگار : 50300

به بهانه ۱۳ شهریورماه، روز ملی علوم پایه

اشتغال و آینده دانش‌آموختگان، عامل کمرنگ شدن رشته‌های علوم پایه

اشتغال و آینده دانش‌آموختگان، عامل کمرنگ شدن رشته‌های علوم پایه

ایسنا/خوزستان عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اهمیت توسعه علوم پایه، گفت: در کشورهای مختلف از جمله کشور ما در ساختار علم، رشته‌های علوم پایه بسیار اهمیت دارند اما آنچه اکنون نقش این رشته‌ها را کمرنگ کرده، بحث اشتغال و آینده دانش‌آموختگان آن است.

سید یحیی میرزائی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روز ۱۳ شهریورماه «روز ملی علوم پایه» به اهمیت توجه به علوم پایه اشاره و اظهار کرد: بخش مهمی از رشته‌های دانشگاهی شامل علوم پایه است که پایه و اساس بسیاری از رشته‌ها از جمله فنی و مهندسی و پزشکی هستند.

وی ادامه داد: رشته‌های علوم پایه از جمله ریاضیات، فیزیک، شیمی، فلسفه، زیست شناسی، زبان شناسی و زمین‌شناسی روی مرز علم قرار دارند. بنابراین اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در کشورهای مختلف از جمله کشور ما در ساختار علمی کشور، رشته‌های علوم پایه بسیار اهمیت دارند اما آنچه اکنون نقش این رشته‌ها را کمرنگ کرده، بحث اشتغال و آینده دانش آموختگان آن است و متولیان وزارت علوم و دانشگاه‌ها به خوبی این مساله را درک کرده‌اند که در صورت ضعیف شدن علوم پایه، رشته‌های دیگر نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

میرزائی عنوان کرد: با توجه به اهمیت اشتغال برای داوطلبان، ممکن است رشته‌های دیگر جذابیت بیشتری داشته باشند. اگر بتوان مساله اشتغال را برای این رشته‌ها حل کرد و نگاهی تخصصی تعریف شود، دوباره انگیزه برای تحصیل در علوم پایه افزایش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: عمده مخاطبان، رشته و گرایش را مبتنی بر آینده شغلی انتخاب می‌کنند. رشته‌های ریاضی، فیزیک، شیمی، فلسفه، زیست شناسی و زمین شناسی در گذشته جذابیت داشتند اما اکنون با توجه به وضعیت شغلی مخاطبان و دانش آموزانی که قرار است وارد دانشگاه شوند، کمتر سراغ این رشته‌ها می‌روند. به تبع آن اگر نیروی نخبه وارد این رشته نشود، به تدریج  دیگر رشته‌ها نیز دچار چالش می‌شوند. نمی‌توان مهندس و پزشک توانمند را بدون ریاضی و زیست شناسی تربیت کرد.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با بیان اینکه رشته‌هایی که اکنون بازار کار خوبی دارند بدون شک مرتبط با علوم پایه هستند، گفت: نگاه ساختاری حاکم بر علم، بر اساس اشتغال است که این مساله بر ساختار خانواده‌ها نیز حاکم است. بنابراین عمده سیاستگذاری‌ها به سمت و سوی مهارت‌آموزی و تربیت تکنسین فنی برای ورود سریعتر به بازار کار پیش رفته است. ساختار علوم پایه اما متفاوت است و دانش‌آموختگان این رشته‌ها باید در آزمایشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌ها مشغول به کار شوند. با توجه به اینکه دفاتر تحقیق و توسعه موتور محرکه صنایع هستند، توسعه این دفاتر در صنایع و سازمان‌ها در دستور کار قرار گرفته است که می‌تواند به اشتغال کمک کند.

میرزائی ادامه داد: طبیعتا اگر قرار است به توسعه مهارت پرداخته شود تا منجر به اشتغال شود، علوم پایه که موتور محرکه علم است نیز باید متناسبا توسعه پیدا کنند. پیشرفت کشور منوط به توجه و توسعه همه ابعاد به صورت یکسان است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha