• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061307874
  • خبرنگار : 50985

در نشست فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی با رئیس جمهور مطرح شد؛

بخش کشاورزی نیازمند نگاه متفاوت و جامع‌تر دولت است

بخش کشاورزی نیازمند نگاه متفاوت و جامع‌تر دولت است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون کشاورزی، امور دام، طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی مشهد گفت: بخش کشاورزی به عنوان ستون اقتصاد مقاومتی، زیربنای تولید و اشتغال در کشور نیازمند نگاه متفاوت و جامع‌تر دولت است.

احمد سلحشور، رئیس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی مشهد در نشست فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی با رئیس جمهور اظهار کرد: خراسان رضوی به واسطه اقلیم مناسب خود، یکی از قطب‌های کشاورزی در کشور محسوب می‌شود. در حوزه زراعی و باغی، سطح زیر کشت ما به یک میلیون هکتار می‌رسد و در تولیدات باغی و زراعی، رتبه خراسان رضوی، رتبه سوم است. همچنین در تولید زعفران، خربزه و آلو رتبه‌ اول را داریم. در تولید چغندر رتبه دوم را به خود اختصاص داده‌ایم. با توجه به فرمایشات استاندار و تلاش‌های همکاران وزارتخانه و سازمان‌های استان، امیدواریم که در سال‌های آینده، رتبه اول در حوزه پسته را کسب کنیم و به خود اختصاص دهیم.

وی در خصوص چالش‌هایی که در وزارتخانه‌های جهادکشاورزی وجود دارد، به تأخیرهای بلندمدت در ترخیص کالاها اشاره و بیان کرد: به عنوان مثال در حوزه واردات نهادهای دامی، سال گذشته ثبت سفارش کنجاله روغنی صورت گرفت، اما وزارتخانه از ابتدای سال ۱۴۰۳ اعلام کرد که واردکنندگان باید به ازای هر ۲۰ کیلوگرم کنجاله وارداتی، یک کیلو دانه روغنی خریداری کنند. این موضوع خسارت زیادی به تولیدکنندگان وارد کرده است و انگیزه را از واردکنندگان می‌گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، امور دام، طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی مشهد درباره تسویه حساب با کشاورزان در حوزه گندم یادآور شد: با توجه به تلاش‌های دولت و بانک مرکزی اگر بخواهیم کشاورزان سال آینده رغبت بیشتری برای کشت داشته باشند، باید بدهی‌های آن‌ها پرداخت شود. در زمینه قیمت‌گذاری نیز باید توجه کنیم که حمایت از تولیدکنندگان داخلی بسیار حائز اهمیت است. چرا باید قیمت یک کیلو گندم وارداتی کمتر از قیمت گندم تولید داخل باشد؟

وی افزود: یکی دیگر از چالش‌ها، بالا بودن هزینه‌های تمام شده تولید است. همچنین ۴۰ درصد خاک خراسان رضوی با مشکل شوری مواجه است که ناشی از بحران آب و خشکسالی‌های اخیر است. انتقال آب نیز با هدر رفت ۷۰ درصدی مواجه است که بر کیفیت خاک تأثیر منفی گذاشته است.

سلحشور در زمینه آبیاری نوین گفت: وزارت جهادکشاورزی باید از تکنولوژی‌های روز دنیا بهره‌برداری کند، همچنین الگوی کشت باید اصلاح شود، به عنوان مثال کشت هندوانه با این وضعیت آب، اقتصادی نیست و باید روش‌های دیگر جایگزین شود.

وی ادامه داد: عدم حمایت از گسترش بخش خصوصی یکی دیگر از چالش‌هاست. قطعی برق نیز مشکلات زیادی برای کشاورزان ایجاد کرده است، به‌ویژه در فصل تشکیل مغز پسته که۴۰ درصد پوچی را موجب می‌شود. در نهایت، تورم و سیاست‌های انقباضی بانک‌ها باعث شده است که تولیدکنندگان نتوانند سرمایه در گردش کافی داشته باشند و مشکلات زیادی وجود دارد که نیازمند بررسی و حل سریع هستند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، امور دام، طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی مشهد تصریح کرد: بخش کشاورزی به عنوان ستون اقتصاد مقاومتی و زیربنای تولید و اشتغال در کشور محسوب می‌شود. لذا، ضروری است که در سطح حاکمیت و دولت، نگاهی متفاوت و جامع‌تر به این بخش صورت گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha