• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: کشتی، رزمی
  • کد خبر: 1403061307867
  • خبرنگار : 71460

نظر مدوید افسانه‌ای درباره تختی چه بود؟/ واکنش کارلین به مرگ اسطوره

نظر مدوید افسانه‌ای درباره تختی چه بود؟/ واکنش کارلین به مرگ اسطوره

کشتی‌گیر افسانه‌ای روس همیشه به نیکی از جهان‌پهلوان تختی یاد می‌کرد.

به گزارش ایسنا، الکساندر مدوید یکی از برترین آزادکاران تاریخ کشتی جهان در ۸۶ سالگی درگذشت. این آزادکار اهل جماهیر شوروی سابق توانسته بود سه مدال طلای المپیک ۱۹۶۴ توکیو، المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی و المپیک ۱۹۷۲ مونیخ و هفت قهرمانی جهان را به دست بیاورد.

سه تقابل با تختی

الکساندر مدوید و غلامرضا تختی سه مرتبه مقابل هم مبارزه کردند. اولین بار اسفند ۱۳۴۰ بود که مدوید به همراه تیم کشتی آزاد شوروی برای انجام دیدار دوستانه به تهران آمده بود و در نهایت توانست در یک مبارزه سخت و دشوار با یک خاک مقابل تختی به برتری برسد.

دومین بار در مسابقات جهانی ۱۹۶۲ تولیدو بود که دو کشتی‌گیر در پایان به تساوی رسیدند و در نهایت مطابق قانون آن زمان به روی باسکول رفتند تا چهره فرد پیروز مشخص شود که به علت سبک‌تر بودن مدوید، او برنده شناخته شد. آخرین بار هم رقابت‌های جهانی ۱۹۶۶ تولیدو بود که تختی در آخرین میدان جهانی‌اش یک بر صفر مغلوب این چهره افسانه‌ای کشتی جهان شد.

نظر مدوید افسانه‌ای درباره تختی چه بود؟/ واکنش کارلین به مرگ اسطوره

البته در مسابقات جهانی ۱۹۶۲ تولیدو در آمریکا مدوید به‌شدت از ناحیه زانو احساس درد داشت و تختی نیز پس از اطلاع از این موضوع هیچگاه در طول مبارزه به سمت پای مصدوم او نرفت.؛ مبارزه‌ای که مدوید آن را پاک‌ترین مبارزه طول عمر خود دانست.

نظر مدوید افسانه‌ای درباره تختی

دارنده ۱۰ مدال طلای جهان و المپیک درباره رقابت با غلامرضا تختی چنین گفته بود: «فقط دنبال این بودم مقابل تختی تا انتها کشتی بگیرم و طاقت بیاورم. وقتی برای اولین بار مقابل تختی به روی تشک رفتم تازه بود که فهمیدم حریف خوب یعنی چه!»

نظر مدوید افسانه‌ای درباره تختی چه بود؟/ واکنش کارلین به مرگ اسطوره

او در ادامه افزود: «کشتی‌های من مقابل او همیشه یک بر یک یا یک بر صفر شد. یکبار نیز به علت سبک‌تر بودن مقابلش به برتری رسیدم.»

مدوید با تلخی از درگذشت تختی یاد کرد و گفته بود: «وقتی خبر درگذشت او را شنیدم واقعا شوکه شدم و این خبر بسیار ناراحت کنده بود. تا زمانیکه بر سر قبرش نرفتم باورم نشد که تختی از دنیا رفته است!»

نظر مدوید افسانه‌ای درباره تختی چه بود؟/ واکنش کارلین به مرگ اسطوره

واکنش کارلین به مرگ مدوید

الکساندر کارلین قهرمان سه دوره المپیک گفت که الکساندر مدوید برای او الگو بوده است. کارلین گفت:

او اولین کسی بود که به ما نشان داد که می توان سه بار قهرمان المپیک شد. و دلیلی به من داد که به خودم ببالم که من نفر بعدی هستم. او یک مرجع و الگو برای ما بود و باعث شد کشتی در جهان محبوب شود. امروز گل سرسبد ما رفته است.

نام و خانوادگی او در زبان روسی به معنی "خرس" است و مدوید در راه رسیدن به سه مدال طلای المپیک به حریفان خود رحم نکرد. او هرگز در مسابقات المپیک شکست نخورد، هرچند در سال ۱۹۶۴ مقابل احمد آییک از ترکیه مساوی کرد. او در سال ۲۰۰۱ به عنوان بزرگترین ورزشکار بلاروسی قرن بیستم انتخاب شد و یکی از ۱۰ نفری بود که وارد تالار مشاهیر فدراسیون جهانی کشتی شد.

نظر مدوید افسانه‌ای درباره تختی چه بود؟/ واکنش کارلین به مرگ اسطوره

در ادامه گوشه‌هایی از مبارزه مدوید مقابل کریس تیلور کشتی‌گیر ۲۰۰ کیلویی آمریکا در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ را تماشا می‌کنید:

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۳ ۱۹:۵۸

الکساندر مدوید یکی ازبزرگترین کشتی گیرانه آزادنبود،اون بهترین وپرافتخارترین آزادکار تاریخه. ایشون همیشه ازدوستی رقابت باآقاتختی به نیکی یادمیکردن

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۳ ۲۱:۲۹

کسی در این دنیا ماندنی نیست چیزی که می ماند مرام و معرفت و انسانیت انسانها است روزی بعنوان روز تولد انسان است که روز شادی و تبریک است روز دیگر مرگ و نیستی که روز اندوه و شیون و خوابیدن در دل خاک سرد است .

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۰۱:۳۴

سرامدوافضل کشتی ازادجهان درهمه دورانها الکساندرمدوید هست .گذشته ازتعددمدال المپیک وجهانی که این کشتی بلدقدرداره،جایگاهش درکشتی ازاد دست نیافتنی بوده تاکنون.روحش شاد

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۴ ۰۹:۴۳

مدوید نامرد همه کشتی هاش همینجوری نامردی بود دست و پای حریفانشو. به نامردی. پیچ میداد تا تا اخر مبارزه. با اون ‌دست نتوانند فنی بزنند یک دست را از کار می انداخت.

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۵ ۰۹:۴۲

بالاخره اینها هم زمانی آمدن و رفتن تختی بزرگ روحش ساد همینطور مدوبد ولقیه که در دل خاک سرد ارمیده اند ابکاش متولد نمی شدیم که بخواهیم با تمام ارزوها به زیر خاک برویم پدر ومادران ما رفتن اقوام ونزدیکان رفتن ما هم خواهیم رفت چه قهرمان باشیم وچه نباشیم