• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061307810
  • خبرنگار : 50081

نمایشگاه عکس «مِهر محرم» گامی در جهت معرفی و ترویج فرهنگ پیاده‌روی اربعین

نمایشگاه عکس «مِهر محرم» گامی در جهت معرفی و ترویج فرهنگ پیاده‌روی اربعین
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره ارزیابی، مستندنگاری و معرفی آثار موزه آستان قدس رضوی گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باعث می‌شود تا بتوانیم صحنه‌ها و اتفاقات بسیار خوب و حتی نادر را از طریق هنر و رسانه‌هایی مانند دوربین عکاسان به نمایش بگذاریم تا گامی در جهت معرفی و ترویج فرهنگ پیاده‌روی اربعین برای مردم داخل و خارج باشد.

عادل مطوری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نمایشگاه عکس‌های منتخب سوگواره بین‌المللی «مِهر محرم» اظهار کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان به همراه نهادهای دیگر این استان که هر ساله در حوزه فرهنگ فعالیت دارند؛ جشنواره سوگواره «مهر محرم» را که به عکس اختصاص دارد، نیز برگزار می‌کنند.

وی اضافه کرد: این جشنواره بخش‌های مختلفی از جمله پادکست، ویدئوها، داستان‌ها و روایت‌های کوتاه را شامل می‌شود. در یکی از بخش‌هایی که از آغاز این جشنواره مورد توجه قرار گرفت، عکس‌هایی بود که به صورت بین‌المللی در رابطه با محرم و به ویژه پیاده‌روی اربعین نیز وجود داشت و موزه آستان قدس رضوی برای ششمین سال متوالی عکس‌های منتخب این جشنواره را که به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود را برپا کرده است.

رئیس اداره ارزیابی، مستندنگاری و معرفی آثار موزه آستان قدس رضوی تصریح کرد: تصاویر منتخبی که در این جشنواره وجود دارد از شهرهای مختلف مانند خراسان رضوی، مازندران، گیلان، آذربایجان و سایر استان‌ها است که انتخاب شد. همچنین از کشورهای همسایه از جمله افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه و سایر کشورها در رابطه با موضوع محرم به ویژه پیاده‌روی اربعین و همچنین برگزاری آیین‌ها و رسوماتی که در محرم و صفر در رابطه با عزاداری اهل بیت(ع) به ویژه امام حسین(ع) و یاران‌شان برگزار می‌شود را در قالب نمایشگاهی در موزه آستان قدس رضوی نیز در معرض نمایش قرار داده‌ایم.

وی بیان کرد: این نمایشگاه در سال جاری هم با همان محوریت تحت عنوان «مسیر عشق» برگزار شد و ۴۰ اثر از تصاویر برگزیده جشنواره را که از استان‌های داخلی و کشورهای همسایه بود را در این جشنواره به نمایش گذاشتیم.

مطوری با اشاره به اینکه سعی کردیم آثاری که به نمایش گذاشته می‌شود به صورت موضوعی دسته‌بندی کنیم، عنوان کرد: در ابتدای نمایشگاه تصاویری در مورد محرم و عزاداری‌های محرم نیز وجود دارد. دسته‌بندی دیگر مربوط به مراسم‌ خاص است که در شهرها و کشورهای مختلف از جمله نیشابور و یزد مراسمی مانند نخل‌گردانی و شیرخوارگانی که در حرم مطهر انجام می‌شود را به نمایش درآوریم. دسته‌بندی نهایی مربوط به کشورهای همسایه از جمله افغانستان، ترکیه و عراق است که نزدیک به ۱۰ اثر از این کشورها در نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

وی در خصوص استقبال بازدیدکنندگان گفت: از همان لحظه افتتاح نمایشگاه با استقبال خوبی از مخاطبان روبه‌رو بوده‌ایم و خوشبختانه از سوی زائران و بازدیدکنندگان درخواست افزایش ساعات بازدید از نمایشگاه را هم داشته‌ایم که در صورت مساعد بودن شرایط میسر خواهد شد. برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باعث می‌شود تا بتوانیم صحنه‌ها و اتفاقات بسیار خوب و حتی نادر را از طریق هنر و رسانه‌هایی مانند دوربین عکاسان به نمایش بگذاریم تا گامی در جهت معرفی و ترویج فرهنگ پیاده‌روی اربعین برای مردم داخل و خارج باشد.

رئیس اداره ارزیابی، مستندنگاری و معرفی آثار موزه آستان قدس رضوی با بیان اینکه هفدهمین دوره نمایشگاه سوگواره بین‌المللی «مهر محرم» در حال برگزاری است، اظهار کرد: نمایشگاه عکس‌های منتخب سوگواره بین‌المللی «مِهر محرم» تا ۱۶ شهریورماه در نگارخانه موزه رضوی به فعالیت خود ادامه خواهد داد و مخاطبان می‌توانند از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ از این نمایشگاه بازدید داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha