• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403061307685
  • منبع : نمایندگی اصفهان

ماجرای انتقال ملک معلولان به دادگستری اصفهان/ درخواست از رئیس‌جمهور برای لغو این انتقال

ماجرای انتقال ملک معلولان به دادگستری اصفهان/ درخواست از رئیس‌جمهور برای لغو این انتقال

ایسنا/اصفهان روز گذشته خبری در فضای مجازی منتشر شد که یکی از فعالان حقوق معلولان گفته بود: «یک ملک ۵۰۰۰ متری بسیار ارزشمند واقع در خیابان جی اصفهان که سال‌ها پیش توسط خیرین برای انجام امور مربوط به جامعه هدف بهزیستی اهدا شده بود، با دستور استاندار اصفهان به دادگستری این استان واگذار شده است.»

در این خبر همچنین آمده بود: «علاوه بر دادگستری اصفهان برای تصاحب این ملک، نکته تأسف‌برانگیز دیگر این است که بهزیستی اصفهان و بهزیستی کشور اقدامات حقوقی و دفاع لازم برای جلوگیری از واگذاری این ملک را به عمل نیاوردند.»

این خبر باعث واکنش‌های متعدد و مختلفی در فضای مجازی شده، به‌طوری که منتقدان چنین اقدامی را، خلاف شعارهای رایج مسئولان برای حمایت از معلولان می‌دانند. هر چند که مدیرکل بهزیستی استان اصفهان می‌گوید: این انتقال بدون رضایت ما بوده و ما نسبت به آن مخالفت داریم. ایسنا به‌منظور روشن‌شدن ابعاد گوناگون این انتقال با بهروز مروتی، مطالبه‌گر و فعال حقوق معمولان که برای اولین بار این موضوع را رسانه‌ای کرده همچنین با ناصر چاووشی -مدیرکل بهزیستی استان اصفهان- گفت‌وگو کرد که در ادامه می‌خوانید.

بهروز مروتی -فعال حقوق معلولان- در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: ملک ۵۰۰۰ متری بهزیستی در خیابان جی اصفهان از حدود ۶۰ سال پیش مورد استفادۀ معلولان، آسیب‌دیدگان اجتماعی، سالمندان و درماندگان بود و از همان دهه‌های قبل به‌کوشش خیرین اهدا شده بود. بنابراین، مدت‌ها در اختیار گروه‌های یادشده بود و با تأسیس بهزیستی نیز به این نهاد واگذار شد.

او ادامه داد: بهزیستی در این سالیان همسو با نیاز جامعۀ هدف خود از آن استفاده می‌کرد. در مباحث توانبخشی، آموزش و پیشگیری استفاده می‌شد. حتی مدتی مرکز علمی کاربردی بود. بهزیستی نیروهای خود را به‌صورت تخصصی در این مرکز آموزش می‌داد.

این فعال اجتماعی با تأکید بر ارزشمندی این ملک یادآور شد: این ملک از نظر وسعت و مکانی که واقع است بسیار ارزشمند محسوب می‌شود. بهزیستی اخیراً به این نتیجه رسید که با هدف تأسیس دانشکدۀ توانبخشی برای آن مجوزهایی دریافت کند. در واقع، تلاش کرد که به یک مرکز تخصصی تبدیل شود.

این فعال حقوق معلولان افزود: زمانی که بهزیستی به‌منظور اخذ مجوز به ادارۀ برنامه و بودجه اصفهان می‌رود، ارزشمندی زمین نظرها را جلب می‌کند.

وی با این اعتقاد که بهزیستی سازمانی است که همه راحت می‌توانند به او زور بگویند، مدعی شد: بار اول نیست که این اتفاقات رخ می‌دهد، یک ملک هم در زرین‌شهر بود که سال گذشته تعزیرات آن را به‌زور از بهزیستی گرفت! همه فکر می‌کنند داشته‌های بهزیستی را راحت می‌توان از چنگش درآورد!

مروتی با تأمل در این نکته که علی‌رغم این اتفاقات، بهزیستی همواره مسائل و نیازهای متعددی پیش رو داشته است، تصریح کرد: بهزیستی برای برگزاری نمایشگاه‌های توانمندسازی افراد تحت‌پوشش خود مشکل دارد. چندین ماه به دنبال مکان بود و نتیجه‌ای نگرفت. ملک ۵۰۰۰ متری بهزیستی به درد هر نوع فعالیت مرتبط با بهزیستی می‌خورد.

او دربارۀ روند انتقال ملک، توضیح داد: بعد از مطرح‌شدن ملک بهزیستی در ادارۀ برنامه و بودجه آن را به ادارۀ دادگستری پیشنهاد می‌دهند. دادگستری نیز از هم‌زمان به‌شدت پیگیر این ملک می‌شود. در زمان شهادت رئیس‌جمهور فقید، ابراهیم رئیسی و انتخابات دولت چهاردهم این پیگیری‌ها جریان داشت. طبق شنیده‌های ما، سرانجام در همین شنبه (۱۰شهریورماه) ساعت حدود ۹ صبح در شورای برنامه‌ریزی استانداری اصفهان، دستور انتقال زمین داده می‌شود.

این کنشگر اجتماعی در روند انتقال ملک جی به کوتاهی و کم‌کاری بهزیستی اشاره و بیان کرد: دادگستری برای دریافت این ملک فشار می‌آورد، اما به‌نظر می‌رسد که مسئولان بهزیستی استان اصفهان نیز متأسفانه نتوانسته‌اند به‌درستی از حقوق افراد تحت‌پوشش این سازمان دفاع کنند. 

مروتی گفت: نکته‌ مبهم این است که چراکه قبل از تصویب شورای برنامه‌ریزی، دستور تخلیۀ ملک صادر شده بود. شنبه تصویب می‌شود، اما بهزیستی قبل از این تاریخ در حال تخلیه بوده است. ما شنیده‌ایم که یک نامه را بهزیستی استان اصفهان به بهزیستی کل کشور و رئیس آن درخصوص همین موضوع اعلام کرده و جوابی نگرفته است.

او ادامه داد: به‌نظر می‌آید که این قضیه مبهم است و مسئولان مرتبط با آن، مانند رئیس ادارۀ دادگستری استان اصفهان، ادارۀ برنامه و بودجه استان اصفهان و مدیرکل بهزیستی استان اصفهان و همین طور رئیس بهزیستی کل کشور باید توضیح دهند که چه اتفاقی افتاده است. این پیگیری اهمیت دارد، چون واقعیت این است که خیرین با نیت دیگری این ملک را اهدا کرده بودند. این مسئله حتی اعتماد عمومی را نسبت به سازمان بهزیستی کم می‌کند. باید شفاف‌سازی شود تا هر ابهامی هست برای عموم از میان برود.

فعال حقوق معمولان از رئیس‌جمهور، مسعود پزشکیان تقاضا کرد که به این موضوع وارد شود و گفت: این اتفاق در دولت سیزدهم رخ داده است و برای اینکه به نام دولت چهاردهم تمام نشود، درخواست داریم که رسماً دستور لغو این مصوبه را صادر کنند. دادگستری برای دادخواهی اقشار ضعیف است! این ملک مال مال یتیمان و معلولان و سالمندان و زنان سرپرست خانوار و محرومان بوده است که صدایی در جامعه ندارند. اگر این ملک برنگردد، نگرانی‌ها دوچندان می‌شود. چون واقعاً جای سؤال دارد که بعد از این بهزیستی دیگر املاک و دارایی‌های خود را حفظ خواهد کرد؟

انتقال ملک معلولان با مخالفت بهزیستی انجام شده است

موضوع انتقال ملک را با ناصر چاووشی -مدیرکل بهزیستی استان اصفهان- در میان گذاشتیم تا مطالبات این سازمان را درخصوص اتفاق اخیر بیان کند. او به خبرنگار ایسنا گفت: این ملک به صورت قانونی و رسمی متعلق به بهزیستی است و سند رسمی دارد، اما در یک فرآیند اداری با تصمیم‌گیری مدیریت استان با وجود مخالفت بهزیستی به دادگستری واگذار شده است.

او ادامه داد: این ساختمان به بهزیستی تعلق داشت و برنامه‌هایی نیز برای استفاده از آن در نظر داشتیم. مقرر بود که در راستای اهداف خود بهزیستی به کار گرفته شود. دادگستری برای ارائۀ خدمت به مردم و تأسیس شعب قضایی مشکل و محدودیت داشته است، بنابراین با هماهنگی استانداری و در یک فرآیند اداری مصوب شده که به دادگستری واگذار شود.

این مقام بهزیستی اصفهان تأکید کرد که جابه‌جایی اخیر علی‌رغم مخالفت ما بوده است و یادآور شد: ما تلاش خودمان را کردیم که این اتفاق نیفتد. تصمیم مدیریت استان این بوده که به دادگستری واگذار شود. من به دنبال حفظ این مکان همسو با مأموریت‌های بهزیستی بودم. تصمیم‌گیری با مدیریت استان بود. آن‌ها به این جمع‌بندی رسیدند که این واگذاری اتفاق بیفتد. مورد رضایت ما نبود.

چاووشی اظهار کرد: من پیشنهاد دارم که شما این موضوع را از طریق روابط عمومی استانداری یا دادگستری یا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان پیگیری کنید. تصور تصمیم‌گیرندگان این بوده که ما این را رسانه‌ای کرده‌ایم. ما این موضوع را رسانه‌ای نکردیم. موضعی اتخاذ نمی‌کنیم. این واگذاری به تصمیم‌گیری مدیریت استان بستگی داشته است.

از صحبت‌های بهروز مروتی، فعال حقوق معولان و ناصر چاووشی، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان، چنین برمی‌آید که این ملک از دست بهزیستی کاملاً خارج شده  است. حال باید دید آن بخش از فعالیت‌ها و نیازهای معلولان، زنان سرپرست خانواده، آسیب‌دیدگان اجتماعی، درماندگان و در یک کلام تمامی مددجویان بهزیستی که از مسیر این ملک ۵۰۰۰ متری در جی اصفهان تأمین می‌شد، چگونه برطرف خواهد شد و این اقدام چه ضربه‌ای به روند آموزش، توانبخشی و پیشگیری بهزیستی خواهد زد؟

تلاش خبرنگاران ایسنا برای برقراری ارتباط با استانداری بی‌نتیجه مانده است اما این خبرگزاری آماده انتشار پاسخ قانع کننده مسئولان دادگستری و استانداری اصفهان است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar

خجالت آور و مایه شرم است که به این سادگی حقوق معلولین پایمال شده و آنان که اجازه پایمال شدن را به این سادگی میدهند هم گناه کارند. آمرین امر به معروف و نهی از منکر کجایند؟ صدها خجاالت بر کسانیکه ناظرند و از حقوق ناچیز معلولا دفاع نمیکنند.