• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403061307616
  • خبرنگار : 50181

۳ خواسته اساسی فعالین بخش کشاورزی از وزیر جدید

۳ خواسته اساسی فعالین بخش کشاورزی از وزیر جدید

ایسنا/کرمانشاه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه رفع تعهدات ارزی برای صادرات محصولات کشاورزی را مهمترین خواسته فعالین بخش کشاورزی از وزیر جدید جهاد کشاورزی عنوان کرد.

ناصر مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به آغاز کار دولت چهاردهم و وزیر جدید جهاد کشاورزی، گفت: انتخاب آقای «قزلجه» بعنوان وزیر جهادکشاورزی که از بدنه وزارت جهاد کشاورزی است، امیدهایی را در دل فعالین بخش کشاورزی ایجاد کرده تا با حضور ایشان اقدامات سازنده و مثبتی در بخش کشاورزی کشور صورت گیرد.

وی ادامه داد: تقاضا داریم ایشان معاونین خود را نیز در حوزه‌های مختلف از بین افراد توانمند و تاثیرگذار انتخاب کند تا شاهد تحول در همه زمینه‌های تولید، فرآوری، صادرات و واردات محصولات کشاورزی باشیم و مشکلات بخش کشاورزی مرتفع شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه سپس به مهمترین خواسته‌های فعالین بخش کشاورزی از وزیر جدید جهاد کشاورزی پرداخت و اظهار کرد: صادرات محصولات کشاورزی یک اصل بسیار مهم است که متاسفانه طی سال‌های اخیر (از سال ۱۳۹۷ تاکنون) به دلیل مشکلات ناشی از رفع تعهدات ارزی دچار چالش‌های جدی شده است.

وی خواستار معافیت صادرات محصولات کشاورزی از رفع تعهدات ارزی شد و عنوان کرد: موانع ناشی از رفع تعهدات ارزی باعث شده برخی فعالین حوزه صادرات کشاورزی از فعالیت در این زمینه خودداری کنند که این امر صدمات جدی به بخش کشاورزی کشور وارد خواهد کرد.

مرادی از اهمیت صادرات محصولات کشاورزی یاد کرد که هم به ارزآوری برای کشور کمک می‌کند، هم به نفع کشاورزان است و هم باعث می‌شود محصولات کشاورزی مازاد روی دست کشاورزان باقی نمانده و دچار افت قیمت نشود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه خاطرنشان کرد: امروزه محصولات کشاورزی ایران به کشورهای مختلف دنیا از آسیای میانه تا اروپا صادر می‌شود و ایجاد مانع برای صادرات منجر به از دست رفتن بازارهای صادراتی می‌شود که سال‌ها برای به دست آوردن آن تلاش شده است.

لزوم قیمت‌گذاری منطقی محصولات کشاورزی

مرادی یکی دیگر از خواسته‌های بخش کشاورزی از وزیر جدید را قیمت‌گذاری منطقی محصولات کشاورزی خصوصا محصولات  استراتژیکی مانند گندم و جو که به صورت تضمینی خریداری می‌شوند، عنوان کرد.

وی با بیان اینکه طی سنوات اخیر بخش زیادی از یارانه محصولات کشاورزی از جمله یارانه کود، سموم و ... حذف شده، عنوان کرد: لازم است قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی متناسب با هزینه‌ای که فعالین بخش کشاورزی برای تولید می‌کنند، نرخ تورم و ... باشد و در کنار همه اینها برای تولیدکننده صرفه اقتصادی هم به همراه بیاورد تا رغبت برای تولید این محصولات افزایش یابد.

 رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه اصلاح قیمت محصولات کشاورزی را تنها عاملی دانست که می‌تواند منجر به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی شود، زیرا زمانی که قیمت مناسب باشد کشاورزان هم رغبت بیشتری به تولید خواهند داشت.

مرادی نمونه این امر را در اصلاح تقریبی قیمت خرید تضمینی گندم طی سال‌های اخیر اعلام کرد که باعث شده شاهد افزایش قابل توجه تولید این محصول در دو سال اخیر باشیم.

وی معتقد است، وقتی که قیمت یک محصول منطقی باشد و تولیدکنندگان راغب به تولید باشند، دیگر نه تنها در زمینه تنظیم بازار داخلی دچار چالش نمی‌شویم، بلکه امکان صادرات بیشتر محصولات کشاورزی نیز فراهم خواهد شد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه یادآور شد: اگرچه معتقدیم شرایط اقتصادی مصرف کنندگان باید مد نظر قرار گیرد، اما توجه به معیشت تولیدکنندگان بخش کشاورزی که سهم زیادی از تولید و اشتغال کشور را به خود اختصاص می‌دهند نیز باید مد نظر باشد.

مرادی با اشاره به فعالیت شورای تخصصی قیمت گذاری محصولات کشاورزی در کشور که در کنار بخش دولتی، تولیدکنندگان نیز در آن حضور دارند، خواستار استفاده بیشتر از ظرفیت این شورا شد.

توجه به نظر تشکل‌های بخش کشاورزی

مرادی خواسته دیگر از وزیر جهاد کشاورزی را استفاده از نظرات و تجربیات تشکل‌های بخش خصوصی ذکر کرد و گفت: خوشبختانه اکنون تشکل‌های خصوصی توانمندی در کشور داریم که بسیاری از آنها به صورت اختصاصی در زمینه محصولات خاص فعالیت دارند و می‌توانند بازوی مشورتی بسیار مفیدی برای تصمیم‌گیری‌ها باشند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه تعامل دولت و بخش خصوصی را برای تصمیم‌گیری در حوزه کشاورزی ضروری برشمرد و گفت: تشکل‌های بخش خصوصی می‌توانند برای تصمیم‌گیری در همه زمینه‌های تولید، صادرات، قیمت‌گذاری، تنظیم بازار داخلی و ... مشورت بدهند و لازم است از تخصص و تجربه آنها استفاده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha