• دوشنبه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۰:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061207479
  • خبرنگار : 50549

سیاستمدار از نگاه امام حسن مجتبی(ع) کیست؟

سیاستمدار از نگاه امام حسن مجتبی(ع) کیست؟

ایسنا/خراسان رضوی حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی گفت: امام حسن مجتبی(ع) فرمودند سیاستمدار کسی است که حق خدا، حقوق مردم و مردگان را رعایت کند، در غیر این صورت سیاستمدار نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امشب ۱۲ شهریورماه، در جمع عزاداران رسول گرامی اسلام و فرزند بزرگوارش امام حسن مجتبی (ع) در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در خصوص آینده امام حسن مجتبی(ع) و آزارهایی که می‌کشد و سختی‌ها و مظلومیت‌هایی که برایش پیش می‌آید سخن گفتند و فرمودند «در نهایت با سم شهید می‌شود»، این سخنان را زمانی پیغمبر می‌گویند که حضرت ۷ سال بیشتر نداشتند.

وی با اشاره به گفته رسول خدا که فرمود «چشم کسی که بر فرزندم حسن گریان شود روز قیامت نابینا وارد محشر نمی‌شود و قلبی که برای او محزون شود در آن روز محزون نخواهد بود و قدمش بر صراط استوار است»، افزود: امام حسن مجتبی(ع) شخصیتی است که حتی دانشمندان اهل سنت مثل «جلال‌الدین سیوطی» از علمای مصر، در کتابی درباره حضرت چنین نوشته است که امام مجتبی(ع) کثیرالفضائل بود.

این سخنران حرم مطهر رضوی ادامه داد: امام حسن مجتبی(ع) فوق‌العاده نسبت به کار راه‌اندازی مردم تأکید داشتند، این نکته را برای استانداران، فرمانداران، وزرا و ... عرض می‌کنم. لذا هیئت جدید دولت و تمام افرادی که امروز بر منصب هستند توجه داشته باشند که امام حسن مجتبی(ع) مهم‌ترین ویژگی که در زندگی داشتند این بود که گره از کار مردم باز می‌کرد.

وی گفت: شخصی در زمان ایشان مجبور به پرداخت دیه شد، از طرفی در اسلام تکدی‌گری مذموم شمرده شده است این شخص به امام حسن مجتبی(ع) برای گرفتن کمک مراجعه فرمود که حضرت فرمودند در اسلام به جز ۳ مورد کمک گرفتن از دیگران مذموم است؛ یکی برای پرداخت دیه، یکی برای پرداخت قرض کشنده و سومی برای فقری که تحمل آن سخت باشد که شخص گفت من برای پرداخت دیه نیاز دارم، آنگاه حضرت ۵۰۰ درهم به ایشان کمک کرد.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: گاهی انسان می‌تواند باری از روی دوش دیگران بردارد و این کار را انجام می‌دهد اما گاهی نمی‌تواند و افرادی را می‌شناسد که می‌توانند گره مشکلات فردی را باز و آن را رفع کنتد؛ بر اساس حدیث رسیده از ائمه اطهار کسی که راهنمایی کند فرد گرفتاری را به شخصی که می‌تواند گره از کار او باز کند ثواب همان شخصی به او داده می‌شود که گره گشایی کرده است. امام حسن مجتبی(ع) نیز به این عمل خیر تاکید فراوان داشت.

رفیعی اضافه کرد: امام حسن مجتبی(ع) زمانی در مسجد معتکف بود که شخصی برای کمک گرفتن به ایشان رجوع کرد که واسطه شود تا طلبکار گرفتن طلبش را عقب بیاندازد که حضرت از اعتکاف خارج شد تا کار آن فرد را راه اندازد، وقتی امام بازگشت ابن عباس از حضرت پرسید که شما معتکف بودید؟ حضرت فرمود «از جدم رسول خدا شنیدم که فرمودند رفع نیاز مردم از یک ماه اعتکاف بالاتر است».

این سخنران حرم مطهر رضوی تصریح کرد: از امام حسن مجتبی(ع) پرسیدند سیاست یعنی چه؟ دین ما سیاسی است و اگر کسی بگوید دین ما سیاسی نیست دین را نشناخته؛ چراکه پیامبر و حضرت امیرالمومنین(ع) حکومت تشکیل دادند و به سران دنیا نامه نوشتند. حضرت در پاسخ فرمودند «سیاستمدار کسی است که ۳ حق را رعایت کند در غیر این صورت سیاستمدار نیست؛ یکی حق خدا، دوم حق مردم و سوم حق مردگان است و اما حق خدا این است که واجبات را انجام دهد لذا هیچ مسئولی حق ندارد به اسم مسئولیت یا اداره یک مجموعه واجبات مردم را تعطیل کند نباید نماز، روزه ، حج به جز موردی که ضرورتی داشته باشد تعطیل شود».

وی ادامه داد: سیاستمدار باید به حقوق خدا اهمیت دهد نباید دروغ بگوید، اختلاس کند، خیانت کند بعد از آن رعایت حقوق زندگان است رعایت حقوق شهروندان و حقوق مردگان نیز از مواردی است که یک سیاستمدار باید رعایت کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha