• دوشنبه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403061207322
  • منبع : قوه قضاییه

نظر یک مقام ارشد قضایی در مورد مشارکت زنان در قضاوت

نظر یک مقام ارشد قضایی در مورد مشارکت زنان در قضاوت

دادستان انتظامی قضات با اشاره به موضوع مشارکت زنان در بخش قضاوت گفت: طبق شرع قاضی باید مجتهد جامع الشرایط باشد، اما بر اساس قانون و بر طبق اذن ولی فقیه، افراد ضمن دارا بودن شرایطی می‌توانند به عنوان قاضی منصوب شده و تعیین مصداق کنند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر قدیانی در سفر به شهرکرد و حضور در جمع مقامات قضایی استان چهارمحال و بختیاری اظهارکرد: ایامی که در آن قرار داریم مصادف است با هفته دولت و شهادت دو مجاهد بزرگ شهید رجایی و شهید باهنر است. در همین زمینه لازم است اشاره‌ای داشته باشم به وجود شهید آیت الله قدوسی، شهید بزرگوار دستگاه قضا که در همین ماه به شهادت رسید و به دلیل آنکه روز شهادتش خارج از ایام هفته قوه قضاییه قرار دارد مظلوم واقع شده‌اند و کمتر از ایشان در مجالس و مراسمات یاد می‌شود.

 قدیانی ادامه داد: آیت الله قدوسی شخصیتی بودند که در تربیت طلاب خط امام خمینی (ره) چه در دوران قبل از انقلاب و چه پس از آن زحمات فراوانی را متحمل شدند و انشاالله که خداوند درجات این شهید بزرگوار را متعالی و وی را با حضرت سیدالشهدا (ع) محشور فرماید.

قضات در بیان مشکلات و کمبودها باید شجاعت و صراحت بیان داشته باشند

دادستان دادسرای انتظامی قضات در ادامه سخنان خود با تأکید بر این نکته که قضات در بیان مشکلات و کمبودها باید شجاعت و صراحت بیان داشته باشند، اظهارکرد: در سفرهای استانی بر این موضوع اتفاق نظر داریم، افرادی که به عنوان نماینده همکاران برای بیان مشکلات و دغدغه‌ها انتخاب می‌شوند اهل تقوا و مجادله باشند تا مطالب را با صراحت و بدون هیچگونه لفافه بیان کنند که خوشبختانه در این استان شاهد بودیم همکاران منتخب با صداقت و قاطعیت به بیان مشکلات و درخواست‌ها پرداختند که قطعاً  این مطالب را ثبت و یادداشت کرده و مورد بررسی قرار خواهیم.

دادستان انتظامی قضات بابیان اینکه معیار کار ما در دادسرا صیانت از قضات است، گفت: جایگاه قضاوت جایگاه بسیار مهم و ارزشمندی است و در حوزه فعالیت خود به دنبال حفظ شأن و جایگاه قضات و حمایت از سرمایه‌های انسانی دستگاه قضا هستیم.

دادستان انتظامی قضات در بخش پایانی سخنان خود به موضوع مشارکت زنان در بخش قضاوت پرداخت و اظهار کرد: طبق شرع قاضی باید مجتهد جامع الشرایط باشد، اما بر اساس قانون و بر طبق اذن، ولی فقیه افراد ضمن دارا بودن شرایطی می‌توانند به عنوان قاضی منصوب شده و تعیین مصداق کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قدیانی بیان کرد: رابطه پیامبر اکرم (ص) و حضرت فاطمه زهرا (س) دلالت بر توجه خاص نبی مکرم اسلام به جنس زن دارد که متأسفانه بسیاری از مردان این رابطه را به صورت یک ارتباط عاطفی پدر- فرزندی تلقی می‌کنند و از این نکته غافلند که پیامبر اسلام (ص) در زندگی و ارتباط خود با حضرت زهرا (س) احیاگر نقش و جایگاه والای زن در جامعه بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قدیانی تصریح کرد: خداوند متعال با قرار دادن صفات لطافت و مهربانی در زن آثار وجودی خودش را به ما نشان می‌دهد که تجلی این صفات در پرورش فرزندان و رشد و هدایت خانواده متبلور است.

دادستان انتظامی قضات گفت: قطعاً اگر زنان مربیان خوبی برای مردان باشند جامعه اصلاح خواهد شد و بسیاری از نابسامانی‌ها و آسیب‌های اجتماعی برطرف می‌شود.

پیش از سخنان رئیس دادسرای انتظامی قضات محمد رزم رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری با ارائه آماری از عملکرد دادگستری استان گفت: مجموعه دادگستری استان سال گذشته با حضور ۲۱۳ قاضی و ۱۸۲ شعبه فعال موفق شد ۲۹۶ هزار پرونده قضایی را رسیدگی و مختومه کند. این در حالی بود که موجودی ابتدای دوره ما سال گذشته ۴۲ هزار پرونده و میزان پرنده‌های وارده نیز ۲۹۱ هزار فقره پرونده بود که تلاش شبانه روزی همکاران قضایی و اداری موجب شد تا ما در پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ فقره عملکرد مثبت داشته باشیم. سال گذشته تعداد شعب نامتعارف ما به میزان ۲۲ درصد کاهش یافت، بیش از ۲۶ هزار پرونده مسن مختومه شد و نرخ رسیدگی از ۹۹ درصد به ۱۰۳ درصد افزایش یافت.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ رسیدگی به پرونده‌های تمام الکترونیک یا بدون کاغذ به میزان ۷۱ درصد رشد داشت و ما موفق شدیم به لحاظ تسریع در رسیدگی‌ها و خدمت بیشتر تعداد شعب دادگاه‌های تجدیدنظر را از یازده شعبه به چهارده شعبه افزایش دهیم. در بحث اتقان آرا از مجموع تعداد ۱۲۶ هزار دادنامه صادره تنها نسبت به ۱۹ درصد تجدیدنظر خواهی شد که آن هم نقض ۲ هزار و ۵۰۰ رأی یعنی معادل یک و هفت صدم درصد آراء را به دنبال داشت. همچنین نسبت به هزار و صد رأی یعنی معادل ۸ هزارم کل آرا درخواست اعمال ماده ۴۷۷ شد است که نهایتاً اشتباه بودن سیزده فقره رأی از مجموع کل آرا پذیرفته شد.

رزم گفت:  این استان از وجود قضات عادل، عالم، شجاع و پاک دستی برخوردار است و همین موضوع باعث شده تا در ارزشیابی‌ها کمترین شکایات و کیفرخواست را داشته باشند و بتوانند رتبه برتر سلامت قضایی را به خود اختصاص دهند.

گفتنی است در پایان این دیدار از روح الله شریعتی قاضی نمونه دادگستری استان چهار محال بختیاری و همچنین برخی از قضات برتر محاکم تقدیر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha