• دوشنبه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403061207216
  • خبرنگار : 50214

فوتبال یزد محروم از زیرساخت‌ها/یک زمین چمن برای ۷۰۰ هزار نفر

فوتبال یزد محروم از زیرساخت‌ها/یک زمین چمن برای ۷۰۰ هزار نفر

ایسنا/یزد زمین چمن مجموعه ورزشی شهید پاکنژاد در پرجمعیت‌ترین شهرستان یزد با وجود قدمتی حدود ۸۰ سال، همچنان جور بی‌تدبیری مسئولان در ادوار مختلف را بر دوش می‌کشد.

شهرستان یزد با جمعیتی قریب به ۷۰۰ هزار نفر بیش از نیمی از جمعیت استان ۱۲ شهرستانی یزد را در خود جای  داده و این حالیست که بنا بر آخرین گزارش‌ها همچنان کمترین سرانه فضای ورزشی را نسبت به دیگر شهرستان‌ها و حتی سرانه استاندارد کشور به خود اختصاص داده است.

کمبود زیرساختهای ورزشی در این شهر که از بیشترین کم تحرکی و رتبه بالا در شیوع برخی از بیماری‌ها رنج می‌برد، فشار زیادی را برعهده متولیان بسیاری از رشته‌های ورزشی در مرکز استان وارد کرده و دست و پای آنها را برای پیشرفت و مدیریت بهینه این ورزش‌ها بسته است.

رشته ورزشی فوتبال یکی از پرطرفدارترین ورزش‌ها در کشورمان است که در استان صنعتی معدنی یزد با تلاش‌های چندین ساله متولیان برای حرکت در مسیر ورزش حرفه‌ای در این رشته، امروز شاهد حضور نمایندگانش در لیگ‌های مختلف کشوری است اما این روزها به شدت کمبود زیرساخت‌های ان در استان احساس می‌شود.

شهرستان مرکز استان هم اکنون دارای دو مجموعه بزرگ فوتبال است؛ یکی مربوط به ۸۰ سال پیش و دیگری نیز حدود سه دهه قبل مورد بهره برداری قرار گرفته است ولی بی‌توجهی به نوسازی و به روز رسانی آنها در طی این سالها، فوتبال امروز را دچار مشکل کرده است.

استادیوم ۱۲ هزار نفری شهید نصیری که پس از انقلاب اسلامی راه‎‌اندازی شده، در حال حاضر با تزریق اعتباری ۱۱۰ میلیارد تومانی برای میزبانی لیگ برتر یکی از باشگاه‌هایش که چند هفته‌ است بیرون از استان بازی ‌می‌کند، دست و پا می‌زند و مجموعه نوستالژی شهید پاکنژاد که قدمت آن را هشت دهه ذکر می‌کنند، هنوز در تلاش برای جذب اعتبار برای ایجاد رختکن و سرویس بهداشتی است تا شاید بتواند میزبانی بازی‌های نماینده استان در لیگ دسته دوم را برعهده گیرد.

جالب این است که از میان دو مجموعه‌ی شهرستان یزد، تنها مجموعه ورزشی شهید پاکنژاد در اختیار هیات فوتبال این شهرستان و تنها استادیوم نسبتاً بزرگ یزد در اختیار هیات استان است.

به گفته «سید حسن حسینی» رئیس هیات فوتبال شهرستان یزد، ۱۰ زمین چمن برای فوتبال دارد که البته فقط دو مورد از آنها در اختیار اداره ورزش و جوانان است؛ یکی چمن پاکنژاد و دیگر زمین چمن۲۲ بهمن.

وی با بیان این که زمین چمن ۲۲ بهمن عملاً تنها یک زمین چمن و فاقد امکانات است، اظهار می‌کند: مجموعه شهید پاکنژاد معروف به کلوپ پاکنژاد هم که سالها و دهه‌ها نه تنها بار رشته فوتبال در این آب و هوای گرم و خشک بلکه برخی رشته‌های دیگر را به دوش گرفته،‌ به شدت نیازمند رسیدگی است.

حسینی مهمترین نیازهای کوتاه مدت این زمین فوتبال را که میزبان مسابقات متعدد لیگ‌های استان در رده‌‎‌های مختلف و نیز حتی زمین تمرین برخی تیم‌های باشگاهی است را ایجاد رختکن برای تیم‌ها، اتاق داوری و سرویس بهداشتی ذکر می‌کند.

وی با بیان این که بسیاری از نقص‌های فنی این زمین چمن سنتی قابل باور نیست، می‌گوید: این ورزشگاه خانه بسیاری از رشته‌های ورزشی در شهرستان است و به رغم پیگیری‌های فراوان از مسئولان استان تاکنون هیچ اقدامی برای مرمت این مجوعه نشده است.

رئیس هیات فوتبال شهرستان به وعده مدیر کل ورزش و جوانان استان در مورد ساماندهی این ورزشگاه پس از رسیدگی به مشکلات استادیوم شهید نصیری اشاره و عنوان می‌کند: اعتبار مورد نیاز برای ایجاد حداقل‌های زمین چمن پاکنژاد یک میلیارد تومان برآورد می‎شود که امیدواریم با تدبیر مسئولان تامین شود.

وی به برخی اقدامات صورت گرفته در فوتبال شهرستان نیز اشاره و یادآور می‌شود: برای اولین بار شاهد برگزاری کلاس دانش آفزایی برای مربیان شهرستان بودیم و بعد از ۲۵ سال مجدداً مسابقات فوتبال شهرستان در سال گذشته برگزار شد.

وی ادامه می‌دهد: امسال نیز تقویم آموزشی رویدادهای هیات تدوین شده که بر همین اساس در شهریورماه یک دوره کلاس داوری فوتسال و در مهرماه هم یک دوره کلاس مربیگری درجه D آسیا برای خواهران و برادران برنامه‌ریزی شده است.

حسینی با اشاره به موثر واقع نشدن دوره‌های استعدادیابی فوتبال در مرکز استان به دلیل مشکل چمن و تامین زیرساخت، خاطرنشان می‎کند: قطعاً برای حدود یک هزار و ۵۰۰ فوتبالیست مرکز استان نیازمند حداقل دو زمین چمن استاندارد هستیم و هرچند در سالهای گذشته برای برآورده شدن این نیاز حتی یک آجر روی آجر نگذاشته‌اند ولی امیدواریم با کمک مسئولان و صنایع استان بتوانیم در این راستا اقدام موثری را شاهد باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha