• دوشنبه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403061207178
  • خبرنگار : 50653

عضو هیئت علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت

الگوهای حکومت‌داری بهترین درس از سیرۀ پیامبر(ص) است

الگوهای حکومت‌داری بهترین درس از سیرۀ پیامبر(ص) است

ایسنا/اصفهان عضو هیئت علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت با بیان اینکه بهترین درس‌هایی که امروزه باید در هر گوشه‌ای از دنیا از سیره رسول خدا(ص) داشته باشند، الگوهای حکومت‌داری است، گفت: متأسفانه در گذر زمان و تغییر فرهنگ‌ها، برداشت‌ها و قرائت‌های مختلفی از دین وجود دارد که بسیاری از صفات را بزرگ‌نمایی و برخی از آن را به فراموشی سپرده‌اند.

نصیرالدین جوادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حضرت رسول(ص) اسوۀ حسنه‌ای برای مومنین، مسلمین و حتی غیرمسلمانان است. ایشان انسان کامل و نمونه‌ای برای بشریت هستند که با صفت‌ها، رفتارها و سیره‌های فراوانی در زمان خود و با توجه به فرهنگ زمان و موقعیت جغرافیایی مبعوث شدند. 

وی ادامه داد: متأسفانه بر اثر گذر طول زمان و تغییر فرهنگ‌ها، برداشت‌ها و قرائت‌های مختلفی از دین وجود دارد که بسیاری از صفات را بزرگ‌نمایی و برخی از آن را به فراموشی سپرده‌اند.

جوادی با تأکید بر اینکه بسیاری از صفات پیامبر را فراموش کرده‌ایم و مورد توجه نیستند، گفت: بسیاری از افرادی که با پیامبر(ص) جنگیده بودند و مومنین را به شهادت رساندند هنگامی که می‌خواستند مسلمان شوند، پیامبر(ص) آن‌ها را در حد فرماندهی مسئولیت داد، مانند، خالدبن ولید که با ایمان آوردن در اولین وقت مسئولیت فرماندهی را بر عهده گرفت. در واقع یکی از بهترین سیره و روش‌های پیامبر در برخورد دشمن و با رقیب سیاسی است که باید از آن درس بگیریم.

وی بیان کرد: در بسیاری منبرها و محافل مذهبی بحث می‌شود که خداوند اقدام صالح را فقط از فرد مومن می‌پذیرد؛ اما پیامبر اکرم(ص) در این مورد می‌فرماید که «اگر مُشرک، کار حسنه‌ای انجام دهد خداوند از او می‌پذیرد.» در ذهن ما و برخی از گویندگان شنیده شده است که گویا فقط شیعه به بهشت خواهد رفت و افراد دیگر جهنم را تجربه می‌کنند، درصورتی که در سیرۀ پیامبر(ص) به این صورت نیست.

عضو پیشین هیئت علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان در خصوص اینکه اندیشه‌های افراطی‌گرایانۀ برخی افراد صحیح نیست، توضیح داد: این افراد به گونه‌ای صحبت‌ می‌کنند که نظر خودشان صحیح است و آن‌ چه دیگران می‌گویند غلط. در حالی که این گونه نیست و بارها در تاریخ پیامبر(ص) مطالعه می‌کنیم که اصحاب ایشان گفته‌اند که «یا رسول الله این نظری که الآن دارید وحی است یا نظر خودتان.» پیامبر(ص) پاسخ داده‌اند نظر خودم است ولی اصحاب گفته‌اند ما نمی‌پذیریم.

جوادی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) آغازگر جنگی نبوده و به افراد و یاران خود اجازۀ توهین کردن به دشمنان را نداده است، گفت: روش‌هایی که امروزه بشریت باید سرمشق خود قرار دهند، استفاده از الگوهای رفتارهای اجتماعی و حکومتی است که لازمۀ آن مطالعۀ دقیق تاریخ زندگانی پیامبر(ص) و شیوه و روش ایشان است. بهترین درس‌هایی که امروزه باید در هر گوشه‌ای از دنیا از سیره رسول خدا(ص) داشته باشند الگوهای حکومت‌داری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha