• دوشنبه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۱:۱۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061207137
  • خبرنگار : 50549

یک کارشناس مذهبی:

حضرت رسول(ص) تنها پیامبری است که امتش را نفرین نکرد

حضرت رسول(ص) تنها پیامبری است که امتش را نفرین نکرد

ایسنا/خراسان رضوی این کارشناس مذهبی گفت: حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) تنها پیغمبری است که هیچ زمانی برای امتش درخواست عذاب نکرده و هیچ زمانی امتش را نفرین نکرده است.

حجت‌الاسلام علیرضا صادقی واعظ امشب ۱۱ شهریورماه، در مراسم عزاداری رحلت رسول خدا و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در حرم مطهر رضوی با اشاره به  یکی از ویژگی‌های رسالت رسول خدا که در آیات پایانی سوره توبه آمده است، اظهار کرد: خداوند می‌فرماید «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ لذا بر اساس این آیه  یکی از ویژگی‌های رسول خدا که قرآن می‌فرماید این است که پیغمبر خدا نسبت به شما حریص است».

وی ادامه داد: حرص مثل تمامی صفات دارای بعد مثبت و منفی، خیر و شر  است، حرص اصرار به انجام کاری در برخی از مواقع حرص بد است مانند اینکه من حریص باشم که مال دنیا را به هر قیمتی به هر شکلی به دست آوردم حریص باشم، در پیروی از شیطان حریص باشم، در شهوت رانی حریص باشم و در اطاعت از هوای نفس این مذموم است.

صادقی واعظ اضافه کرد: اما اگر حریص به گره‌گشایی از کار مردم، به نماز اول وقت ، به زیارت علی بن موسی الرضا(ع) به خوش اخلاقی باشیم، این ارزشمند است.

این سخنران حرم مطهر رضوی افزود: قرآن می‌فرماید «رسول خدا نسبت به شما در هدایت شما حریص است، پیغمبر خدا شب و روز در هر فرصت و موقعیتی تلاش کرد تا بندگان خدا را در مسیر هدایت قرار دهد چون پیغمبر از زمین خوردن دیگران خوشحال نمی‌شود، رسول خدا راضی به سقوط مردم نیست پیغمبر خدا نیامده که مچ‌گیری کند بلکه آمده تا دستگیری کند».

وی بیان کرد: حضرت رسول(ص) تمام تلاشش را برای هدایت و نجات مردم انجام می‌دهد ، حضرت حتی در زمان رحلتش نیز دغدغه امتشان را داشتند.

صادقی واعظ با اشاره به روایات تاریخی گفت: در جنگ احد به پیشانی رسول خدا سنگ زدند حضرت خواستند خون پیشانی را پاک کنند سنگ به دست مبارک رسول خدا زدند و وقتی متوجه زخم دستشان شدند به دندان پیغمبر سنگ زدند، در این میان فردی به حضرت عرض کرد یا رسول الله سعادت دنیا و آخرت آوردی و اکنون این مردم به جای اینکه هدایت شوند اینگونه با شما دشمنی می‌کنند، چرا اینان را نفرین نمی‌کنید و حضرت فرمود «من برای نفرین کردن کردم نیامدم بلکه آمده‌ام دست آنان را بگیرم و نجاتشان دهم».

وی اضافه کرد: در همان حالی که خون از سر و روی رسول خدا جاری بود دست به دعا برداشت و برای هدایت آنان دعا کرد؛ رسول خدا حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) تنها پیغمبری است که هیچ زمانی برای امتش درخواست عذاب نکرده و هیچ زمانی امتش را نفرین نکرده است.

صادقی واعظ عنوان کرد: وقتی عزرائیل نازل شد تا حضرت را قبض روح کند، ایشان فرمود «حق نداری تا جبرئیل نازل شود، جبرئیل نازل شد و گفت: یا رسول الله درهای آسمان گشوده شده ملائکه به استقبال آمدند چرا اجازه نمی‌دهید؟ آنگاه حضرت فرمود: جبرئیل بعد از من به سر امت چه می‌آید؟ رفت و برگشت عرض کرد: یا رسول الله خداوند رحمان سلام می‌رساند و می‌فرماید فردای محشر یک سمت بایست و بگو رب امتی امتی، تو از سوی دیگر جواب بشنوی رحمتی رحمتی و هر که را تو بخواهی فردای قیامت مورد عفو ، رحمت و مورد شفاعت قرار می‌دهیم.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امام باقر(ع) در خصوص آیه «ولَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضی» فرمودند «واللّه  الشَّفاعةُ، واللّه  الشَّفاعَةُ» به خدا سوگند، شفاعت است؛ به خدا سوگند، شفاعت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha