• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061106898
  • خبرنگار : 50642

سهم خراسان رضوی از کشاورزی کم نهاده ۱۴ هزار هکتار است

سهم خراسان رضوی از کشاورزی کم نهاده ۱۴ هزار هکتار است

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی گفت: برنامه کشاورزی کم نهاده در سطح به بیش از ۱۴۰ هزار هکتار از مزارع کشور ابلاغ شده است که بر اساس تقسیم‌بندی وزارتخانه، سهم استان خراسان رضوی ۱۴ هزار هکتار است و سهم مشهد هنوز تعیین نشده است.

حمیدرضا شریفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خوشبختانه به دلیل نتایج موفقیت آمیز اجرای آزمایشی کشاورزی کم‌نهاده در سرتاسر کشور و با همکاری خوب معاونت زراعت وزارت متبوع، مجری طرح گندم و سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، این شیوه از سال گذشته مورد پذیرش طرح ملی محوری گندم قرار گرفته و قرار است امسال به صورت توسعه‌ای و در سطح بیشتری از کل کشور اجرا شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی افزود: طی جلساتی مقرر شد تا برنامه کشاورزی کم نهاده در سطح بیش از ۱۴۰ هزار هکتار از مزارع کشور ابلاغ و اجرا شود که بر اساس تقسیم‌بندی وزارتخانه که بر اساس ظرفیت‌ها و امکانات استان صورت گرفته است، سهم استان خراسان رضوی ۱۴ هزار هکتار است و سهم مشهد هنوز تعیین نشده است؛ زیرا پهنه‌بندی داخل استان برعهده معاونت تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی است.

وی بیان کرد: طرح ملی گندم به کل کشور ابلاغ شده است و برای اجرا در دستور کار قرار می‌گیرد که این طرح‌ها دارای پیوست‌ها و پیشنهادات متعددی است. یکی از پیوست‌ها و پیشنهادات طرح ملی گندم که به عنوان سیاست کاری وزارتخانه در حال اقدام است، به کشاورزی کم‌نهاده مرتبط است. این طرح از مرحله اطلاعاتی و پایلوت گذر کرده است و به عنوان سیاست کاری در پیوست طرح ملی گندم قرار گرفته است.

شریفی ادامه داد: مزارع کشاورزی که بخواهند در این طرح شرکت کنند، باید ۴ معیار مهم را دارا باشند که این معیارها شامل بهره‌وری کم آب در حدود ۰.۵ تا ۰.۶، وجود مزرعه در منطقه مناسب دیم‌کاری، وجود خاک مرغوب با قابلیت نگهداری رطوبت و استفاده از نهاده‌های به‌جا مانده از محصولات قبلی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha