• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403061106889
  • خبرنگار : 71415

ناامید از دولت بایدن؛ خانواده زندانی آمریکایی برای مذاکره با طالبان وارد عمل شدند

ناامید از دولت بایدن؛ خانواده زندانی آمریکایی برای مذاکره با طالبان وارد عمل شدند
جورج گلزمن، آمریکایی محبوس در زندان در افغانستان

خانواده یک آمریکایی زندانی در افغانستان ناامید از تعلل دولت بایدن بطور مستقیم وارد مذاکره با طالبان برای آزادی این فرد شدند.

به گزارش ایسنا، روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشت «جورج تیلور» نماینده خانواده «جورج گلزمن»، آمریکایی زندانی در افغانستان به کاخ سفید اطلاع داد که خودشان قصد مذاکرات مستقیم با سران این جنبش در شهر دوحه قطر به منظور آزاد ساختن او را دارند.

تیلور در یک ایمیل که هفته گذشته به مقام‌های ارشد آمریکایی از جمله «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «راجر کارستنز»، مذاکره‌کننده ارشد برای آزادسازی گروگان‌ها، ارسال کرد نوشت: «ما در حال طی کردن روند نهایی سازی نشستی در دوحه با طالبان با هدف تلاش برای آزادی جورج هستیم.»

به نوشته وال استریت ژورنال، خانواده این اسیر آمریکایی طالبان با توجه به اینکه مدت چندانی تا پایان دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا باقی نمانده، به بررسی برای یافتن راه‌های دیگری برای آزاد ساختن گلزمن مشغولند.

وکیل این خانواده دولت آمریکا را متهم به اهمیت ندادن به پرونده جورج گلزمن و رها کردن او به حال خود و بدتر شدن وضعیت سلامتش کرده‌اند. او خطاب به دولت واشنگتن نوشت: «شما باید رهبری و شجاعتی که برای تسهیل آزاد کردن جورج لازم است را نشان دهید.»

گلزمن که یک کارمند مکانیک شرکت هواپیمایی آمریکایی «دلتا ایرلاینز» است در دسامبر ۲۰۲۲ در افغانستان دستگیر شد. وزارت امور خارجه آمریکا ۱۰ ماه بعد او را به عنوان کسی که به اشتباه بازداشت شده تعیین کرد و به دولت اختیارات گسترده داد تا آزادی او را رقم بزند. اما خانواده او حالا می‌گویند اطلاع‌رسانی و همکاری چندانی از سوی دولت بایدن برای آزادی او ندیده‌اند و در نتیجه خودشان با طالبان وارد تماس شده و امیدوار به پیشبرد مذاکراتی با این جنبش هستند.

دفتر کارستنز در وزارت امور خارجه آمریکا و شورای امنیت ملی کاخ سفید به تیلور، یکی از مدیران شرکت دلتا ایرلاینز اعلام کرده که هرگونه برگزاری نشست از سمت خانواده گلزمن با طالبان موجب پیچیده‌تر شدن تلاش‌ها برای آزاد ساختن او می‌شود و مقام‌های آمریکایی برای برگزاری یک نشست قریب‌الوقوع با اعضای طالبان برنامه‌ریزی کرده‌اند.

این گزارش حاکی از وجود تنش بین خانواده‌های آمریکایی‌های زندانی در خارج از این کشور و دولت واشنگتن در ماه‌های آخر دولت بایدن است. دلیل این تنش این است همچنان که خانواده‌های این زندانیان خواستار اطلاعات به‌روز درباره تلاش‌های واشنگتن برای آزادسازی آنها هستند اما دولت خیلی از اقدامات خود را خصوصی نگه داشته تا جریان مذاکراتش را حفظ کند. برخی از این خانواده‌ها اما بر این باورند که زندانیان مشهور تقریبا همه توجه رسانه‌ها و رئیس جمهور آمریکا را به خودشان اختصاص داده‌اند و یک اولویت بندی برای رسیدگی به پرونده زندانیان آمریکایی در کار است اما دولت بایدن با این عقیده مخالف است.

«آلکساندرا گلزمن»، همسر جورج، گفت که نگران است نام شوهرش در اولویت‌های پایین‌تر رسیدگی از سوی دولت قرار گرفته است. او در ماه ژوئیه در نامه‌ای به جو بایدن نوشت: «ما جزو افراد مشهور و ثروتمند نیستیم. از شما می‌خواهم شخصا برای رسیدگی به پرونده جورج مداخله کرده و از هر کاری که در اختیارتان هست برای آوردن او به خانه دریغ نکنید.»

اما هنوز معلوم نیست که آیا بایدن اصلا این نامه را خوانده است؟ تیلور گفت دیدار خانواده گلزمن با طالبان را فعلا تا بعد از نشست بعدی مقام‌های آمریکایی با حاکمان افغانستان معلق کرده اما اگر خانواده او هیچ پیشرفتی را برای آزادسازی این آمریکایی نبینند، او با پروازی به قطر رفته و با نماینده طالبان دیدار خواهد کرد.

خانواده «رایان کوربت»، یک آمریکایی دیگر که در سال ۲۰۲۲ توسط طالبان دستگیر شده و در همان سلول گلزمن نگهداری می‌شود نیز چند بار از دولت واشنگتن خواستند توجه بیشتری را به پرونده آنها معطوف کند. خانواده «محمود حبیبی»، یک شهرودند آمریکایی دیگر که در سال ۲۰۲۲ بعد از کشته شدن «ایمن الظواهری»، رهبران القاعده توسط آمریکا، ناپدید شد نیز چنین درخواستی را داشته‌اند. اف.بی.آی معتقد است که حبیبی در زندان‌های ارتش یا نیروهای امنیتی افغانستان است.

طالبان گفته که گلزمن و کوربت قوانین را نقض کرده‌اند اما هنوز اظهار نظر علنی درباره حبیبی نداشته‌اند.

دولت آمریکا نیز گلزمن و کوربت را به عنوان افرادی که به اشتباه زندانی شده‌اند تعیین کرده است؛ وضعیتی که به موجب آن دولت آمریکا می‌تواند منابع مضاعفی را برای مذاکره بر سر آزاد ساختن آنها اختصاص دهد. اما این دولت چنین وضعیتی را برای حبیبی به دلیل شفاف نبودن وضعیتش، تعیین نکرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha