• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403061106731
  • خبرنگار : 71592

مقام سابق صهیونیست: با واقعیت‌ تلخی مواجهیم که نشان می‌دهد اسرائیل بسیار ضعیف است

مقام سابق صهیونیست: با واقعیت‌ تلخی مواجهیم که نشان می‌دهد اسرائیل بسیار ضعیف است

یک چهره علمی اسرائیلی که قبلا هم وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی بود، معتقد است جنگ در نوار غزه به شکل بدی جریان دارد و «پیروزی مطلق» ادعایی نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم قابل رؤیت نیست.

به گزارش ایسنا، «دانیال فریدمن» در یادداشتی در روزنامه معاریو نوشت: جنگ به شکل بدی جریان دارد. برای اینکه جنگ بدون درک اهمیت عنصر زمان، برنامه‌ریزی شده است و تبدیل به یک جنگ فرسایشی شده که نزدیک به یک سال است ادامه دارد. محور فیلادلفیا که اکنون از میزان اهمیتش به ما گفته شده، پس از گذشت حدود ۷ ماه به این درجه از اهمیت رسیده اما هدف استراتژیک «پیروزی مطلق» که قرار بود در دسترس باشد دیگر در هیچ جا قابل رؤیت نیست.

به نقل از خبرگزاری سما، فریدمن معتقد است: «حماس به جنگ ادامه می‌دهد، نظامیان جدیدی جذب می‌کند و به توزیع تجهیزات انسانی ادامه می‌دهد و عملا به کنترل بر نوار غزه ادامه می‌دهد. متأسفانه آنچه تاکنون رخ داده، نه تنها مانع دشمنان ما نشده بلکه آنها را دلیرتر کرده است.»

وی ادامه داد: درست است که ویرانی در غزه سنگین است و «تروریست‌ها» و ساکنان غزه خسارت سنگینی دیده‌اند اما در مقابل دیدگاه ما واقعیت‌های تلخی وجود دارد که نشان می‌دهد اسرائیل بسیار ضعیف است.

فریدمن گفت، اتفاق ۷ اکتبر توسط چند هزار نظامی آن هم بدون پشتیبانی نیروی هوایی یا سلاح سنگین، رژیم صهیونیستی را به لرزه درآورد و دشمنان آن را برای تحقق هدف خود امیدوار کرد.

او در این یادداشت نوشت، رژیم صهیونیستی از حدود یک سال پیش نتوانسته حماس را که بر یک منطقه کوچک کنترل دارد، شکست دهد و ظاهرا در برابر ویرانی در شمال فلسطین اشغالی و در برابر آوارگی دهها هزار صهیونیست عاجز مانده است.

فریدمن در ادامه نوشت: «جرات ایران و سازمان‌های تروریستی زیاد شده است و هرکسی در حمله به اسرائیل، هر وقت که به فکرش خطور کند، آزاد است. درست است که حملات ایران و حزب‌الله لبنان (پس از ترورها در دمشق و بیروت) فعلا متوقف است اما در این باره باید احتیاط کرد. کسانی که در حمله آزاد هستند، ممکن است بارها شکست بخورند اما خطر یک بار موفقیت در حال افزایش است و این در ۷ اکتبر دیده شد.»

وی افزود، نفع رژیم صهیونیستی روشن است و باید جنگ غزه در سریع‌ترین زمان ممکن پایان یابد و بیشترین تعداد ممکن از اسرای صهیونیستی آزاد شوند. کابینه و ارتش رژیم صهیونیستی هنوز نه اهمیت کوتاه کردن جنگ را درک کردند و نه نیاز به نظارت بر توزیع کمک‌های انسانی و تشکیل دولت جایگزین حماس: «اکنون دیگر امکان اصلاح این تحریف وجود ندارد و مبارزه باید از کانال‌های دیپلماتیک ادامه یابد که تل‌آویو توجه مناسبی به آن نکرد. به عنوان مثال‌ باید بازسازی نوار غزه باید مشروط به تشکیل یک حکومت محلی شود که به دنبال نابودی اسرائیل نیست و حماس هم در این حکومت نقشی نداشته باشد. اسرائیل همچنین باید محور سنی را تقویت کند و برای هماهنگی با آن اقدام کند.»

فریدمن گفت، مصر عنصر مهمی در محور فیلادلفیا است و کاملا متکی به کمک‌های اقتصادی خارجی است، باید تلاش شود تا این کمک‌ها شامل جلوگیری از قاچاق از سینا به غزه باشد.

وی در پایان یادداشتش نوشت: موضوع مهم، تلاش برای دستیابی به حل و فصل با فلسطینی‌هاست که در این صورت درگیری ایران با اسرائیل هم منتفی است. نیاز است که با «تروریسم» عربی و یهودی در کرانه باختری مبارزه شود. باید اقدامات تحریک‌آمیز در مسجدالاقصی متوقف شود و به جای آن ترتیباتی در نظر گرفته شود که امنیت اسرائیل را حفظ می‌کند و در عین حال استقلال فلسطین را تضمین می‌کند و جناح میانه‌رو در درون آنها را تقویت می‌کند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha