• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403061106705
  • خبرنگار : 50666

قشر ضعیف و زحمتکش کامیون‌دار و بارکش، بیمه نیست

قشر ضعیف و زحمتکش کامیون‌دار و بارکش، بیمه نیست

ایسنا/اصفهان رئیس اتحادیۀ کامیون‌داران کمپرسی و بارکش‌های شهری شهرستان اصفهان گفت: در حال حاضر، بزرگ‌ترین چالش و مشکل اتحادیه بحث بیمۀ رانندگان محسوب می‌شود که برای این گروه معضل بزرگی است.

حسن حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای شناخت بهتر اتحادیه باید ابتدا توضیحاتی بدهم. در حمل‌ونقل شهری چندین رسته داریم که کامیون‌داران کمپرسی و بارکش‌های شهری شهرستان اصفهان یکی از آن‌ها به حساب می‌آید. بارکش‌ها همان وانت‌بارهایی هستند که حمل‌ونقل درون‌شهری دارند.

او با تأکید بر اینکه صنعت حمل‌ونقل شهری در صنف یادشده شکل می‌گیرد، اظهار کرد: حمل‌ونقل مصالح ساختمانی، اثاثیۀ منزل، فروش‌های سیار، مانند انواع میوه‌فروشی، سبزی‌فروشی یا خواربارفروشی در این دسته قرار می‌گیرند. جدا از بحث حمل‌ونقل خیلی از دارندگان این خودروها معیشت خانواده‌هایشان را با کسب‌وکاری که وابسته به این وسیلۀ نقلیه است، به دست می‌آورند.

رئیس اتحادیۀ کامیون‌داران کمپرسی و بارکش‌های شهری شهرستان اصفهان بیان کرد: اکنون اگر بخواهیم بزرگ‌ترین چالش و مشکل اتحادیه را بگویم باید به بحث بیمۀ همین افراد اشاره کنم. از سال ۱۳۹۲ شمسی، با شروع قانون هدفمندی یارانه‌ها بیمۀ برخی رانندگان تأمین شد. درواقع، تا سه سال برخی از بخش‌ها بیمه شدند. اما از سال ۱۳۹۵ شمسی، بیمۀ افرادی که تحت‌پوشش این اتحادیه فعال‌اند، قطع شد.

حسینی با اشتباه‌دانستن این سیاست دولت ادامه داد: طبیعی است که گروهی از رانندگان بازنشسته می‌شوند و گروه دیگری هم جدید می‌آیند. افراد جدید نیز به بیمه نیاز دارند. بیمه قطعاً بزرگ‌ترین چالش این صنف است. رانندگان یکی از اقشار ضعیف و زحمت‌کش‌اند. پرداخت ۳۰ درصد بیمۀ تأمین اجتماعی برای این افراد واقعاً سنگین است و زیر فشار قرار می‌گیرند.

این مسئول شهر اصفهان افزود: تاکنون برای این مسئله نامه‌نگاری‌های متعددی کرده‌ایم. به ارگان‌های مختلف و نمایندگان مجلس نامه فرستاده‌ایم، اما هنوز به هیچ نتیجۀ مطلوبی نرسیده‌ایم. حل مشکل بیمه باعث می‌شود که در کار این قشر یک جهش ایجاد شود. سوخت نیز مسئلۀ دیگری است که از سال‌ها پیش به‌عنوان معضل اتحادیه پابرجا مانده است. سوختی که به یک وانت می‌دهند، با سوخت یک سواری برابری می‌کند.

او تأکید کرد: رانندگان اتحادیۀ ما با خودروی خود امرارمعاش می‌کنند؛ درحالی‌که این وضعیت برای بسیاری از سواری‌ها صدق نمی‌کند. یک سواری ممکن است یک هفته در پارکینگ بماند. من نمی‌گویم نرخ بنزین خیلی بالاست، اما واقعاً باید برای آن یارانه‌ای هم در نظر گرفت. این را هم به راه‌های مختلف پیگیری کرده‌ایم و هنوز چشم‌انتظاریم.

حسینی موازی‌کاری با ارگان‌های مختلف را در سطح قانونمندی چالش بعدی برشمرد و توضیح داد: برای مثال، شهرداری یکی از آن ارگان‌ها محسوب می‌شود. شهرداری بسیاری از فعالیت‌های قانونی ما را تحت‌الشاع قرار داده است. به‌نظرم، مسئلۀ سوخت یک ابلاغیه است که وزارت کشور به کل کشور صادر کرده است، اما شهرداری هم به موضوع کارت سوخت و سوخت وارد می‌شود و دقیقاً با وظایف و اختیارات ما موازی‌کاری دارد. می‌بینیم که تداخل ایجاد شده است.

رئیس اتحادیۀ کامیون‌داران کمپرسی و بارکش‌های شهری شهرستان اصفهان بیان کرد: می‌توان گفت که شهرداری در سیستم حمل‌ونقل دخالت می‌کند و ما در حال حاضر از این نهاد به دیوان عدالت اداری شکایت هم کرده‌ایم. باید مشخص شود که اگر نظام صنفی، اتحادیه را مرجع قانونی می‌داند، شهرداری چه نقشی دارد؟

او به خودروهای فرسودۀ این اتحادیه که در آلودگی هوا تأثیرگذارند، نظر کرد و چنین توضیح داد: خودروهای فرسوده نیز جزو چالش‌های ما است و دولت هم در این زمینه تسهیلاتی می‌دهد. تسهیلات دولت به‌هیچ‌وجه با قیمت ماشین در بازار برابری نمی‌کند. باید به قیمت واقعی ماشین یا دست‌کم با تسهیلات قابل‌توجه برای خرید خوردروی نو به رانندگان کمک کنند.

حسینی افزود: خودروهای فرسوده مخصوصاً با توجه به اینکه کارت سوختشان قطع شده است و باید بنزین آزاد بزنند با مشکل مواجه‌اند. از ۴۰۰۰ خودروی وانت، فکر می‌کنم حدود ۱۰۰۰ خودروی فرسودۀ بارکش داریم. این مربوط به آماری است که در اتحادیۀ ما عضوند و قطعاً بیشتر از این است. در مورد کامیون کمپرسی مشکلی نداریم، چون دولت حمایت می‌کند. وام‌های خوبی هم به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha