• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403061106604
  • خبرنگار : 50038

به مناسبت ۲۸ صفر برگزار می‌شود

حرکت هیئات مذهبی و مراسم دسته‌جات عزاداری در ملایر

حرکت هیئات مذهبی و مراسم دسته‌جات عزاداری در ملایر

ایسنا/همدان رئیس اداره تبلیغات اسلامی ملایر گفت: فردا همزمان با بیست و هشتم ماه صفر سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) مراسم حرکت دسته‌جات عزاداری در مرکز شهر ملایر برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام احمد فارسی در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا، افزود: فردا دوشنبه ۱۲ شهریورماه ساعت ۱۰ صبح دسته‌جات عزاداری از میدان امام حسین(ع) به سمت مسجد جامع حرکت می‌کنند و مراسم بعد از عزاداری، سینه‌زنی و سخنرانی به اقامه نماز ظهر ختم می‌شود.

وی با بیان که در سطح شهر نیز هیئات مذهبی گوناگون به عزاداری می‌پردازند، افزود: امسال در ماه محرم و صفر ۱۷۰ مبلغ و مبلغه به روستاها و شهرهای ملایر اعزام شدند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی ملایر در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: در برخی روایات، ماه صفر را به نحوست یاد کرده‌اند و تعدادی از علما مانند شیخ عباس قمی به علت رحلت اشرف مخلوقات و وقوع جنگ‌های مختلف اعم از جنگ صفین و یا اسارت اهل بیت(س)، آن را نحس دانسته‌اند. 

وی با تشریح سیره پیامبر(ص) افزود: هر پیامبری که مبعوث می‌شد، از سوی خداوند متعال دارای معجزات مقطعی یا استمراری مانند قرآن بود، اما وقتی به سیره پیامبر(ص) و اخلاق ایشان در قرآن رجوع می‌کنیم، اخلاق پیامبر(ص) بالاتر از نعمات اعطا شده به انسان و به عنوان دریای بی‌کران یاد شده است. 

فارسی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در عصر جاهلیت و در میان اعراب مبعوث شدند که به تعبیر امام علی(ع) در نهج‌البلاغه، رفتار بد مردم عرب عمده‌ترین دلیل فرستاده شدن ایشان در میان آنها بود؛ ایشان مبعوث شدند و اعراب را از بدعت نجات دادند که در میان این جوّ پر از بدعت و تعصبات قومی، افرادی چون مقداد و ابوذر را بوجود آوردند.

این مقام مسئول در رابطه با ویژگی‌های پیامبر اکرم (ص)، اظهارکرد: یکی از بزرگترین ویژگی‌های پیامبر اکرم(ص)، سعه‌ی صدر ایشان بود که به تعبیر خود پیامبر(ص)، هیچ پیامبری به اندازه‌ی ایشان در راه توحید معذب نشده و سختی‌های بسیاری را تحمل نکرده است؛ ایشان آن چنان برای اعراب، خود را فدا کرد که خداوند در قرآن فرموده‌اند که این قدر خود را عذاب نده.

فارسی افزود: پیامبر(ص) هیچ جنگی را آغاز نکرد بلکه تمامی جنگ‌ها بر ایشان تحمیل شد؛ بسیاری از منافقین ایشان را اذیت کردند، اما آن چنان بزرگوار بودند که هیچ کس را نفرین نکردند.

 رئیس اداره تبلیغات اسلامی ملایر در رابطه با اعمال روز ۲۸ ماه صفر، توضیح داد: در روایات و احدایث بر روزه گرفتن در روزهای ابتدایی، میانی و پایانی هر ماه تأکید بسیاری شده است، بر همین اساس، روزه در ۲۸ ماه صفر نیز که از روزهای پایانی این ماه قلمداد می‌شود، دارای ارزش بسیاری است.

وی با بیان اینکه از آنجا که یکی از اعمال ۲۸ صفر، خواندن زیارت حضرت رسول(ص) است، مستحب است که قبل از خواندن زیارت حتی از راه دور، غسل انجام شود، افزود: خواندن زیارت امام حسن مجتبی(ع) در روز شهادت آن حضرت نیز از اعمال مستحبی ۲۸ صفر است، همچنین به دلیل اینکه رحلت حضرت رسول(ص) بزرگ‌ترین مصیبت در جهان اسلام است، در این روز بر تعطیل شدن بازارها و دوری از انجام هر گونه فعالیت کاری سفارش بسیاری شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha