• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403061106551
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

عقب‌ماندگی ۴ساله سیستان‌وبلوچستان در رتبه‌های برتر کنکور

عقب‌ماندگی ۴ساله سیستان‌وبلوچستان در رتبه‌های برتر کنکور

ایسنا/سیستان و بلوچستان نابسامانی کیفیت آموزش در سیستان و بلوچستان و عدم توجه به این مساله باعث شد تا سیستان و بلوچستان چهار سال از رتبه‌های برتر کنکور محروم شود.

به گزارش ایسنا، آموزش‌وپرورش یکی از مهم‌ترین نهادهای اجتماعی هر کشور به شمار می‌رود و نقش بسیار اساسی در رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی هر کشور دارد و استقلال و تداوم یک جامعه به آموزش آن جامعه بستگی دارد و ورود به آموزش‌وپرورش نقطه آغازی برای حرکت در مسیر رشد و بالندگی است.

 بسیاری از دانش‌آموزان دبستانی در مهارت‌های پایه؛ خواندن و نوشتن با مشکل مواجه هستند، وضعیت نامطلوب قدرت مالی و اجتماعی افراد برای فرزندانشان دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان را دچار فقر آموزشی کرده است که بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل کیفیت پایین آموزش از درس و کتاب ناامید می‌شوند.

 محمدرضا ملاشاهی، کارشناس آموزشی و فرهنگی در خصوص کیفیت آموزشی در سیستان و بلوچستان به ایسنا، گفت: امروزه پایین آمدن نمرات نهایی یک پدیده کلی در کشور است که علل مختلفی دارد و به دلیل استرس زیادی که از طرف خانواده و مدرسه به دانش‌آموزان وارد می‌شود و همچنین ویروس کرونا که سکته اساسی به روند آموزش‌وپرورش وارد کرد از سال ۱۳۹۸ تا خرداد امسال شاهد افت تحصیلی و کاهش محسوس تحصیلی میان دانش‌آموزان بودیم.

 ملاشاهی افزود: یکی از علت‌هایی که باعث شده است سیستم آموزشی به سمت پیاده‌سازی این مدل امتحانات نهایی برود کمترشدن ضریب کنکور بود که به نظر می‌رسد در حال حاضر فرصت خیلی خوبی است که این سیاست را باز کنیم که آیا امتحانات نهایی برای کم‌رنگ‌شدن اثرات استرس زای کنکور مناسب بوده است.

 وی افزود: در ابتدا شاید دانش‌آموز همان استرس کنکور را داشت؛ اما در حال حاضر از زمان امتحانات نهایی این روند بیشتر شده است.

 ملاشاهی تحلیل خود را در برگزاری امتحانات نهایی برای دانش‌آموزان این‌گونه ادامه داد: سخت و دشوارشدن امتحانات نهایی باعث فراری شدن و دوری از تحصیلی شده است که این روند باعث دیده‌نشدن مهارت دانش‌آموزان می‌شود احتمال می‌رود که امسال و سال بعد شاهد آمار ترک تحصیل فراوان در میان دانش‌آموزان باشیم و این معیوب‌بودن و نقص دستگاه آموزشی را به طور واضح بیان می‌کند

 ملاشاهی در خصوص جولان مؤسسات کنکور آموزشی در روند افت تحصیلی دانش‌آموزان بیان کرد: مؤسسات آموزشی به دلیل توسعه کار خودشان و با کم‌رنگ‌شدن برخی دروس قرآنی و عمومی به دلیل نداشتن ضریب در کنکور و نداشتن اهمیت آموزشی و تربیتی باعث ترغیب دانش‌آموزان برای شیوه‌های حل مسئله می‌شوند تا بتوانند نمرات خوبی در کنکور کسب کنند، استفاده از این مراکز آموزشی هم به دلیل هزینه‌های بالا برای همه اقشار جامعه امکان‌پذیر نیست.

 کارشناس فرهنگی در مورد سطح پایین رتبه‌های کنکور امسال که رابطه مستقیمی با مسئله اقتصادی و نبود کیفیت آموزشی در استان دارد، اظهار کرد: نتایج امسال کنکور این را نشان می‌دهد که استان‌هایی که از نظر سطح رفاه پایین‌تر هستند افت نمره در میانگین امتحاناتی نهایی و کسب رتبه پایین در کنکور را داشته‌اند و این نشان‌دهنده نگاه اقتصادی و مسئله عدالت را در آن پررنگ می‌کند چرا که زیرساخت‌های نادرست سیستان و بلوچستان و عقب افتادن علی‌رغم استعدادهای بی‌شماری این دانش‌آموزان محکوم به افت تحصیل آنها می‌شود.

ملاشاهی، فرایندسازی تربیتی و آموزشی را مسئله مهم دیگری خواند که نیاز به پژوهش سازی دارد و اظهار کرد: به نظر می‌رسد فرایند تدریس در استان ما معیوب است و نمی‌تواند نیاز آموزشی استان را مرتفع سازد، محرومیت که در استان وجود دارد معلمان را هم تحت‌ تأثیر قرار داده است و از نظر تدریس و آموزش دچار ضعف هستند.

وی تصریح کرد: ارائه برخی آموزش‌های از برخی افراد بی‌تجربه از نیروهای خرید خدمات آموزشی، آموزشیار نهضت سوادآموزی و سربازمعلم که توانمندسازی و آموزش خوبی در ارائه آموزش ندیده‌اند و توان آموزش ندارند، با همین روند هم برای آموزش در کلاس حضور پیدا می‌کنند فاجعه‌ای جبران ناپذیر را به همراه دارد.

این کارشناس فرهنگی افزود: آموزش‌های دوره‌های ضمن خدمت برای معلمین بسیار کلیشه‌ای شده است و باید سازوکار این آموزش‌های در رده‌های مختلف با برنامه و ارزیابی خوبی صورت بگیرد؛ زیرا نداشتن آموزش درست و کارآمدی برای معلمین می‌تواند به ضعیف‌بودن کیفیت آموزشی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: تمام این عوامل باعث شده نه‌تنها از نظر آموزشی دچار مشکل شویم؛ بلکه از نظر اجتماعی و سیاسی افت شدید را در استان شاهد باشیم که باعث ایجاد ترک تحصیل و مشاغل کاذب و متأسفانه به‌وجودآمدن پدیده‌های امنیتی که در سطح استان شاهد هستیم که این کوتاهی از طرف مسئولان و مدیران آموزش‌وپرورش استان به وجود آمده است.

وی در پایان گفت: باید تدبیری برای ساختار کیفیت آموزشی معلمان خرید خدمت، آموزش یاران نهضت سوادآموزی، معلمین آزاد، سربازمعلم‌ها برنامه‌ای برای توانمندسازی و ارتقاء سطح آموزشی پیاده‌سازی شود تا این وضعیت اسفناک آموزشی بهبود یابد و با استفاده از نهادهای مردمی و عام‌المنفعه جهادی کمک به بهبود روند آموزشی صحیح و کم‌شدن حجم عقب‌افتادگی اتفاق بیفتد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۳ ۱۰:۵۲

سلام ما در استان سیستان و بلوچستان درس خواندم و کیفیت آموزشی پایین تر از شهر های دیگر داشتیم و الان کمبود معلم در استان ما هست ماهم ک فارغ تحصیل و مدرک دیپلم گرفته ام نمیتوانم ادامه تحصیل بدم بخاطر شرایط مالی ضعیف از شما خواهشمندم لطفاً رسیدگی کنین