• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403061106486
  • خبرنگار : 50117

فرماندار شهرضا خبر داد:

تأمین آب شرب پایدارِ شهرضا تا یک سال دیگر / زیرساخت‌های گردشگری فراهم نیست

تأمین آب شرب پایدارِ شهرضا تا یک سال دیگر / زیرساخت‌های گردشگری فراهم نیست

ایسنا/اصفهان فرماندار شهرضا گفت: پروژه انتقال آب از منابع جنوبی استان اصفهان برای شهرضا از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر همه‌چیز خوب پیش رود تا یک سال آینده برای اولین بار مردم شهرضا از منابع آب با کیفیت و پایدار بهره‌مند می‌شوند.

امیر جعفری با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه به مناسبت هفته دولت ۵۳ پروژه با اعتبار ۳۸۳ میلیارد تومان در شهرضا به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: از این ۵۳ پروژه ۴۷ پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۳۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد و ۶ پروژه را برای کلنگ‌زنی داریم که اعتبار مورد نیاز آن ۴۸ میلیارد تومان بوده که تأمین شده است.

وی افزود: البته این پروژه‌ها متشکل از اعتبارات دولتی و بخش خصوصی است و پروژه‌هایی هم به شکل مشارکتی با دستگاه‌ها در دست اقدام است. تسهیلات اعطا شده در یک سال گذشته ۱۶۲ میلیارد تومان بوده است که این تسهیلات در شهرستان در قالب‌های مختلف و از جمله مشاغل خانگی پرداخت شده که سهم قابل توجهی بوده است که در این حوزه تعداد ۶۱۱ نفر شغل در سامانه ثبت شده است.

فرماندار شهرضا گفت: در سال ۱۴۰۰ تعهد اشتغال شهرستان که ناشی از جذب تسهیلات بود حدود ۳۷ درصد بوده است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال ۱۴۰۱ تعهد اشتغال شهرستان ۱۰۶ درصد و در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۶ درصد رسید که در دو سال متوالی بالای ۱۰۰ درصد تعهد اشتغال را ثبت کردیم. بنابراین کل تسهیلاتی که در حوزه مشاغل خانگی به شهرستان دادند را جذب کردیم.

جعفری با بیان اینکه چند پروژه بسیار شاخص داریم که در ماه‌های پیش رو افتتاح می‌شود، تصریح کرد: یکی از این پروژه‌ها واحد پتروشیمی آرمان سپاهان است که محصول انحصاری در کشور و خاورمیانه تولید می‌کند. این شرکت در واقع حلقه قبل از پتروشیمی است که بالای ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در هفته گذشته عملیات پیش راه‌اندازی آن انجام شد و برابر برنامه زمان‌بندی در ۳۱ شهریور وارد بهره‌برداری نهایی می‌شود که بیش از ۲۴ میلیون یورو در این پروژه سرمایه‌گذاری شده است که ارزآوری زیادی برای کشور دارد.

وی گفت: شرکت دیگری در حوزه جهاد کشاورزی داریم که در این شرکت پیش راه‌اندازی و خط تولید به اتمام رسیده و سرمایه‌گذاری هنگفتی در آن انجام و دستگاه‌ها از کشورهای خارجی وارد و نصب شد. این شرکت خوراک اولیه دام و طیور و آبزیان را به‌طور کاملاً مکانیزه تحویل می‌گیرد و در یک فرآیند غذای مورد نیاز دام، طیور و آبزیان را با کیفیت بالا تولید و بسته‌بندی می‌کند که در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

تأمین آب شرب پایدارِ شهرضا تا یک سال دیگر / زیرساخت‌های گردشگری فراهم نیست

فرماندار شهرضا، افزود: یک پروژه ۳۷۷ واحدی مسکن را در قالب طرح جهش تولید مسکن در محله سروستان شهرضا در دست ساخت داریم که سه سال پیش ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که امروز بالای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امروز تقریباً آماده تحویل به متقاضیان است. زیرساخت انشعاب اتصال گاز و برق باقی‌مانده که مشغول مذاکره با اداره گاز و برق هستیم.

جعفری تصریح کرد: شهرستان شهرضا به واسطه قرار گرفتن در محور ترانزیتی شمال به جنوب کشور می‌تواند مورد توجه زیادی از جنبه‌های مختلف قرار بگیرد و اقتصاد آن رشد قابل توجهی داشته باشد. یکی از بخش‌هایی که مورد غفلت قرار گرفته حوزه گردشگری است. این شهرستان بسیار قدیمی بوده و در تقسیمات کشوری از یکصد سال پیش جز شهرستان شناخته شده است و عملاً ۱۰۰ سال سابقه بلدیه و حکمرانی در شهرضا وجود دارد.

وی با بیان اینکه روستاهای هدف گردشگری با آب و هوای خوب در شهرضا وجود دارد، گفت: سال گذشته موفق شدیم دو کاروانسرای شهرضا را ثبت جهانی یونسکو کنیم. در استان اصفهان هشت کاروانسرا به ثبت جهانی رسیده است که دو کاروانسرای تاریخی امین‌آباد و کاروانسرای تاریخی مهیار در شهرضا هستند و در مسیر محور گردشگری قرار دارند. در حوزه گردشگری دفاع مقدس ظرفیت‌های زیادی داریم که سالیانه دوستداران شهدا بر سر مزار حاج ابراهیم همت و دیگر شهدا حاضر می‌شوند. سه امام‌زاده در شهرستان داریم که زوار زیادی را هر ساله به مناسبت‌های مختلف به سوی خود جذب می‌کنند.

زیرساخت‌های گردشگری فراهم نیست

فرماندار شهرضا، ادامه داد: با وجود این همه ظرفیت در بخش گردشگری، زیرساخت‌های گردشگری در شهرستان مانند اقامتگاه مناسب فراهم نیست. یکی از ظرفیت‌های تاریخی شهرستان شهرضا جشنواره‌ها و محصولات سنتی است که شاید شهرضا با نام این محصولات هم شناخته می‌شود. مثل جشنواره انار که بیشترین میزان تولید انار در استان اصفهان متعلق به شهرضا و این ظرفیت جز میراث ناملموس شهرستان است که در دو سال گذشته این جشنواره با استقبال خوب مردم به خوبی برگزار شد.

جعفری تصریح کرد: جشنواره پخت سمنو در شهرضا بسیار مرسوم بوده که جز ظرفیت‌های فرهنگی است که می‌توان در حوزه‌های مختلف گردشگری از آن بهره برد. صنعت سفال در شهرستان رونق زیادی دارد که هنرمندان زیادی در آن مشغول هستند. همچنین شهرضا دارای مشاهیر مختلفی است که هرکدام جز نام‌آوران ایران زمین هستند.

وی گفت: شهرضا در حوزه صنعت دارای ظرفیت بسیاری است و سه شهرک صنعتی در شهرضا داریم مانند شهرک صنعتی رازی که یک شهرک شیمیایی است که بسیار زنده و فعال است. شهرک صنعتی رازی در کشور نمونه است که البته دارای کمبودهایی است که برای رفع برخی از این کمبودها یک نیروگاه خورشیدی ۳۰۰ مگاواتی در مجاورت شهرک پیش‌بینی شده است. باید زنجیره تولید را در چنین شهرک‌هایی کامل کنیم که اتصال به ریل یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده آن است که اگر بتوانیم شهرک‌های صنعتی شهرستان را به ریل متصل کنیم هزینه‌ها کاهش و خطر تصادفات جاده‌ای کاهش می‌یابد.

محور شهرضا به اصفهان ۹۵ درصد پیشرفت داشته است

فرماندار شهرضا افزود: یکی از مشکلات شهرستان در حوزه راه حجم بالای تردد خودروهای سواری، حمل بار و کالا از محورهای مواصلاتی است. برای حل این مشکل از چند سال پیش مقرر شد محور شهرضا به اصفهان شش خطی شود و این مهم در دستور کار قرار گیرد. در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۴۰ درصد این محور را تحویل گرفتیم و اکنون در سال ۱۴۰۳ بیش از ۹۵ درصد محور تمام شده است. همچنین زیرگذرهای زیادی در شهرستان به بهره‌برداری رسیده است.

جعفری ادامه داد: در حوزه فاضلاب شهری از اول پیروزی انقلاب تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۷ درصد پروژه شبکه فاضلاب شهرضا پیشرفت داشت که از سال ۱۴۰۰ تا امروز پیشرفت شبکه فاضلاب به ۵۸ درصد رسیده است که ۲۷۰ کیلومتر این شبکه باقی مانده است. تصفیه‌خانه فاضلاب پارسال به بهره‌برداری رسید و از محل پساب این تصفیه‌خانه شهرک‌های صنعتی می‌توانند استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله شهرستان شهرضا تأمین آب شرب پایدار است، گفت: اکنون مردم از نظر کمیت و کیفیت آب با مشکل مواجه هستند و تا امروز برای تأمین آب فقط متکی به چاه‌های آب بوده‌ایم و شهرضا از هیچ خط انتقال آبی برخوردار نبوده است. اَبرپروژه انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به فلات مرکزی که ویژه صنایع است از شهرستان شهرضا عبور می‌کند که اکنون پیمانکاران پروژه در شهرستان فعال هستند و عملیات حفاری و لوله‌گذاری را با سرعت انجام می‌دهند.

فرماندار شهرضا افزود: همچنین پروژه انتقال آب از منابع جنوبی استان اصفهان برای شهرضا از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین منظور مخازن فشارشکن احداث شده و اراضی آن آزاد شده و مسیر خط لوله مشخص و عملیات حفاری آغاز شده است. اگر با این سرعت پیش رویم به احتمال زیاد سال آینده در هفته دولت این مشکل را پشت سر بگذاریم و برای اولین بار مردم شهرضا از منابع آب با کیفیت و پایدار بهره‌مند شوند و برای بیش از دو دهه مشکل آب شهرستان مرتفع خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha