• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403061106451
  • منبع : نمایندگی همدان

مرمت ۳ بنای تاریخی تویسرکان آغاز شد

مرمت ۳ بنای تاریخی تویسرکان آغاز شد

ایسنا/همدان شهرستان تویسرکان با برخورداری از بیش از ۲۲۱ اثر تاریخی، فرهنگی و جاذبه گردشگری یکی از شهرستان‌های با ظرفیت و دارای قابلیت‌های بالا در حوزه میراث فرهگی استان همدان به حساب می‌آید.

قدمت تمدنی تویسرکان به گواه اسناد معتبر تاریخی و رسمی به بیش از سه هزار سال پیش بر می‌گردد که البته بعضی از یافته‌ها و کاوش‌ها در تپه تاریخی باباکمال خبر از قدمت تاریخی بیش از پنج هزار ساله تویسرکان در حوزه مدنیت می‌دهند.

یکی از مهمترین اقدامات در راستای صیانت و نگهداری از آثار تاریخی و میراث فرهنگی مناطقی مانند شهرستان تویسرکان، مرمت و بازسازی منظم و هدفمند آنهاست که موجب جلوگیری از تخریب این آثار می‌شود.

اکنون تویسرکان- شهر جهانی گردو- از یک اثر تاریخی با عنوان کاروانسرای فرسفج برخوردار است که ثبت جهانی شده و آماده بهره‌وری از ظرفیت‌های خویش با حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

همچنین تویسرکان از یک گنجینه کم نظیر مذهبی، فرهنگی، تاریخی و گردشگری یعنی بارگاه حضرت حیقوق نبی(ع) برخوردار است که ساماندهی و اجرای طرح توسعه آن می‌تواند زمینه را برای بهره‌وری معنوی و اقتصادی از این ظرفیت گردشگری بین‌المللی ایجاد کند.

شهرستان تویسرکان از روستاهای هدف گردشگری کهنوش، گشانی و اشتران نیز برخوردار است که با طبیعت سحرانگیز و زیبای خود می‌توانند گردشگران را از نقاط مختلف کشور به سوی خود جذب کنند.

مرمت عمارت تاریخی دکتر اقتداری در تویسرکان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تویسرکان از آغاز مرمت عمارت تاریخی دکتر اقتداری شهرستان تویسرکان با بیش از ۱۵ میلیارد ریال اعتبار خبر داد و اظهارکرد: در راستای عمل به وظایف قانونی، به‌منظور حفاظت، مرمت و احیای بناهای تاریخی، عملیات مرمت فاز سوم عمارت تاریخی دکتر اقتداری آغاز شد.

اسحاق ترکاشوند ادامه داد: این عملیات که شامل استحکام بخشی‌، سبک‌سازی بام و عایق‌بندی و کف‌سازی است از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور شهید تامین شده و تا پایان شهریورماه ادامه دارد.

وی افزود: قدمت این عمارت تاریخی زیبا که یکی از بناهای فرهنگی تاریخی کم‌نظیر استان همدان است مربوط به دوره قاجار بوده و در حال حاضر به عنوان خانه صنایع‌دستی مورد بهره‌برداری و استفاده فعالان صنایع‌دستی شهرستان قرار گرفته است.

 مرمت حمام قدیمی محله باغوار تویسرکان

اسحاق ترکاشوند رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تویسرکان گفت: حمام تاریخی باغوار یکی از بناهای تاریخی شهرستان است که در کنار مسجد و چنار باغوار قرار گرفته و مجموعه‌ای تاریخی را تشکیل داده است.

وی با بیان اینکه سبک‌سازی، بام‌سازی و مرمت بخش‌های آسیب دیده از جمله اقداماتی است که در عملیات مرمت این بنای تاریخی انجام می شود، افزود: میزان اعتبار اختصاص یافته به این طرح که از محل اعتبارات ملی و ابلاغی تامین شده است قریب به هفت میلیارد ریال است.

آغاز عملیات مرمت آرامگاه میررضی تویسرکان

 رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان تویسرکان از آغاز عملیات مرمت آرامگاه میررضی آرتیمانی با اعتبار پنج میلیارد ریال خبر داد و گفت: از محل اعتبارات سفر ریاست محترم‌ جمهوری عملیات مرمت محوطه و آرامگاه میررضی آرتیمانی شامل مرمت کاشی‌های آرامگاه، بروز آوری سرویس‌های بهداشتی، مرمت نمازخانه و تعویض و بروزرسانی دوربین‌های مداربسته این مجموعه آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: اعتبار این پروژه مرمتی رقمی معادل پنج میلیارد ریال است که تا پایان شهریور ماه سال‌جاری هزینه خواهد شد.

ترکاشوند گفت: بروزآوری فضای سبز، ترمیم نرده‌های پیرامونی، اصلاح سیستم روشنایی و ‌نورپردازی این مجموعه گردشگری از جمله اقداماتی است که در راستای ارائه خدمات هرچه مطلوب‌تر به گردشگران در سال آتی انجام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha