• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403061106421
  • خبرنگار : 50046

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد

تلاش پسته کاران خراسان شمالی برای تجهیز باغات به نیروگاه‌های خورشیدی

تلاش پسته کاران خراسان شمالی برای تجهیز باغات به نیروگاه‌های خورشیدی

ایسنا/خراسان شمالی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پسته کاران استان تلاش کنند تا باغ‌های پسته را به پنل و نیروگاه‌های خورشیدی مجهز کنند.

صفدر صفدری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ورود خسارت به باغ‌های پسته استان به علت قطع برق چاه‌های کشاورزی اظهار کرد: مهمترین راه برای جلوگیری از ورود خسارت به باغ‌ها به علت مذکور، مجهز شدن باغ‌ها به نیروگاه‌های خورشیدی است تا بتوان برق مورد نیاز چاه‌ها را از این طریق تامین کرد.

وی با بیان اینکه باغ‍‌های پسته در برخی از دوره‍ها نیاز به آب دارند، افزود: زمان گرده افشانی و گرفتن مغز این میوه نیاز به آب است که اگر آب کافی به گیاه نرسد هم بر روی کیفیت میوه تاثیر خواهد گذاشت و از سوی دیگر سبب می شود تا پسته با مغز کمتری تولید شود.

صفدری با اشاره به اینکه در حال حاضر زنجیره تولید پسته در این استان به طور کامل شکل گرفته است، ادامه داد: وجود نهالستان تولید نهال پسته یکی از حلقه‌ها است که هم اکنون ۴۰ هزار اصله نهال پسته در این استان تولید می‌شود.

وی بیان کرد: علاوه بر آن مراکز فرآوری پسته از دیگر حلقه‌های این زنجیره است که چهار مراکز با ظرفیت بیش از ۲۴۰۰ تن پسته در استان ایجاد شده که پسته‌ها را خشک و فرآوری می‌کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد آن است که پسته تولیدی استان دارای کد QR نیست و باغداران باید به سوی اخذ آن پیش روند.

وی گفت: سطح باغ‌های پسته در این استان ۶۶۰۰ هکتار است که پیش بینی می‌شود ۸۴۶۰ تن پسته در سال زراعی جاری از باغ‌های استان برداشت شود. خراسان شمالی رتبه ۱۳ در تولید پسته دارد و این محصول برای پسته کاران استان ۴.۲ همت درآمد دارد.

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن از پسته تولیدی خراسان شمالی به خارج از کشور صادرات می‌شود.

وی افزود: در حال رایزنی با بازار تهران هستیم تا مقداری از پسته خام تولیدی در استان در آنجا به فروش برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha