• شنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061006264
  • خبرنگار : 30147

اصلاح نژاد نیمی از دامداری‌های گلبهار انجام می‌شود

اصلاح نژاد نیمی از دامداری‌های گلبهار انجام می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی گلبهار گفت: تلاش می‌شود در یک افق سه ساله برنامه‌ریزی‌شده در نیمی از دامداری‌های شهرستان، اصلاح نژاد دام انجام شود.

محمد شجعی کلاتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: جمعیت دام سبک شهرستان در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار رأس است که بیشتر این دام‌ها نژاد محلی‌اند و از مراتع در اکثریت ایام سال استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به افتتاح واحد دام پرواری ۳۸۰ رأسی دام سبک اصلاح نژادی در شهرستان، گفت: این واحد دام پرواری با هدف افزایش ضریب تبدیل و کاهش هزینه‌های تمام‌شده تولید گوشت احداث شده است. با افتتاح این پروژه، پرورش دام سبک صنعتی اصلاح نژادشده به بیش از ۱۵ هزار رأس در شهرستان می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی گلبهار با بیان اینکه واحد دامداری پرواری ۳۸۰ رأسی دام سبک در زمینی به مساحت ۶۱۷۰ مترمربع احداث شده است، ادامه داد: جهاد کشاورزی با هدف تکمیل زنجیره تولید و افزایش تاب‌آوری عوامل تولید در برابر نوسانات بازار کار تولید در بخش کشاورزی که تأمین‌کننده امنیت غذایی کشور است، برنامه‌ریزی می‌کند.

وی اظهار کرد: افتتاح این‌چنین پروژه‌هایی که با هدف استفاده از دام اصلاح نژادشده و برای افزایش ضریب تبدیل است، با توجه به تغییر رویکرد دولت در پرداخت یارانه‌ها از سال ۱۴۰۰ در دستور کار ویژه قرار گرفته است و حالا شاهد به بار نشستن کار هستیم.

شجعی در ادامه از شناسایی پنج فقره تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی دولت‌آباد این شهرستان خبر داد و گفت: مأموران گشت امور اراضی طبق وظیفه قانونی، اقدام به صدور اخطار و توقف ادامه عملیات ساخت و سازهای غیرمجاز کردند.

وی بیان کرد: در راستای حفظ اراضی کشاورزی و امنیت غذایی نظارت‌ها به‌طور مستمر انجام و با متخلفان به جد برخورد خواهد شد.

شجعی با اشاره به اینکه لزوم مشارکت و نظارت همگانی بر کسی پوشیده نیست، از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی مراتب را در سامانه ۱۳۱ اطلاع‌رسانی کنند تا رسیدگی و اقدامات قانونی لازم انجام شود.

او افتتاح پروژه سیلوی ذخیره گندم را از دیگر پیگیری‌های انجام‌شده دانست و گفت: کارخانه آرد گلمکان یکی از بزرگ‌ترین مراکز تحویل، ذخیره و سیلوی گندم با ظرفیتی بالغ‌ بر ۲۵ هزار تن است که امسال ۲۷ هزار تن گندم از شهرستان‌های گلبهار، چناران و قوچان تحویل گرفته است. این کارخانه با افزایش ظرفیت ذخیره ۱۰ هزار تنی از ۱۵ هزار تن گندم در سال قبل به ۲۵ هزار تن گندم در امسال و ۴۰ نفر اشتغال به یکی از بزرگ‌ترین مراکز ذخیره گندم استان تبدیل شده است.

وی بیان کرد: شهرستان گلبهار با سطح زیر کشت ۵۰۰۰ هکتار گندم و پنج تن میانگین برداشت گندم در مزارع یکی از چند شهرستان مهم در سطح زیر کشت و برداشت گندم در خراسان رضوی است.

شجعی افزود: به‌دلیل اینکه سیلوهای موجود جوابگوی کشاورزان در تحویل گندم نبودند، کارخانه آرد گلمکان با شعار جهش تولید با مشارکت مردم قادر به ساخت سیلوی جدید در مدت شش‌ماه است و افزایش ظرفیت ذخیره باعث رفع این مشکل در شهرستان شد.

وی همچنین افتتاح اولین نیروگاه برق خورشیدی چاه موتور کشاورزی را از دیگر توفیق‌ها در بخش کشاورزی دانست و گفت: اولین نیروگاه برق سبز (خورشیدی) در چاه موتور روستای ابراهیم‌آباد شهرستان گلبهار با ظرفیت ۶۵ کیلووات و سرمایه‌گذاری ۲۴ میلیارد ریال افتتاح شد. با تأمین ۸۰ درصد برق مصرفی چاه موتور، دیگر برق این چاه موتور قطع نخواهد شد.

او اظهار کرد: از ابتدای سال به‌صورت جدی، ایجاد واحدهای تولید برق سبز بر سر چاه‌های کشاورزی با هدف کاهش ناترازی برق و عدم قطع برق در اوج مصرف برای مدیریت تأمین برق پایدار توسط شرکت برق پیگیری می‌شود. این واحد، اولین واحد تولید برق خورشیدی در بخش کشاورزی شهرستان است و با کمک دستگاه‌های حمایتی و استفاده از ظرفیت بنیاد علوی و برکت در آینده نزدیک، تعداد زیادی از چاه‌های کشاورزی مجهز به سیستم برق سبز خواهند شد.

شجعی افزود: امیدواریم با کمک همه دستگاه‌های متولی، شاهد جهش در این حوزه و مدیریت تأمین برق پایدار برای چاه‌های کشاورزی در اوج مصرف باشیم تا بتوانیم امنیت غذایی کشور را تأمین کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha