• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۶:۳۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403061006212
  • خبرنگار : 71935

انتخابات آلمان؛ چرا شرقی‌ها به راستگراها رأی می‌دهند؟

انتخابات آلمان؛ چرا شرقی‌ها به راستگراها رأی می‌دهند؟

همزمان با نزدیک‌شدن انتخابات ایالتی در شرق آلمان، احتمال پیروزی حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان در این انتخابات، به‌خصوص در مناطقی که با اقتصاد در حال فروپاشی روبرو هستند، شدت گرفته است.

به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی در تحلیلی به علت محبوبیت فزاینده حزب راست افراطی آلمان AfD در مناطق شرقی این کشور پرداخت.

در تحلیل نیویورک‌تایمز آمده است: «صرف‌نظر از نتیجه انتخابات روز یکشنبه در ایالت‌هایی همچون زاکسن و تورینگن، حزب آلترناتیو برای آلمان به جنبش سیاسی اصلی ایالت گرلیتز، شرقی‌ترین ناحیه آلمان تبدیل شده است. در دوران انتخابات پارلمان اروپا ۴۰ درصد آرای گرلیتز، ایالتی که از شرق با لهستان و از جنوب با جمهوری چک هم‌مرز است، به‌طور قطع در صندوق حزب راست افراطی آلمان ریخته شده است.»

این رقم، بیشترین میزان رای کسب شده توسط آلترناتیو برای آلمان در بین همه مناطق آلمان است. با وجود اینکه این حزب توسط سرویس‌های اطلاعاتی آلمان به‌عنوان یک حزب افراطی نامگذاری شده است، در ۱۰ سال اخیر همچنان در قدرت بوده و فعالیت خود را حفظ کرده است.

در صورت پیروزی حزب آلترناتیو برای آلمان در انتخابات روز یکشنبه، از دوران سقوط آلمان نازی، این اولین باری خواهد که یک حزب راست افراطی در انتخابات دولتی آلمان پیروز شده است.

خشم شرق؛ فروپاشی اقتصادی، «آلترناتیو برای آلمان» را برنده انتخابات می‌کند؟
نمایی از شهر گرلیتز

اقتصادِ از دست رفته

معادن روباز بزرگ زغال سنگ در شرق آلمان زمانی موتور محرک آلمان شرقی سابق بود اما از زمان اتحاد مجدد آلمان در سال ۱۹۹۰ و فرو ریختن دیوار برلین در نهم نوامبر، بسیاری از معادن این منطقه بسته و مشاغل مربوطه نیز از دست رفتند و اقتصاد این منطقه را به ضعیف‌ترین اقتصاد سراسر آلمان تبدیل کرده است.

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، در مقایسه با دیگر نقاط آلمان، مناطق شرقی این کشور مهاجران کمتری را در خود جای داده‌اند، اما بسیاری از ساکنان آلمانی این منطقه از تمرکز دولت بر مهاجران و حمایت نظامی و انتقال همه منابع مالی به این ۲ مسئله ناراضی هستند.

با این وجود، «کریستین لیندر» وزیر دارایی آلمان اخیرا با اشاره به برنامه‌های کنونی بودجه این کشور صراحتا اعلام کرد آلمان برنامه‌ای برای ارسال کمک‌های مالی جدید به کی‌یف ندارد.

منابعی می‌گویند تقریبا هشت میلیارد یورو در سال جاری میلادی برای اوکراین در نظر گرفته شده و این حد تعیین‌شده برای سال آینده چهار میلیارد یورو است.

خشم شرق؛ فروپاشی اقتصادی، «آلترناتیو برای آلمان» را برنده انتخابات می‌کند؟
ماشین حفاری غول پیکر زغال سنگ

رأی به جناح راست افراطی

در همین راستا، خبرنگار میدانی این نشریه آمریکایی با ساکنین گرلیتز مصاحبه کرده است.

«کلاوس پیتر جرگا» پیرمردی ۶۹ سال که در سال ۲۰۰۱ از معادن اخراج شد، به جابجایی آخرین ماشین حفاری غول پیکر این شهر، نماد «رونق و اعتبار گرلیتز» کمک کرد اما امروز، جرگا، یکی از کارکنان پیشین منطقه حفاری «Bagger ۱۴۵۲»،که اکنون به موزه تبدیل شده است، جز یک‌بار در سال ۱۹۹۰، هرگز به حزب چپ‌گرا رای نداده است و در انتخابات پیش روی آلمان نیز به حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان رای خواهد داد.

او در دفاع از حزب آلترناتیو برای آلمان به نیویورک تایمز گفت: «شما نمی‌خواهید جناح راست باشید، بلکه می‌خواهید نظر خود را داشته باشید؛ از طرفی، شما می‌توانید مسائل بسیار خوبی همچون کنترل مرزها در حزب آلترناتیو برای آلمان پیدا کنید.»

جرگا امیدوار است که آلترناتیو برای آلمان بتواند به این منطقه «رونق» ببخشد و «بی‌صبرانه» منتظر به قدرت رسیدن آلترناتیو برای آلمان است.

خشم شرق؛ فروپاشی اقتصادی، «آلترناتیو برای آلمان» را برنده انتخابات می‌کند؟
تبلیغات «سباستین ویپل» نامزد حزب AfD

۲ قطبی در شرق

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، حتی در گرلیتز جایی که آلترناتیو برای آلمان از بیشترین محبوبیت برخوردار است، اکثریت رای‌دهندگان حزب رای نخواهند داد و فعالان و دیگر کارکنان جامعه مدنی به طور فعال علیه این حزب کار می‌کنند. چپ افراطی نیز در این منطقه حضور قوی دارد.

در همین راستا، یکی از حامیان حزب سبز به نیویورک‌تایمز گفت: «از مناظره با همسایگان خود که طرفدار حزب آلترناتیو برای آلمان هستند لذت می‌برم اما من می‌خواهم مناطق روستایی را احیا کنم و آلترناتیو برای آلمان مانع این مسئله است.»

همین تضاد سیاسی و ۲ قطبی سیاسی ایجاد شده در گرلیتز، به جشنواره «فوکوس» یک رویداد برجسته سالانه که در آن انجمنی چپ به نام «رابریکا» برنامه‌های فرهنگی و آموزشی اجرا می‌کند نیز ورود پیدا کرده‌اند.

همواره، برگزارکنندگان این رویداد، مانع ورود مسائل سیاسی به این جشنواره می‌شدند، با این حال، طبق گزارش نیویورک تایمز، این جشنواره به «فضای امن» بسیاری برای ابراز «خواسته‌های خود» بدون «ترسیدن از همتایان راست افراطی خود» تبدیل شده است.

در همین راستا، «لوکاس کرتشمر» جوانی ۲۰ ساله به نیویورک‌تایمز گفت: «من از روستایی در نزدیکی گرلیتز آمده‌ام. صادقانه بگویم، همه در آنجا جناح راست هستند. من می‌خواهم از آنجا بروم، اما برای رفتن به پول نیاز دارم.»

خشم شرق؛ فروپاشی اقتصادی، «آلترناتیو برای آلمان» را برنده انتخابات می‌کند؟
کلیسایی در مرز آلمان و لهستان

خیابان‌ها مال ماست

برای بسیاری، تظاهرات هفتگی فعالان راست افراطی خیابان‌ها را به فضایی ناامن تبدیل کرده است. در هفته گذشته، حدود ۲۰۰ نفر برای راهپیمایی در اطراف شهر قدیمی گرلیتز گرد هم آمدند و نارضایتی خود را از دولت در برلین نشان دادند.

این افراد پلاکاردهایی سفید رنگ به‌عنوان نماد صلح، برخی پرچم سیاه، سفید و قرمز (پرچم امپراطوری آلمان در سال‌های ۱۹۱۹–۱۸۷۱) و یا پرچم قرمز، زرد و سیاه (پرچم آلمان وایمار) را که در اصل نماد مقاومت در برابر رژیم نازی بود، برافراشته بودند. هر ۲ پرچم توسط راست افراطی افراطی پذیرفته شده است. به همراه داشتن پرچم نازی‌ها در آلمان ممنوع است و پلیس با این مسئله برخورد می‌کند.

شعارهایی که از سوی راهپیمایان خشمگین می‌آمد، از ساختمان‌های مرکز شهر قدیمی طنین‌انداز شد. گروهی از مردان جوان اکثرا بلوند با لباس مشکی به راهپیمایی پیوستند. آن‌ها مسالمت‌جو بودند اما پیام آن‌ها به دولت واضح بود: «خیابان‌ها مال ماست».

خشم شرق؛ فروپاشی اقتصادی، «آلترناتیو برای آلمان» را برنده انتخابات می‌کند؟
معترضان آلمانی در حال حمل پلاکاردهایی پیرامون صلح و توقف حمایت برلین از کی‌یف

ناراضی از برلین

به گفته یکی از معترضان که ساکن منطقه گرلیتز است، بسیاری از دولت فعلی ناراضی هستند و آماده رای دادن به آلترناتیو برای آلمان هستند. این فرد افزود: «مردم اینجا اوضاع بدی ندارند اما آن‌ها ناامید هستند و به دنبال آزادی هستند.»

در دوران زمامداری دولت کنونی آلمان، سفارشات صنعتی این کشور در ماه مه به طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافت.

از طرفی، در فروردین سال جاری گزارش شد که بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری فدرال آلمان، بدهی دولت این کشور با افزایش ۶۲ میلیارد یورویی به رقم بی‌سابقه ۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد یورو رسیده است.

آمار بانک مرکزی آلمان همچنین حاکی از آن است که نسبت بدهی دولت این کشور به تولید ناخالص داخلی برای چهارمین سال متوالی از مرز ۶۰ درصد عبور کرده است. این مرز بر اساس قرارداد ماستریخت اتحادیه اروپا به عنوان حداکثر میزان سقف برای نسبت بدهی کشورهای عضو این اتحادیه به تولید ناخالص داخلی آن‌ها تعیین شده است.

از زمان آغاز درگیری نظامی روسیه با اوکراین در سال ۲۰۲۲، قیمت حامل‌های انرژی در آلمان افزایش یافت و موجب شد تا اقتصاد صنعت‌محور این کشور برای چهار دوره سه‌ماهه متوالی، رشد صفر درصدی یا حتی رشد منفی را تجربه کند.

خشم شرق؛ فروپاشی اقتصادی، «آلترناتیو برای آلمان» را برنده انتخابات می‌کند؟
جلسه رأی‌آوری برای ویپل

اوضاع ناگوار اقتصادی

بانک مرکزی آلمان اعلام کرده است که «هنوز شاهد آغاز روند بهبود اوضاع اقتصادی در کشور نیستیم».

این بانک اعلام کرده که با تداوم رشد منفی اقتصادی آلمان، این کشور احتمالاً درگیر رکود اقتصادی شده است.

عملکرد ضعیف اقتصاد آلمان پرسش‌هایی را نسبت به پایدار بودن مدل اقتصادی این کشور مطرح کرده و منتقدان می‌گویند بخش قابل توجهی از اقتصاد این کشور که وابستگی شدیدی به حامل‌های انرژی داشته و در برابر افزایش قیمت این حامل‌ها آسیب‌پذیر هستند، در حال از دست دادن قدرت رقابت در بازار جهانی است و این مسئله در نهایت به تغییر ساختار اقتصاد آلمان منجر خواهد شد.

از طرفی، بر اساس گزارش آژانس کار فدرال آلمان، نرخ بیکاری این کشور در ماه آگوست به ۶.۱ درصد افزایش یافت که ۰.۱ درصد بیشتر از ماه قبل است.

تعداد بیکاران آلمانی نسبت به ماه قبل ۶۳ هزار نفر افزایش یافتند و نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۲۳ با ۱۷۶ هزار نفر افزایش به ۲.۸ میلیون نفر در ماه آگوست رسیده است.

همچنین بر اساس تعدیل فصلی، نرخ بیکاری به صورت ماهانه به میزان ۲۰۰۰ نفر افزایش یافت.

خشم شرق؛ فروپاشی اقتصادی، «آلترناتیو برای آلمان» را برنده انتخابات می‌کند؟
رود «نایسه» در مرز آلمان و لهستان

امید محافظه‌کاران به کنترل AfD

در همین حال، اشتغال ناقص که شامل افراد در کاهش سیاست‌های بازار کار و ناتوانی کوتاه‌مدت کار نیز می‌شود، به ۳.۶۱ میلیون نفر رسید که به‌ صورت ماهانه ۸۰۰۰ جهش داشت و ۱۳۶ هزار نفر سال به سال افزایش یافت.

اما با این وجود، حزب محافظه کار اصلی اپوزیسیون آلمان امیدوار است که آلترناتیو برای آلمان را در زاکسن و تورینگن که به ترتیب محل سکونت حدود ۴.۱ و ۲.۱ میلیون نفر هستند، کنترل کند.

نیویورک‌تایمز نوشت پیروزی برای حزب آلترناتیو برای آلمان سیگنالی قوی برای این حزب است، آن هم در حالی که انتخابات در آلمان در پیش است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha