• شنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403061006161
  • خبرنگار : 71604

/بسته اخبار علم و فناوری/

درمان میگرن پیش از آغاز آن/فراخوان تولید کیت‌های تشخیص HIV در ایران

درمان میگرن پیش از آغاز آن/فراخوان تولید کیت‌های تشخیص HIV در ایران

دنیای علم و فناوری امروز شنبه ۱۰ شهریور شاهد رخدادهای جالبی بود که این خبر به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

درمانی که سردرد میگرنی را پیش از آغاز کنترل می‌کند

بر اساس مطالعه‌ای جدید، یک دارو زمانی که در آغاز اولین نشانه‌های میگرن، پیش از شروع سردرد مصرف شود، ممکن است بتواند به افراد مبتلا به میگرن کمک کند تا زندگی روزمره خود را با علائم کم یا بدون علائم ادامه دهند. دارویی موسوم به «Ubrogepant» که یک آنتاگونیست گیرنده پپتیدی مرتبط با ژن کلسیتونین یا مهارکننده CGRP است، ممکن است بتواند به افراد مبتلا به میگرن کمک کند. مهارکننده پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین، پروتئینی است که نقش کلیدی در روند میگرن دارد.

ثبت دو زلزله بزرگتر از ۴ در استانی با ۱۵ گسل فعال

در هفته گذشته در شهداد استان کرمان دو زلزله به بزرگای ۴ و ۴.۲ رخ داد و بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی محققان حوزه مخاطرات در این استان ۱۵ گسل فعال شناسایی شده است. علاوه بر آن سرپل ذهاب استان کرمانشاه با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۸ لرزید.

تولید کیت‌های تشخیص سریع مولکولی HIV با مشارکت فناوران

ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان فراخوان مشترک برای توسعه و تولید کیت‌های تشخیص سریع مولکولی HIV را منتشر کرد. ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت و ستاد توسعه زیست فناوری فراخوان مشترک حمایت مالی خود را در راستای پیشبرد نیاز کشور و حمایت از تولید کنندگان کیت‌های آزمایشگاهی در جهت تولید داخل کیت‌های ریپد و مولکولی منتشر کردند.

یک روز شگفت‌انگیز در کهکشان هوش مصنوعی

هوش مصنوعی اکنون در حال نوردیدن جوامع است و می‌رود تا جهان که یک بار با انقلاب صنعتی اول از روش‌های «دستی» خداحافظی کرده بود، این بار با فناوری‌های موجود وداع کند و خود را به دست ماشین بسپارد. این بار این ماشین‌ها هستند که به بشر در تصمیم گیری‌ها کمک می‌کند و به آنها کمک می‌کند که با ضریب اطمینان بالاتری گام بعدی را بردارند. رامین عابدی، تحلیلگر هوش مصنوعی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با فراگیر شدن موج هوش مصنوعی، بشر چگونه صبح خود را آغاز می‌کند، چگونه در محیط کار خود با مشتریان بالقوه خود در تماس است، بدون آنکه با آنها چشم در چشم شود و روز خود را چگونه به شب برساند و مطمئن باشد که خواب‌های خود را در روز بعد با کمک ابزارهای هوشمند تفسیر کند. اینکه در آینده چگونه بسیاری از مشاغل از بین می‌روند و مشاغل جدید ظهور می‌کنند.

ماسکی که بر تنفس کاربر نظارت می‌کند

ماسک موسوم به ای‌بی‌کر(EBCare) که توسط پروفسور وی گائو و همکارانش در مؤسسه فناوری کالیفرنیا ساخته شده است، برای نظارت بر بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری انسدادی مزمن ریه(COPD)، آسم و عفونت‌های پس از کووید-۱۹ طراحی شده است و گفته می‌شود که می‌تواند تعدادی کاربرد دیگر نیز داشته باشد. این ماسک برخلاف برخی دیگر از «ماسک‌های هوشمند» ناظر بر سلامت، ویژگی‌هایی مانند سرعت، دما یا رطوبت تنفس کاربر را ردیابی نمی‌کند، بلکه در عوض بر شناسایی مواد شیمیایی موجود در بازدم آنها تمرکز می‌کند و خوانش سطوح آن نشانگرهای زیستی را ارائه می‌دهد.

از این به بعد باید بیشتر مراقب سفرهایم به برخی کشورها باشم

ایلان ماسک اعلام کرده است که پس از دستگیری مدیر عامل تلگرام در فرانسه، از این پس بیشتر مراقب محل سفرهای خود خواهد بود. این کارآفرین ثروتمند که شبکه اجتماعی توییتر را به دلیل آنچه انتشار اطلاعات نادرست اعلام کرد در سال ۲۰۲۲ به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد و نام آن را به «ایکس» تغییر داد، پس از دستگیری پاول دوروف در کشور فرانسه در همین شبکه گفت که ممکن است از این پس سفر به کشورهایی را که آزادی بیان در آنها کنترل می‌شود، محدود کند.

حذف ۲ فضانورد «کرو ۹» برای بازگرداندن سرنشینان «استارلاینر»

ناسا دو فضانورد را از یک ماموریت آتی «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) حذف کرد تا برای دو سرنشین کپسول «استارلاینر»(Starliner) فضا باز کند. مقامات ناسا روز جمعه ۳۰ اوت اعلام کردند که ماموریت «کرو ۹»(Crew-۹) شرکت اسپیس‌ایکس فقط «نیک هیگ»(Nick Hague) فضانورد ناسا و فرمانده نیروی فضایی آمریکا و «الکساندر گوربونوف»(Aleksandr Gorbunov) فضانورد آژانس فضایی روسیه و متخصص مأموریت را به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد رساند. این کار دو صندلی را در کپسول «دراگون»(Dragon) خالی می‌کند تا «بوچ ویلمور»(Butch Wilmore) و «سونی ویلیامز»(Suni Williams) فضانوردان ناسا را که نمی‌توانند طبق برنامه‌ریزی با کپسول استارلاینر شرکت «بوئینگ»(Boeing) به زمین بازگردند، به خانه بازگرداند.

با اینترنت طبقاتی موافق نیستم/رئیس‌جمهور در حال پیگیری موضوع رفع فیلتر است

معاون علمی رئیس جمهور با بیان این‌که رئیس جمهور در حال پیگیری موضوع رفع فیلتر است و با این پیگیری‌ها و تحقق آن، دیگر اینترنت طبقاتی وجود نخواهد داشت، گفت: شخصا با اینترنت طبقاتی موافق نیستم.

پیش‌بینی زمین‌لرزه‌ها چند ماه قبل از وقوع!

دانشمندان روش جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند یک زلزله را ماه‌ها قبل از وقوع به طور دقیق پیش‌بینی کند. این روش که توسط یک دانشمند در دانشگاه آلاسکا فیربنکس ابداع شده است، به شناسایی ناآرامی‌های زمین‌ساختی در اعماق زمین در مناطق بزرگ می‌پردازد. این مطالعه بر فعالیت‌های اولیه فوران‌های آتشفشانی و زمین‌لرزه‌ها تمرکز دارد و از فناوری یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی چنین رویدادی استفاده می‌کند.

رفع بدعهدی اعطای جوایز دور اول «نکست» تا پایان شهریور/رونمایی از پوستر جایزه

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور از رفع بدعهدی در خصوص اعطای جایزه منتخبین دور اول جایزه ملی نکست خبر داد و گفت: شرکت‌ها تا پایان شهریور ماه جاری به صندوق منتخب معاونت علمی مراجعه کنند.

«فالکون ۹» می‌تواند دوباره پرواز کند

«اداره هوانوردی فدرال آمریکا»(FAA) روز ۳۰ اوت اعلام کرد که شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) می‌تواند پرواز موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) را از سر بگیرد. این خبر تنها دو روز پس از سقوط مرحله اول فالکون ۹ هنگام تلاش برای فرود به دنبال پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌های «استارلینک»(Starlink) منتشر شد که اداره هوانوردی فدرال آمریکا را به آغاز کردن تحقیقات ترغیب کرد.

فروش ۵ میلیارد تومانی و تولید فناوری با TRL۸ شرط حضور شرکت‌ها در نکست ۱۴۰۳

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، رویکرد جایزه ملی نکست را شرکت‌های بزرگ عنوان کرد و گفت: شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیان که دارای محصولاتی با سطح آمادگی ۸ و فروش ۵ میلیارد تومانی باشند، می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.

ربات‌های آهنگر در خدمت ناسا

ربات‌های هوش مصنوعی همه کاره موسوم به «متال‌اسمیت»(Metalsmith) قطعات فلزی سفارشی را برای ماموریت‌های ناسا ایجاد می‌کنند. این روش نیاز به قالب‌گیری‌های پرهزینه را برطرف می‌کند و در مقایسه با روش‌های تولید سنتی در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌کند. شرکت ماشینا لبز(Machina Labs) با ارتش جدید آهنگران رباتیک خود به ناسا در تولید نسل بعدی فضاپیماها و تجهیزات مورد نیاز این آژانس فضایی کمک می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha