• شنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۳
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1403061006155
  • خبرنگار : 71658

کاهش نرخ زاد و ولد در نیمه اول ۲۰۲۴ در ژاپن

کاهش نرخ زاد و ولد در نیمه اول ۲۰۲۴ در ژاپن

آمارهای دولتی نشان داد تعداد نوزادان متولد شده در ژاپن و همچنین شهروندان ژاپنی مقیم خارج از این کشور در بازه زمانی ژانویه تا ژوئنِ امسال، ۵.۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و به ۳۵۰ هزار و ۷۴ نفر رسیده است.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که آمار ازدواج نیز در این کشور رو به کاهش است.

داده های اولیه وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن نشان می دهد که سرعت کاهش زاد و ولد در نیمه اول سال ۲۰۲۴ از ۳.۶ درصد در مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

در همین حال، آمار ۳۵۰ هزار پایین ترین سطح برای دوره ژانویه تا ژوئن از زمان در دسترس بودن داده های قابل مقایسه در سال ۱۹۶۹ است.

این داده ها شامل ارقامی برای خارجی هایی است که در ژاپن زندگی می کنند.

اگر روند کاهشی ادامه یابد، تعداد تولدها برای کل سال بدون احتساب خارجی ها، برای اولین بار به زیر ۷۰۰ هزار تن خواهد رسید.

به گزارش «سوث چاینا مورنینگ پست»، در دوره شش ماهه از ژانویه، تعداد مرگ و میرها ۱.۸ درصد افزایش یافت و به ۸۱۱ هزار و ۸۱۹ نفر رسید. همچنین در سال ۲۰۲۳، تعداد زایمان‌ها در ژاپن بدون احتساب خارجی‌ها، به ۷۲۷ هزار و ۲۷۷ نفر رسید که کمترین میزان در تاریخ این کشور است.

کاهش جمعیت می تواند منجر به فروپاشی مشاغل و خدمات دولتی به دلیل کمبود کارگران و مصرف کنندگان شود. این روند همچنین می تواند به شدت بر سیستم های تامین اجتماعی مانند مراقبت های بهداشتی و بازنشستگی تأثیر بگذارد.

دولت ژاپن که دوره کنونی تا اوایل دهه ۲۰۳۰ را آخرین فرصت برای معکوس کردن کاهش نرخ زاد و ولد در این کشور می‌داند، متعهد شده است که «اقدامات بی‌سابقه» را برای رسیدگی به این موضوع اجرا کند.

همچنین کارشناسان پیش‌بینی کرده اند تا سال ۲۰۳۳، خانوارهای ژاپنی به طور متوسط کمتر از دو عضو داشته باشند.

موسسه ملی تحقیقات جمعیت و تامین اجتماعی تخمین‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌دهند خانوارها در سال ۲۰۳۳، به طور متوسط ۱.۹۹ عضو و در سال ۲۰۵۰، ۱.۹۲ عضو خواهند داشت، در حالی که در سال ۲۰۲۰ این تعداد ۲.۲۱ عضو بود.

در عین حال نسبت خانوارهای تک نفره از ۳۸ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۴۴.۳ درصد در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید.

پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ نسبت خانوارهای تک‌ نفره در میان افراد ۶۵ ساله و مسن‌تر به ۲۶.۱ درصد برای مردان و ۲۹.۳ درصد برای زنان افزایش یابد.

موسسه مذکور این روند را به افزایش تعداد افرادی نسبت می‌دهد که ازدواج نمی‌کنند.

این موسسه تخمین می‌زند در میان مردان مسنی که به تنهایی زندگی می‌کنند، در سال ۲۰۵۰ تقریبا ۶۰ درصد مجرد خواهند بود و این میزان برای زنان ۳۰ درصد برآورد شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha