• شنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403061006007
  • خبرنگار : 30147

خشکسالی و بحران جابجایی چاه‌های آب شرب در تربت‌حیدریه

خشکسالی و بحران جابجایی چاه‌های آب شرب در تربت‌حیدریه

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب تربت‌حیدریه گفت: خشکسالی و افت منابع زیرزمینی موجب شده که همه ساله تعدادی از چاه‌های آب شرب را جابجا کنیم.

علیرضا عباسی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر وظیفه خدمات‌رسانی به ۵ شهر با ۱۲۴ روستا را داریم، گفت: آب و فاضلاب تربت‌حیدریه همچنین وظیفه تأمین آب ۱۵ روستا از شهرستان‌های مجاور از جمله نیشابور و زاوه را هم برعهده دارد.

وی با اشاره به اینکه آب شرب مورد نیاز در حوزه شهری از ۵۸ حلقه چاه و در حوزه روستایی از ۵۴ حلقه چاه تأمین می‌شود، افزود: در مجموع ۱۰۸ منبع آبی تأمین کننده آب شرب مورد نیاز شهر و روستاهای منطقه هستند.

فرسودگی ۴۰ درصد شبکه آب‌رسانی

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب تربت‌حیدریه در ادامه به وضعیت فرسوده بودن شبکه آب شرب شهرستان اشاره و اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود ۴۰ درصد شبکه آب‌رسانی فرسوده باشد.

وی تأکید کرد: با توجه به خشکسالی سال‌های اخیر می‌طلبد تعویض و نوسازی شبکه فرسوده با سرعت بیشتری پیش برود، قطعاً با نوسازی شبکه مدیریت مصرف بهتر انجام خواهد شد.

خشکسالی و بحران جابجایی چاه‌های آب شرب در تربت‌حیدریه

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب تربت‌حیدریه گفت: قطعاً آبی که با زحمت بسیاری تولید و تأمین می‌شود نباید به این سادگی از دست برود، گرچه سالیانه حدود ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه را در دست انجام داریم ولی با توجه به گستردگی شبکه توزیع به خصوص در خود شهر تربت‌حیدریه اعتبارات موجود جوابگوی نیاز نیست.

وی با بیان اینکه باید اقدامات جدی‌تری برای اصلاح و توسعه شبکه انجام شود، بیان کرد: اکنون تعویض ۵۰ کیلومتر از شبکه فرسوده و ۱۰۰ کیلومتر دیگر را تعیین و اولویت‌بندی کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه پیگیر تأمین اعتبار برای انجام اصلاح شبکه‌های فرسوده هستیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم به زودی اعتبارات مورد نیاز تأمین شود.

وی طول کل شبکه شهر تربت‌حیدریه را ۶۰۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: چون در تربت‌حیدریه از دو حوزه آبی دیگر آب مورد نیاز را وارد شهرستان می‌کنیم تاکنون فرونشست‌ها مشکلی خاصی را برای شبکه‌ها ایجاد نکرده‌اند.

افت سطح منابع زیرزمینی یکی از معضلات جدی

 عباسی افت سطح منابع زیرزمینی را یکی از معضلات جدی دانست و افزود: خشکسالی‌ها موجب شده که در حفاری‌ها افت سطح آب محسوس باشد.

وی با بیان اینکه سال گذشته و امسال به دلیل افت سطح آب‌های زیرزمینی و منابع مجبور به جابجا کردن ۱۷ حلقه چاه شده‌ایم، تصریح کرد: تلاش می‌شود با نگه‌داشتن منابع موجود مجدد با صرف هزینه‌های بسیار مجبور به جابجایی چاه‌ها شویم.

تلاش برای به اتمام رساندن پروژه‌های نیمه تمام

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه عمق چاه‌های تأمین کننده آب آشامیدنی در تربت‌حیدریه به بیش از ۳۰۰ متر فزایش یافته است، ادامه داد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان امسال حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد پروژه‌هایی که داشته‌ایم را عملیاتی کنیم و به اتمام برسند.

وی اظهار کرد: علاوه بر اینکه تلاش می‌شود برای سال مالی جدید که از ابتدای مهرماه آغاز می‌شود تمامی اعتبارات را جذب کنیم پروژه‌های باقی مانده را هم به سرانجام برسانیم.

شناسایی ۲۰۰۰ انشعاب غیرمجاز

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب تربت‌حیدریه در ادامه یکی از معضلات جدی که گریبانگیر شهرستان شده را انشعابات غیرمجاز دانست و گفت: طی 3سال گذشته برخورد جدی با انشعابات غیرمجاز داشته‌ایم، از سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۲۰۰۰ انشعاب غیرمجاز را شناسایی کرده‌ایم و این جزو برنامه‌های روزانه قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه در راستای حفاظت و حراست از منابع موجود با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد، افزود: آبی که با هزینه‌های بسیاری تهیه و تأمین می‌شود باید به دست مصرف کننده واقعی برسد.

آب و فاضلاب تربت‌حیدریه با ۴۷۳ کیلومتر خطوط انتقال و ۱۲۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و مخازن با ظرفیت ۶۴ هزار مترمکعب به ۶۸ هزار و ۳۷۸ اشتراک شهری و ۳۰ هزار و ۶۴۵ اشتراک روستایی خدمات ارائه می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha