• شنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403061005968
  • منبع : نمایندگی همدان

ثبت جهانی باعث جلوگیری از تخریب هگمتانه می‌شود

ثبت جهانی باعث جلوگیری از تخریب هگمتانه می‌شود

ایسنا/همدان رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی خانه صمت جوانان همدان با بیان اینکه شهر ارزشمند و مهم هگمتانه نماد اتحاد اقوام ایرانی از اولین حکومت این سرزمین تا جمهوری اسلامی ایران است و شاکله این نماد، شهر باستانی هگمتانه است، گفت: یکی از فواید ثبت جهانی جلوگیری از تخریب و حفاظت از این شهر شگفت انگیر است.

 محمدحجت رحمانی در نشست« فواید ثبت جهانی هگمتانه از نظر اقتصادی برای استان همدان» که در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد، با بیان اینکه تپه هگمتانه باید به عنوان سایت باستانی هگمتانه معرفی شود، اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی دوم سازمان ملل الگویی برای حفظ آثار باستانی و تاریخی در سطح جهان ارائه کرد و به صورت قانونی تصویب شد از آثاری که در سطح جهان در حال تخریب است محافظت شود.

وی افزود: سازمان یونسکو، سازمان ملی فرهنگی جهانی متولی این امر شد و خوشبختانه هگمتانه ثبت جهانی شد که در مجامع بین‌المللی باعث افتخار است.

وی با اشاره به فواید ثبت جهانی هگمتانه برای شهر همدان، تصریح کرد: ورود توریست و گردشگری درآمد اقتصادی را افزایش داده و باعث ایجاد مشاغل خواهد شد، همچنین یکی از فواید ثبت جهانی جلوگیری از تخریب و حفاظت از این شهر شگفت انگیز است.

رحمانی با اشاره به اینکه ۱۳۰ فیلد گردشگری زیر مجموعه صنعت گردشگری است درحالیکه در شهر ما ۲۵ تا ۳۰ فیلد شامل اقامتی‌ها، آژانس‌های مسافرتی، سایت و تاسیسات گردشگری و..  است، گفت: سایت باستانی هگمتانه دچار آسیب‌هایی شده است و خوشبختانه با ثبت جهانی آن کمک‌های مالی سازمان بین‌المللی یونسکو برای بازسازی آن کمک کننده خواهد بود.

وی افزود: همچنین اضافه شدن هگمتانه به مقاصد گردشگری داخلی و خارجی به کسب و کارهای مختلف و صنایع مختلف کوچک و بزرگ ذی‌نفع کمک می‌کند و همین مسئله باعث می‌شود این اثر مهم که نشانه ریشه‌دار بودن یک ملت است حفاظت شود و سرپا بماند.

رحمانی با بیان اینکه نباید انتظار داشته باشیم با جهانی شدن، سرریز گردشگر داشته باشیم، تأکید کرد: اگر سیاست‌های حاکمیت نسبت به توریسم خارجی تغییر نکند اتفاقی نمی‌افتد مگر اینکه سیاست‌های حکومتی اصلاح شود.

رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی خانه صمت جوانان همدان با اشاره به اینکه ۸۰ تا۹۰ درصد گردشگران برای زیارت به ایران سفر می‌کنند، اظهار کرد: لازم است به گردشگران اروپایی که دنبال فرهنگ و تمدن هستند نیز توجه شود و به همدان سفر کنند.

رحمانی با اشاره به اینکه در کمیسیون گردشگری موضوع زیست‌بوم گردشگری از اهمیت برخوردار است، تاکید کرد: در پروتکل‌ها لازم است مشخص شود که چه اشخاص و صنایعی درگیر گردشگری هستند و متأسفانه زیرساخت‌های شهر همدان از نظر رفتاری و تأسیساتی در حد بین‌الملل نیست و این یک نقص بزرگ است.

ثبت جهانی باعث جلوگیری از تخریب هگمتانه می‌شود

لزوم توجه جدی به نگهداری از آثار تاریخی همدان

دبیر مجمع خیرین گردشگری میراث فرهنگی استان همدان نیز در این نشست با اشاره به قدمت کهن هگمتانه و لزوم توجه جدی به نگهداری از این آثار، گفت: رسمی‌ترین مرجع برای مراجعه به آثار تاریخی و فرهنگی جهانی، یونسکو است و ثبت جهانی هگمتانه بر حضور گردشگران در این شهر تأثیر بسزایی دارد.

محمد صیفی کار با بیان اینکه در گردشگری مجموعه اضداد دورهم جمع می‌شوند تا یک اتفاق فرهنگی رقم بخورد و خروجی آن یک اتفاق اقتصادی شود، اظهار کرد: کشور ما تحریم است و این تحریم الزاماً مالی نیست؛ ما به لحاظ فرهنگی، رسانه‌ای نیز تحریم هستیم و انتقال فرهنگ باید سینه به سینه انجام شود.

 وی با اشاره به اینکه همدان صاحب تاریخ تمدن و در طول تاریخ محل تضارب ادیان و تمدن‌ها و اقوام بوده است، تصریح کرد: همه مردم باید در رابطه با مناطق تاریخی آموزش ببینند چرا که آموزش می‌تواند حلقه وصل مردم و گردشگر برای انتقال فرهنگ و تمدن باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha