• شنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403061005840
  • خبرنگار : 71660

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا: اردوغان سعی کرد ترامپ را درخصوص سوریه بازی دهد

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا: اردوغان سعی کرد ترامپ را درخصوص سوریه بازی دهد

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در کتاب جدیدش نوشته است، رئیس‌جمهور ترکیه، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا را «بازی داد» و سعی کرد او را متقاعد کند که پیروزی رئیس‌جمهور سوریه در جنگ این کشور قطعی است و آمریکا باید نیروهایش را از شمال سوریه خارج کند.

به گزارش ایسنا، «هربرت مک‌مستر» ژنرال بازنشسته آمریکایی که در بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ مشاور امنیت ملی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا بود، در کتاب تازه‌اش تحت عنوان «در جنگ با خودمان» نوشته است: «رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دائما ترامپ را تحت فشار قرار می‌داد تا نیروهای آمریکایی را از بخش‌های شمال سوریه خارج کند تا بدین ترتیب به نیروهای ترکیه اجازه دهد تا با عناصر مسلح کرد سوری برخورد کند.»

پایگاه خبری «میدل ایست آی» با اشاره به کتاب مک‌مستر گزارش کرد: «اردوغان طی یک تماس تلفنی در تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۱۷ به ترامپ گفت دیگر هیچ توجیهی برای ادامه حمایت آمریکا از نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) ندارد زیرا داعش شکست خورده است. مانند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اردوغان نیز اسد را به عنوان برنده اجتناب ناپذیر جنگ داخلی سوریه معرفی کرد تا موافقت ترامپ را برای پایان جنگ با میانجیگری ترکیه، ایران و روسیه جلب کند.»

مک‌مستر هم‌چنین در این کتاب نوشته است: «ترامپ می‌دانست آنچه می‌شنود دروغ است اما اردوغان، مانند پوتین فهمیده بود که چگونه با تنفر ترامپ از عملیات نظامی مداوم در خاورمیانه بازی کند. اردوغان هم‌چنین ادامه انتقال تسلیحات به نیروهای دموکراتیک سوریه را هدر دادن پول توصیف کرد و برای جلوگیری از توسعه این نیروها که به دنبال استقلال در سوریه و مدعی بخش‌هایی از شرق ترکیه بودند، به ترامپ دروغ گفت.»

این ژنرال بازنشسته آمریکایی افزود: «پوتین و اردوغان داشتند ترامپ را بازی می‌دادند. من اگر اجازه می‌دادم این وضعیت بدون چالش پیش برود، از انجام وظیفه خود به عنوان مشاور امنیت ملی کوتاهی می‌کردم. هم پوتین و هم اردوغان، من را به عنوان عاملی بازدارنده در روابط‌شان با ترامپ توصیف می‌کردند.»

مک‌مستر تاکید کرد که ترامپ هم بارها اردوغان را فریب داد و به او دروغ گفت.

در تماس تلفنی ۲۴ نوامبر ۲۰۱۷، ترامپ خطاب به اردوغان گفت: «من به‌طور حضوری به ژنرال مک‌مستر گفتم که دیگر هیچ سلاحی به کسی ندهد» اما مک‌مستر فاش کرد که ترامپ هرگز چنین دستوری را مبنی بر توقف ارسال تسلیحات به او نداده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha