• شنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: نانو‌ فناوری
  • کد خبر: 1403061005836
  • منبع : ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

توسعه همکاری‌های نانوفناورانه ایران با مؤسسات آکادمی علوم روسیه

توسعه همکاری‌های نانوفناورانه ایران با مؤسسات آکادمی علوم روسیه

تعاملات و همکاری‌های نانوفناورانه ایران با مؤسسات ذیل آکادمی علوم روسیه در چهار محور شامل توسعه همکاری‌های علمی از طریق تبادل استاد و دانشجو، ایجاد و فراخوان پروژه‌های مشترک تحقیقاتی، چاپ مقالات علمی در ژورنال‌های هر یک از طرفین و دانش‌افزایی از طریق برگزاری دوره‌های علمی مشترک توسعه می‌یابد.

به گزارش ایسنا، در جلسه‌ای با حضور نمایندگان ایران و روسیه که در حاشیه نشست بریکس برگزار شد، توسعه تعاملات و همکاری‌های نانوفناورانه با موسسات ذیل آکادمی علوم روسیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه، در خصوص چهار محور شامل توسعه همکاری‌های علمی از طریق تبادل استاد و دانشجو، ایجاد و فراخوان پروژه‌های مشترک تحقیقاتی، چاپ مقالات علمی در ژورنال‌های هر یک از طرفین و دانش‌افزایی از طریق برگزاری دوره‌های علمی مشترک توافق و مقرر شد به صورت مجزا توافقنامه‌ای بین ستاد نانو و آکادمی علوم روسیه برای موارد فوق امضا شود.

دکتر محمد باقری مطلق؛ مدیر گروه بین‌الملل ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو و محمد حسین پیغمبرزاده از مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت  نمایندگان ایران در این جلسه و شکورینوف الکساندر پاولوویچ؛ معاون دپارتمان فناوری نانو و فناوری اطلاعات آکادمی علوم روسیه، سیگوف الکساندر سرگیویچ؛ رئیس دانشگاه فناوری MIREA و رئیس دپارتمان نانوالکترونیک این دانشگاه، چاپلیگین یوری الکساندرویچ؛ رئیس دانشگاه الکترونیک مسکو (MIET) و مدیر بخش نانوالکترونیک در این دانشگاه و معاون بخش نانو تکنولوژی آکادمی علوم روسیه، سوکولوف ایگور آناتولیویچ؛ دبیر علمی بخش فناوری نانو و فناوری اطلاعات آکادمی علوم روسیه و رئیس دپارتمان ریاضیات تحلیلی و اولگا گلوخوفتسوا؛ معاون بین‌المللی آکادمی علوم روسیه نمایندگان طرف روسی در این جلسه بودند.

در بخشی از این جلسه، نماینده ایران چشم‌اندازی از جایگاه علمی ایران در حوزه فناوری نانو، وضعیت توسعه این فناوری و تولید محصولات مبتنی بر آن در ایران و پیشگامی ایران در حوزه تعریف استانداردهای ملی و بین‌المللی ارائه کرد. همچنین نقش این سازمان در توسعه فناوری نانو به عنوان اصلی‌ترین مرجع توسعه فناوری‌نانو در ایران تشریح شد.

همچنین گزارش کوتاهی از وضعیت میکروالکترونیک ایران و پروژه‌های مورد تمرکز ایران (خودروهای برقی و تولید حسگرهای مرتبط با آن، ابزارهای دقیق مراقبت بر بالین در حوزه سلامت، تولید نیمه‌هادی و حوزه MEMS ارائه شد.

در بخش دیگر این جلسه، سوکالوف به نمایندگی از دانشگاه دولتی مسکو و یکی از اعضای آکادمی، به دو محور همکاری اشاره کرد. روش‌های طراحی مواد مبتنی بر فناوری نانو از طریق هوش مصنوعی با بهره‌گیری از مدل شبکه‌های عصبی (همکاری با مؤسسه انفورماتیک و کنترل و مؤسسه شیمی دانشگاه دولتی مسکو) و محور دوم، نظارت مبتنی بر سیستم‌های رایانه‌ای در حوزه محصولات کشاورزی بود.

وی همچنین به ژورنال انگلیسی زبان خود با عنوان Poter Rcognition نمایه شده در پایگاه Scopus برای چاپ مقاله مشترک اشاره و برای تبادل دانشجو پیشنهاداتی را مطرح کحرد.

نماینده ستاد نانو و میکرو در پاسخ به پیشنهاد وی به ظرفیت شبکه آزمایشگاهی اشاره کرد و اینکه با ظرفیت این شبکه می‌توان پروژه مشترکی برای ایجاد پایگاهی از داده‌ها در آزمایشگاه‌های تابعه تعریف کرد. همچنین برنامه‌ریزی برای به کارگیری هوش مصنوعی در ۲۶۰ تجهیز ایرانی تولید شده توسط وی مطرح شد که می‌تواند به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های مشترک در نظر گرفته شود و همچنین از ظرفیت آزمایشگاه‌های مراکز ذیل آکادمی برای تامین داده بهره‌گیری شود.

دکتر چاپلیگین با ارائه کتابچه‌ای، به معرفی دانشگاه MIET پرداخت. در این دانشگاه مرکز فناوری میکروالکترونیک ایجاد شده است که در آن کل چرخه تولید را به صورت خدمت در اختیار مراکز مختلف قرار می‌دهند و از زیرساخت‌های مرکز فناوری نانو زلنوگراد از جمله فب‌های موجود نیز استفاده می‌کنند.

دکتر سیگوف بر تبادل استاد و دانشجو و تعریف پروژه مشترک تاکید ویژه‌ای داشت. از جمله پیشنهادهای وی می‌توان به تعریف موضوعات مشخص و دقیق در حوزه میکرو الکترونیک و فناوری نانو با تاکید بر انتخاب تیم علمی و تعریف نقشه راه مشخص اشاره کرد. همچنین وی امکان برگزاری نمایشگاه محصولات فناوری نانوز ایران در دانشگاه فناوری MIREA با حمایت وزارت صنعت روسیه را امکان‌پذیر دانست. دانشگاه MIREA دارای ۳۰۰ هزار دانشجو در شهرهای مختلف روسیه در بیش از ۲۰۰ رشته دانشگاهی است.

دکتر شکورینوف بر توسعه همکاری‌های علمی در حوزه اپتیک و لیزر از جمله منابع تولید لیزرهای پر توان و ذوب تاکید و بر ارائه کلیه موارد مطرح شده در توافق‌نامه مشترک تاکید کرد.

در بخش پایانی، دکتر شکورینوف به رسم یادبود مدال یادبود سیصدمین سالگرد تاسیس آکادمی علوم روسیه را به نماینده ستاد نانو اعطا کردند.

به نقل از ستاد نانو، در پایان این جلسه، طرفین ایرانی و روسی برای امضای تفاهم‌نامه‌ حول چهار محور به جمع‌بندی رسیدند:

* تبادل استاد و دانشجو و اجرای برنامه همتایابی،

* حضور در دوره‌های کوتاه مدت آموزشی و پژوهشی،

* تعریف پروژه‌های مشترک به ویژه در حوزه میکرو الکترونیک، هوش مصنوعی و ژنوم مواد،

* همکاری در ژورنال‌های علمی طرفین و چاپ مقالات مشترک در ژورنال‌های طرفین.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha