• شنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403061005760
  • خبرنگار : 50123

کشف گونه جدید گیاهی در چهارمحال و بختیاری

کشف گونه جدید گیاهی در چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک عضو هیئت علمی و گیاه‌شناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری از کشف گونه جدید گیاهی در استان خبر داد و گفت: این گیاه با توجه به محل کشف Onosma bakhtiarica Khajoei Nasab & Zeraatkar نام­گذاری شده است.

امین زراعت­‌کار در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: این گیاه با توجه به محل کشف Onosma bakhtiarica Khajoei Nasab & Zeraatkar نام­گذاری شده است.

وی گفت: این گونه مربوط به سرده زنگوله‌ای از تیره گاوزبانیان است، گونه تازه کشف‌شده با صفات متعددی از گونه‌های نزدیک خود متمایز می‌شود و با صفاتی مانند شکل برگ‌های قاعده‌ای و ساقه‌ای، نوع کُرک، اندازه دُمبرگ و دُمگُل، رنگ و شکل جام (گلبرگ)، صفات گلی و میوه‌ای مانند کاسبرگ کوتاه‌تر از دیگر گونه‌های نزدیک خود جدا می‌شود.

این گیاه‌شناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: جاده‌سازی بخشی از رویشگاه این گیاه را تخریب کرده و چرای بی‌رویه و تغییر کاربری زمین نیز بر شدت تخریب افزوده است که برای محافظت از آن در اولین قدم باید بذر گیاه را در بانک ژن ذخیره کرد.

زراعت‌کار با اشاره به اهمیت کشف گونه‌های جدید گیاهی، تصریح کرد: گونه‌های جدیدی که امروزه کشف می‌شوند معمولاً به دلیل اینکه تعداد پایه کمی دارند و وسعت پراکنش آنها بسیار کوچک است، در بحران انقراض و لیست قرمز هستند.

وی اضافه کرد: هرچند رویکرد نوین جهانی به سمت حفاظت از داشته‌ها و گونه‌هایی است که پیش از این کشف شده‌اند، اما از آنجا که گونه‌های ناشناخته معمولاً در وضعیت بحران انقراض قرار دارند، همچنان کشف گونه‌ها در جهت حفاظت از تنوع زیستی و بقای انسان بسیار مهم و ارزشمند بوده، لذا همیاری و همکاری سازمان‌های منابع طبیعی و محیط زیست و نیز آشنایی عامه مردم به ویژه مردم محلی نقش پر رنگی در حفاظت از گونه‌های در بحران انقراض دارد.

کشف گونه جدید گیاهی در چهارمحال و بختیاری

کشف گونه جدید گیاهی در چهارمحال و بختیاری

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha