• شنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403061005651
  • خبرنگار : 50239

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان:

ضرورت تدوین قانون منسجم در حوزه کودک بلاگرها

ضرورت تدوین قانون منسجم در حوزه کودک بلاگرها

ایسنا/همدان  کسب درآمد بالای اقتصادی کم دردسر از مسائلی است که هر فردی نسبت به آن علاقه‌مند بوده و شاید نتوان به راحتی از آن گذشت، بلاگری در فضای مجازی یکی از همان راه‌هایی است که به شرط موفق شدن بتوان در کوتاه مدت به درآمد بالا و شهرت رسید و این روزها در کشور ما و فضای مجازی طرفداران بسیاری پیدا کرده است و کار را به جایی رسانده که والدین صفحه دوربین تلفن همراه خود را به شخصی‌ترین و عزیزترین افراد زندگی خود رسانده و کودکان و حتی نوزادان خود را ابزار راحتی و رفاه خود کرده‌اند.

در سالهای اخیر تب کودک بلاگری در کشور ما به حدی بالا رفته است که بسیاری از روانشناسان و حقوق‌دانان و  مشاوران حوزه کودک، نسبت به آن اعلام نگرانی کرده و آژیر خطر معضلات این خودخواهی والدین را به صدا درآورده‌اند زیرا که در پی شهرت این کودکان بسیاری از آسیب‌های اخلاقی و مشکلات روانی در آینده‌ای نه چندان دور گریبانگیر آنها خواهد شد و نظم طبیعی زندگی آنان را برهم خواهد زد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان در این‌باره به ایسنا گفت: در خصوص بحث کودک بلاگر یا اینفلوئنسرهای کودک که متأسفانه اخیراً در فضای مجازی خیلی باب شده و در آن به کودک به‌مثابه یک کالا نگاه می‌شود و حتی برای آنان کد تعریف می‌شود و استفاده‌های اقتصادی از کودکان اتفاق می‌افتد که از مصادیق نقض پیمان‌نامه حقوق کودک «پیمان‌نامه بین‌المللی معروف به سی آر سی» است.

سید هادی مصطفوی تصریح کرد: کودک اینفلوئنسرها یعنی کودکانی که روزمرگی‌هایشان با هدف کسب درآمد، در فضای مجازی به نمایش گذاشته می‌شود این کودکان که به وسیله تبلیغات مختلف باعث درآمدهای زیادی برای والدین و سرپرستان قانونی خود می‌شوند اما خود دچار بحران‌های روحی و روانی بسیاری می‌شوند.

وی ادامه داد: طبق حقوق داخلی کشور، اینفلوئنسرها و کودک بلاگرها در چند دسته قرار دارند، در وهله اول اگر اقدامی که انجام می‌گیرد همراه با آزار کودک باشد یعنی خود کودک راضی به این کار نیست و حتی مشکلات روحی، روانی و فیزیکی برای او ایجاد می‌شود قطع یقین از مصادیق کودک‌آزاری خواهد بود که مطابق قانون با خاطیان برخورد خواهد شد.

مصطفوی اظهار کرد: از مصداق دیگر براساس قانون حمایت از اطفال و نوجوانان ماده ۳ قانون که وضعیت کودکان مخاطره‌آمیز را بیان می‌کند، بحث بهره‌کشی اقتصادی از کودکان است یعنی از کودک و بدون رضایت او و بدون توجه به شرایط روحی و جسمانی‌اش به‌عنوان یک کالا استفاده کنند که برای این موضوع هم براساس قانون جرم‌انگاری شده و مجازات در نظر گرفته شده در مورد بحث بهره‌کشی اقتصادی مجازات قانونی، حبس درجه شش می‌باشد. 

وی اضافه کرد: بحث هرزه‌نگاری از دیگر مصادیق جرم انگاری شده این حوزه است یعنی پوششی که برای کودکان در فضای مجازی استفاده می‌شود می‌تواند از مصادیق هرزه‌نگاری باشد که آن هم براساس قانون حمایت از اطفال و نوجوانان جرم‌انگاری شده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان خاطر نشان کرد: براساس این مواردی مذکور می‌توانیم با این موضوع در فضای مجازی برخورد کرد اما نیاز است که یک قانون منسجم در این زمینه با لحاظ جنبه‌های بازدارنده و صیانت از روح و روان اطفال تنظیم شود تا ما بتوانیم حقوق کودکان را حفظ کرده و از حق قانونی آنها صیانت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha