• پنجشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403060804902
  • خبرنگار : 71604

/بسته اخبار علم و فناوری/

پرچم پارالمپیک در دستان پارافضانورد اروپا/آتش گرفتن موشک «فالکون 9» پس از رکوردشکنی

پرچم پارالمپیک در دستان پارافضانورد اروپا/آتش گرفتن موشک «فالکون 9» پس از رکوردشکنی

دنیای علم و فناوری امروز پنجشنبه ۸ شهریور شاهد رخدادهای جالبی بود که این خبر به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

دلیل شکست فرودگر قمری «پرگرین» مشخص شد

حدود هفت ماه از زمانی که فرودگر قمری «پرگرین»(Peregrine) بر فراز اقیانوس آرام سوخت می‌گذرد. این ماموریت یک شکست ناگوار بود. پس از پرتاب پرگرین در روز هشتم ژانویه به نظر می‌رسید این فرودگر بدون اینکه خیلی دور شود، بیش از یک هفته در فضا پرسه ‌زده است. پرگرین در نهایت طی بازگشت به سمت زمین، در جو آن سوخت و تکه‌تکه به سیاره ما رسید.

نقش میکروالکترونیک در تقویت قدرت دفاعی و تاب‌آوری زیر ساخت‌ها در شرایط بحران

اینفوگرافی برنامه ملی میکروالکترونیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نشان می‌دهد صنعت میکروالکترونیک نه تنها به افزایش کیفیت و کارایی در صنایع مختلف کمک می‌کند، بلکه نقش کلیدی در تقویت قدرت دفاعی و ارتقای تاب‌آوری زیرساخت‌ها در شرایط بحران‌ها و چالش‌های جهانی دارد. صنعت میکروالکترونیک نقش حیاتی در بهبود عملکرد اقتصادی، قدرت ملی و تاب‌آوری جوامع مدرن ایفا می‌کند و از نظر اقتصادی، این صنعت با افزایش بهره‌وری و ایجاد فرصت‌های جدید در بازارهای جهانی، به رشد و توسعه صنایع مختلف کمک می‌کند به ویژه، کاربردهای پیشرفته مانند هوش مصنوعی و خودروهای خودران که به واسطه پیشرفت‌های صنعت ریزتراشه به وجود آمده‌اند، نقش بزرگی در تحول اقتصادی و ایجاد بازارهای جدید دارند.

کسانی موفق خواهند بود که ظرفیت هوش مصنوعی را شناسایی کرده و پذیرای آن شده‌اند

حسین افشین معاون علمی رئیس جمهور در یادداشتی آورده است: ارتقای هوش مصنوعی در کشور، نیازمند تأمین زیرساخت‌ها، حمایت از نخبگان و ایجاد سازوکارهای قانونی و شفاف برای فعالیت در این حوزه با همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط است.

محبوبیت ChatGPT در میان دانش‌آموزان مبتلا به عدم تمرکز و توجه

نرم‌افزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT از زمان انتشار تأثیر زیادی را بر تولید محتوا داشته‌اند و بحث درباره مجاز یا ممنوع بودن این نرم‌افزارها در مدارس و دانشگاه‌ها ادامه دارد. پژوهشگران سوئدی رابطه بین عملکرد اجرایی نوجوانان و استفاده از نرم‌افزارهای هوش مصنوعی را در کنار کارآیی درک‌ شده چت‌بات‌های هوش مصنوعی مولد برای انجام دادن تکالیف مدرسه بررسی کرده‌اند. بررسی آنها نشان می‌دهد نرم‌افزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT در میان دانش‌آموزانی که با مشکلات تمرکز و توجه دست‌وپنجه نرم می‌کنند، محبوب‌تر هستند.

امکان رفع نواقص طراحی کاتالیست‌های مقرون به صرفه

طرح پژوهشی «سنتز و کاربرد کاتالیستی کمپلکس‌های آهن و روتنیم با لیگاندهای کاربن N-هتروسیکل جدید در واکنش‌های هیدروژنه کردن انتقالی» توسط عبدالله نشاط استادیار دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان با حمایت بنیاد ملی علم ایران انجام شد.

پرچم پارالمپیک در دستان پارافضانورد اروپا

«جان مک‌فال»(John McFall) فضانورد آژانس فضایی اروپا روز ۲۸ اوت برای حمل پرچم رسمی بازی‌ها در مراسم افتتاحیه پارالمپیک به پاریس رفت و پرچم مراسم را حمل کرد. مک‌فال گفت: من واقعا مفتخرم که امروز به عنوان یک ورزشکار پارالمپیک و عضو ذخیره فضانوردان دارای معلولیت جسمی در اینجا ایستاده‌ام. من دوست دارم فکر کنم که حضور من در مراسم امسال به همراه نقش جدیدم در آژانس فضایی اروپا موفقیت، گسترش و میراث جنبش پارالمپیک را گواهی می‌دهد و مظهر آن است.

موشک «فالکون ۹» پس از پرتاب ماهواره‌های «استارلینک» آتش گرفت

یک موشک «فالکون ۹»(Falcon ۹) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) پس از پرتاب رکوردشکن ماهواره‌های «استارلینک» هنگام فرود آمدن آتش گرفت و سقوط کرد. موشک طبق برنامه‌ریزی ماهواره‌ها را به مدار پایین زمین رساند اما تقویت‌کننده مرحله اول نتوانست فرود خود را متوقف کند. تقویت‌کننده همان طور که برنامه‌ریزی شده بود، حدود ۸.۵ دقیقه پس از پرتاب روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین اسپیس‌ایکس در اقیانوس اطلس فرود آمد اما مدت کوتاهی پس از آن واژگون شد. ویدئوی منتشر شده از فرود نشان می‌دهد که شعله‌های آتش از پایگاه موشک درست پیش از سرنگونی آن بلند می‌شود.

توت‌فرنگی «اوپن‌ای‌آی» در فصل پاییز می‌رسد

گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت «اوپن‌ای‌آی»(OpenAI) برای انتشار یک محصول جدید هوش مصنوعی با ویژگی‌های پیشرفته آماده می‌شود و امیدوار است این محصول جدید بتواند مشکلات فراتر از مدل‌های کنونی هوش مصنوعی را حل کند. مدل جدید هوش مصنوعی اوپن ای‌آی «توت‌فرنگی» نام گرفته و گفته می‌شود قادر به حل کردن مسائل ریاضی است که هرگز با آنها سر و کار نداشته و همچنین، وظایف سطح بالا را مانند توسعه راهبردهای بازاریابی و حل کردن پازل کلمات پیچیده انجام می‌دهد.

نشست کارگروه دائمی شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان برگزار شد

سی و هشتمین نشست کارگروه دائمی شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان با حضور معاون علمی رئیس جمهور و اعضای کارگروه برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha