• پنجشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403060804832
  • خبرنگار : 50260

دادستان آران و بیدگل:

جرایم زبانی، ۷۰ درصد پرونده‌های محاکم قضایی آران و بیدگل است

جرایم زبانی، ۷۰ درصد پرونده‌های محاکم قضایی آران و بیدگل است

ایسنا/اصفهان دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آران و بیدگل گفت: رقمی بیش از ۷۰ درصد پرونده‌هایی که در محاکم قضایی این شهرستان تشکیل می شود، مربوط به جرایم زبانی شامل توهین، تهدید، تهمت و افترا است که ناشی از ناآگاهی مردان نسبت به مجرمانه بودن آنها است.

مرتضی باصریان،امروز( پنجشنبه،۸ شهریور) در نشست با خبرنگاران، اظهار کرد: جرم‌های زبانی، علاوه بر مجازاتی که دارد و مردم نسبت به آن اطلاع ندارند، جرم‌های دیگری مثل زد و خورد را به همراه دارد که باعث افزایش حجم پرونده‌های قضایی و نیز مشکلات پیگیری آن برای مردم می‌شود.

وی افزود: طبق قانون جدید، مجازات توهین و تهدید تا ۸۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است که ناتوانی محکوم در پرداخت آن منجر به توقیف اموال و حتی زندان می‌شود که تبعاتی بر خانواده آنها و جامعه تحمیل می‌کند.

باصریان تصریح کرد: هتاکی و فحاشی در بسیاری از موارد، ناشی از عصبانیت ناگهانی مردم است و اطلاع‌رسانی و آگاهی بخش مردم از قوانین، نیازمند کار فرهنگی است  که می‌تواند مانع از تشکیل پرونده‌های قضایی و عواقب پس از آن شود.

وی تاکید کرد: برخورد با اراذل و اوباش در اولویت برنامه‌های دستگاه قضایی است تا مانع از پدیده‌های نوظهور شود، اما در برخی موارد، مجازات و پیگیری‌های قضایی برای بازدارندگی و پیشگیری از جرم اثربخش نیست.

به گزارش ایسنا، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آران و بیدگل گفت:  بنا به گزارشهای مردم و بازدیدهای میدانی،  وضعیت بهداشت در شهرستان آران و بیدگل مطلوب نیست و اگر نشست با مسئولان بهداشت و درمان منجر به اصلاح آن نشود، مدعی العموم به‌عنوان ترک فعل از مرجع قانونی پیگیری خواهد کرد.

وی تاکید کرد: آگاهی بخش مردم از قوانین نیازمند کار فرهنگی است که برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی برای اطلاع رسانی به هنگام، کوتاهی می‌کنند که رئیس دادگستری برای دفاع از حقوق شهروندان، در نشست با مسئولان شهری، این موضوع را پیگیری می‌کند.

باصریان با تاکید بر پیشگیری از وقوع جرم افزود: پیشگیری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی از برنامه‌های محوری قوه قضائیه است که تشکیل انجمن حمایت از زندانیان یکی از این سیاست‌ها است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آران و بیدگل گفت: سامانه جامع ارتباطات مردمی قوه قضاییه (سجام) سامانه‌ای است که به منظور استفاده از ظرفیت مشارکت مردم در حل معضلات اجتماعی، پیشگیری از وقوع جرایم و پیگیری سریع تخلفات و جرایم با اثر بازدارندگی راه اندازی شده است.

وی تاکید کرد: سامانه «سجام»، بزرگترین شبکه اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم است که به نشانی sajam.eadl.ir  در دسترس عموم مردم قرار دارد و هر گونه گزارش تخلف در ساختاری کاملا محرمانه پیگیری می‌شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha