• پنجشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403060804534
  • خبرنگار : 50646

مدیرکل دامپزشکی گیلان خبر داد

واکسینه شدن بیش از یک میلیون رأس دام در گیلان

واکسینه شدن بیش از یک میلیون رأس دام در گیلان

ایسنا/گیلان مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: در پنج ماهه امسال یک میلیون و ۶۷۵ هزار و ۵۳۰ رأس دام سبک و سنگین در استان گیلان واکسینه شدند.

هادی بابایی در گفت‌وگو با ایسنا با تشریح عملکرد بخش بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی این اداره کل در پنج ماهه نخست سال جاری، اظهار کرد: با توجه به تماس‌های دائمی انسان با حیوانات و استفاده از فرآورده‌های دامی، خطر ابتلاء به بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان همیشه وجود دارد.

وی عامل این بیماری‌ها را از گروه باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و یا انگل‌ها برشمرد و افزود: از مهمترین بیماری‌های مشترک میان انسان و دام که در کشور ما دیده می‌شود، می‌توان به تب مالت، هاری، سیاه زخم، کیست هیداتیک و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اشاره کرد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به اینکه پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماری‌های دامی مشترک بین انسان و دام (زئونوز) یکی از مهمترین وظایف سازمان دامپزشکی کشور است، گفت: در این بخش با استفاده از اکیپ‌های مایه کوبی بخش دولتی و مراکز واکسیناسیون مجاز بخش خصوصی، در پنج ماهه امسال یک میلیون و ۲۵۰ هزار و ۶۱۰ رأس دام سبک و سنگین در سطح استان مایه کوبی شدند.

بابایی تصریح کرد: در این مدت، در بخش مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های اختصاصی دام‌ها ۴۲۴ هزار و ۹۲۰ رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های تب برفکی، انتروتوکسمی، آگالاکسی، قانقاریا، تیلریوز، لمپی اسکین و طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شد.

بابایی با تأکید بر اینکه کنترل و مبارزه با انگل‌های خارجی در دام‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است، افزود: عملکرد دامپزشکی گیلان در بخش مبارزه با انگل‌های خارجی نیز شامل سمپاشی و حمام دادن تعداد ۲۴۸ هزار و ۲۸۸ رأس دام سبک و سنگین و ۴۰۸ و ۵۲۳ متر مربع از اماکن دامی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: تمامی فعالیت‌های دامپزشکی اعم از مبارزه با بیماری‌های مختلف دام و طیور و غیره در راستای امنیت زیستی و حفظ سرمایه دامی استان و ارتقای بهداشت عمومی جامعه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha