عطا اله اکبری در گفت وگو با ایسنا، ادامه داد: در این راستا شاهد هستیم در حوزه شهرهای تحت پوشش این اداره کل از سال ۸۴ تا سال ۱۴۰۰ تنها ۲۴۶ کیلومتر بزرگراه ساخته شده بود درحالیکه طی سه سال اخیر از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ با هدف کمک به توسعه شتابان این خطه با رشد قابلتوجه حدود ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه به همراه چهار پل بزرگ احداث شده و به بهرهبرداری رسیده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بیان کرد: همچنین به همت دولت سیزدهم نخستین ارتباط بزرگراهی بین شهرهای استان در مسیر زاهدان - نصرتآباد برقرار شد و تا پایان سال جاری نیز دومین شهر یعنی زابل - زاهدان به طور کامل بهصورت بزرگراه به هم متصل خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنان در تداوم این حرکت در حال حاضر عملیات ساخت ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل در حال انجام است که تلاش میشود با وجود مشکلات متعدد از جمله بدهیهای کلان به پیمانکاران تا پایان سال حدود ۸۰ کیلومتر آن به بهرهبرداری برسد.
اکبری افزود: یکی از حوزههایی که توانسته در جذب اعتبارات ملی و وزارتخانهای موفق باشد، دوباندهسازی محورهای استان با اهتمام این اداره کل و با حمایتهای مقامات استانی و ملی است.
وی بیان کرد: پل شیله به طول ۱۷۶ متر و با هشت دهانه ۲۲ متری همزمان با تعطیلات نوروزی باهدف تردد ایمن کاربران جادهای در مسیر ارتباطی زاهدان - زابل با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، معاونین استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان استانی بهرهبرداری شد.
وی ادامه داد: سرعت ساخت این پل مهم استان با اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال باتوجه به محدودیتهای منابع مالی موجود در کشور کمسابقه است.
اکبری ساخت پل مهم شیله را بعد از پل نهران قدم بزرگی در تکمیل شبکه کریدور شمال - جنوب کشور دانست و افزود: این اداره کل در طول سه سال اخیر مصمم به تکمیل پلهای بزرگ و خاص در استان بوده بهطوری که پلهای ماشکید، افضلآباد، نهران و شیله با تلاش شبانهروزی این اداره کل یکی پس از دیگری در این مدت زیر بار ترافیک رفته است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان افزود: بدون تردید تحولی که با ساخت پل شیله در ارتباط زمینی این استان با پهنه جغرافیای اصلی ایران ایجاد خواهد شد میتواند نقش بسیار مهمی در روند توسعه اقتصادی استانی و ملی برعهده داشته باشد چرا که ساخت این بهعنوان عنوان بخشی از محور - بهار - میلک به نحو قابلتوجهی حملونقل زمینی را متأثر میسازد و از سوی دیگر موجب فراهم کردن زمینه ترافیک آرام در محور منتهی به شهر زابل و خروجی آن خواهد شد.
وی اذعان کرد: پروژههای تکمیل شده بزرگراهی به طول حدود ۷۵ کیلومتر و پل بزرگ شیله باارزش ۲۷ هزار میلیارد ریال بنا شد در سفر هیئت دولت به استان در هفتههای جاری افتتاح شود؛ اما دولت در استان و به دلیل تسهیل در سفر هموطنانمان و ایمنی ترافیک در تعطیلات نوروزی مقرر شد تا تاریخ افتتاح رسمی این پروژهها زیر بار ترافیک قرار گیرد.
اکبری تصریح کرد: از آنجاییکه بندر چابهار به علت شرایط خوبی که نسبت به بندرعباس دارد و همچنین مزیت خاص ارتباط با کشورهای اطراف، صاحبان بار و شرکتهای حملونقل بینالمللی حتماً از کشور چین و هند کالاهایشان را به بندر چابهار منتقل خواهند کرد.
وی ادامه داد: تبدیل هر چه سریعتر راههای استان به بزرگراه در کنار خط ریلی این مسیر سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه خواهد شد.
اکبری افزود: آمادهسازی زیرساختهای حملونقل زمینی در کنار سایر مسیرهای دریایی، ریلی و هوایی سرمایهگذاران بخش خصوصی و دولتی کشورهای همجوار را بیشتر برای حضور در سیستان و بلوچستان تشویق میکند.
وی در پایان گفت: سیستان و بلوچستان بهعنوان پهناورترین استان کشور دو اداره کل راه و شهرسازی در شمال و جنوب به مرکزیت زاهدان و ایرانشهر است.
انتهای پیام
نظرات