• چهارشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۷:۲۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403060704378
  • خبرنگار : 50283

بازرس کل استان گیلان؛

حل مشکل تالاب انزلی نیاز به ادبیات و هدف مشترک دارد+ویدئو

حل مشکل تالاب انزلی نیاز به ادبیات و هدف مشترک دارد+ویدئو

ایسنا/گیلان بازرس کل استان گیلان با بیان اینکه برای حل مشکل تالاب انزلی نیاز به فهم، ادبیات و هدف مشترک داریم، گفت: در کنار این مولفه‌ها باید با عقلانیت و به دور از احساسات اقدام کرد.

احمد آقایی امروز چهارشنبه، ۷ شهریورماه در جلسه احیای تالاب انزلی که در مرکز قلم گوده بندر انزلی برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت تالاب بین المللی انزلی یکی از دغدغه‌های مردم گیلان، بندرانزلی، دوستداران محیط زیست همچنین جوامع محلی است.

حل مشکل تالاب انزلی نیاز به ادبیات و هدف مشترک دارد+ویدئو

وی با بیان اینکه برای تقابل با تهدیدات و آسیب ها، نیازمند به فهم، ادبیات و هدف مشترک در کنار عقلانیت هستیم، افزود: خروجی هر عمل و اقدامی که بر اساس عقلانیت باشد، خلق زیبایی است.

آقایی با تاکید بر اینکه تالاب بین المللی انزلی میراث میهنی و میراث طبیعی ماست، گفت: این تالاب زیستگاه پرندگان، خزندگان و حیوانات، منبع ارتزاق و اقتصاد جوامع بومی است، در حوزه گردشگری رونق داشت و منبع درآمد بود همچنین در حوزه صید نیز جامعه صیادی از آن بهره‌مند بودند اما به لحاظ غفلت‌ورزی ما و سوء مدیریت گذشتگان؛ تسامح و تساهل آنها، عوامل قهری و طبیعی سبب شده امروز شاهد نفس های آخر این تالاب هستیم.

حل مشکل تالاب انزلی نیاز به ادبیات و هدف مشترک دارد+ویدئو

بازرس کل استان گیلان تصریح کرد: هرچند در طول چند سال اخیر با تلاش‌های صورت گرفته، تالاب نفس می‌کشد و حیات دارد ولی هنوز نیاز به کمک و مساعدت ما دارد.

آقایی با بیان اینکه تالاب بین المللی انزلی در ۲ حوزه کمی و کیفی به صورت جدی دچار آسیب، چالش و تهدید است، گفت: کاهش عمق آب و خشک شدن؛ آسیب کیفی تالاب است در حوزه کمی نیز تصاحب اراضی تالابی، کاشت درخت و فروش زمین‌های تالاب به خریداران غیربومی از جمله این تهدیدات است.

حل مشکل تالاب انزلی نیاز به ادبیات و هدف مشترک دارد+ویدئو

وی با اشاره به اینکه مالکیت تالاب بین‌المللی انزلی بعد از به رسمیت شناخته شدن در کنوانسیون رامسر مشخص نبود و سند نداشت، تاکید کرد: هر کس به نوعی در آن تصرف و ادعای مالکیت می‌کرد. در سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ با پیگیری‌های صورت گرفته به نام دولت و نمایندگی آب منطقه ای سند گرفته شد و نهایتاً سند به نمایندگی منابع طبیعی منتقل شد.

آقایی در ادامه با اشاره به عوامل تهدید کننده تالاب گفت: به دلیل بداخلاقی با طبیعت و جنگل تراشی و جنگل‌خواری‌هایی که در بالادست داشتیم با اندک بارش؛ رسوبات و سیلاب از کوه‌ها جاری می‌شود.

حل مشکل تالاب انزلی نیاز به ادبیات و هدف مشترک دارد+ویدئو


وی با بیان اینکه آبخیزداری یکی از راه‌های کنترل فرسایش خاک، جلوگیری از جاری شدن رسوبات و ته نشین شدن در رودخانه‌ها است، افزود: دولت اعتباراتی تخصیص داده، ما اعتبار را بهانه می‌کنیم اما اراده مهم‌تر از اعتبارات است.

آقایی با بیان اینکه از دیگر عوامل خشک شدن تالاب؛ زباله‌ها و پسماندهایی است که در مجاورت رودخانه‌ها و حاشیه تالاب رها می‌شود و بعد از آن وارد تالاب شده و باعث خشک شدن آن می‌شود، تاکید کرد: برای احیای تالاب نیاز به فهم مشترک داریم و همه باید حس کنند تالاب متعلق به همگان و در اقتصاد اثرگذار است میراث میهنی و امانت دست ماست که باید آن را حفظ کنیم.

حل مشکل تالاب انزلی نیاز به ادبیات و هدف مشترک دارد+ویدئو

 بازرس کل استان گیلان تاکید کرد: موضوع بعدی حقابه تالاب است وقتی آب وارد تالاب نشود موجب خشک شدن آن می شود که جلوگیری از احداث سد لاسک در شفت در همین راستا بود زیرا بخش اعظم آب تالاب از آنجا وارد می‌شود.

آقایی با اشاره بر لزوم مدیریت منابع آب در بالادست گفت: برداشت‌های بی‌رویه از آب تالاب برای اراضی کشاورزی از دیگر تهدیدات تالاب بین المللی انزلی است و کشاورزان به اضطرار و ضرورت این آب را برداشت می‌کنند چون حیات روزی آنها از آنجاست اگر در حوزه آب مدیریت شود دیگر کشاورزان به سمت آب تالاب نخواهند آمد.

وی با بیان اینکه مشکل دیگر تالاب هجوم گیاه سنبل آبی است، افزود: حضور مردم برای مقابله با سنبل آبی را باید جدی بگیریم هر جا مردم را مشارکت ندادیم شکست خوردیم همان طور که در منابع طبیعی جنگل نشین‌ها را به پایین دست هدایت کردیم صاحبان زر و زور و عده ای سودجو زمین‌های جنگلی بالادست را با قیمت ارزان خریدند.

حل مشکل تالاب انزلی نیاز به ادبیات و هدف مشترک دارد+ویدئو

آقایی همچنین با بیان اینکه لایروبی تالاب به تنهایی چاره کار نیست و باید جلوی ورود فاضلاب را گرفت، تصریح کرد: فاضلاب‌های زندان، کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها و دستگاه‌های محلی از دیگر عوامل تهدید تالاب است.

وی گفت: با فرهنگ‌سازی مردم را نسبت به این تهدیدات آگاه کنیم در مدارس و دانشگاه به ویژه از طریق رهبری عاطفی به کمک دانش آموزان می‌توان این امر را انجام داد.

بازرس کل استان گیلان با بیان اینکه در آن زمان در ۳ قسمت برای انفال سند مالکیت اخذ شد، تصریح کرد: سند مالکیت تالاب بین‌المللی انزلی ۱۶ هکتار آن در قلمرو شهرستان بندرانزلی، ۶ هکتار در شهرستان صومعه سرا و یک و نیم هکتار در قلمرو شهرستان خمام بود.

وی افزود: سند دیگری که همان سال گرفتیم برای رودخانه سفیدرود؛ بزرگترین رودخانه استان؛ نه و نیم هزار هکتار بود که برای آب منطقه‌ای گرفتیم و سومین سند برای سد سفیدرود بود.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha