• چهارشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403060704100
  • منبع : نمایندگی همدان

نظام بهداشتی ایران یکی از موفق‌ترین نظام‌های بهداشتی دنیاست

نظام بهداشتی ایران یکی از موفق‌ترین نظام‌های بهداشتی دنیاست

ایسنا/همدان متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در همدان گفت: با توجه به اینکه به کشورهای متعددی سفر کرده‌ام معتقدم که نظام بهداشتی ایران یکی از موفق‌ترین نظام‌های بهداشتی دنیاست. حتی کشورهای پیشرفته‌ای چون آمریکا هم نظم و نظام بهداشتی ایران را ندارند و امیدوارم همین روش ادامه پیدا کند.

دکتر بهرام سوری با بیان اینکه مراقبت و پایش بهداشت مردم  در ایران بسیار عالی است، در توصیه به دانشجویان برای انتخاب رشته پزشکی‌اش، تصریح کرد: شاید رشته بیماری‌های عفونی از نظر مادی خیلی پربار نباشد اما بسیار تأثیرگذار است. بنده به چند علت این رشته را انتخاب کردم؛ یکی اینکه در طول زندگی‌ام زندگینامه افراد زیادی را خوانده‌ام و به بزرگانی عفونی دنیا چون لویی پاستور و زمل وایس خیلی علاقمند شدم چراکه اینها در بزنگاه‎های تاریخی که بشر دچار درگیری‌های وسیع با بیماری‌های عفونی شد، بسیار زیاد توانستند کمک کنند.

سوری ادامه داد: علت دیگر انتخاب رشته بیماری‌های عفونی، تأثیرگذاری این رشته بر روند بیماری است به طوریکه این رشته یکی از رشته‌های فوق‌تخصص داخلی است که می‌تواند در درمان بیماری بسیار کمک‌کننده باشد. همانگونه که شاهد اثرگذاری این رشته در همه‌گیری‌هایی چون کرونا بودیم.

به گفته این پزشک، کسی که این رشته را انتخاب می‌کند باید عشق داشته باشد؛ عشق به میهن و نیت به چاکری در خدمت خداوند.

وی از بهترین خاطرات دوره کاری خود را بهبود بیماران کرونایی دانست و مطرح کرد: وقتی بیماری با حال بد می‌آمد و با حال خوب مرخص می‌شد، خیلی خوشحال می‌شدیم و این شیرین‌ترین لحظات بود.

سوری از دست دادن بیمار را جزو تلخ‌ترین خاطراتش برشمرد و گفت: در رشته‌های عفونی می‌گوییم اصلاً نباید بیمار بمیرد، عادت به مرگ بیمار نداشتیم و حتی مرگ یک بیمار هم برایمان سنگین بود. همیشه در رشته بیماری‌های عفونی انتظار داشتیم مریض با حال بد بیاید و با حال خوب برود، بر عکس بسیاری از رشته‌ها که مرگ‌ومیرشان بر حسب نوع و جنس رشته‌ بالاست.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در همدان در ادامه درباره پیک بیماری‌های عفونی در فصول مختلف سال اظهار کرد: هر فصلی خاصیت خود را دارد. الان به علت سرعت نقل و انتقال میان جوامع بشری، انتقال بیماری هم افزایش یافته است. اینک دیگر بیماری عفونی به فصل خاصی متکی نیست. یک ویروس به راحتی منتقل می‌شود.

نظام بهداشتی ایران یکی از موفق‌ترین نظام‌های بهداشتی دنیاست

وی تصریح کرد: از وقتی بشریت به تعریفی از دهکده جهانی در دنیا رسید، بیماری عفونی هم قدرت پخش و انتقالش خیلی بیشتر شد و دیگر از فصل خارج شده و هر فصلی بیماری خاص خود را دارد و ما همیشه درگیر بیماری‌های عفونی هستیم.

سوری با اشاره به اینکه با بازگشت زائران اربعین به کشور، طبیعی است که نقل و انتقال بیماری‌های عفونی انجام ‌شود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تمهیدات کافی تا اندازه‌ای برای این موضوع اندیشیده شده و واکسیناسیون کرونا هم که انجام شد، بسیار مؤثر بود، اگر واکسیناسیون کرونا در دنیا انجام نشده بود، هنوز هم که هنوز است جنگ و گریز با ویروس کرونا ادامه داشت.

وی با تأکید بر اینکه مردم نباید از واکسینه شدن علیه بیماری کرونا ناراحت باشند بلکه باید از خود کرونا ابراز ناراحتی کنند، اظهار کرد: باید اطلاع‌رسانی لازم به مردم صورت گیرد تا بدانند که اگر واکسیناسیون کرونا انجام نشده بود همچنان باید در خانه می‌ماندیم و همچنان امواج مختلف کرونا می‌آمد و می‌رفت و خانه‌نشینی ما ادامه می‌‎یافت.

این پزشک در باب سلامت آب همدان تصریح کرد: بهداشت آب بسیار عالی است و مشکلی نداریم و حتی در مقایسه با کشورهای منطقه و حتی بسیاری از کشورهای پیشرفته یک سرو گردن بالاتر هستیم. در واقع با پایشی که نسبت به وقوع بیماری‌های عفونی می‌شود و زحماتی که سربازان گمنام بهداشت می‌کشند، حجم و فشار از بخش درمان خیلی کاسته شده است و با قاطعیت می‌گویم از نظر عفونی، آب مشکلی ندارد.

وی درباره بیماری‌های عفونی شایع در همدان گفت: همواره زمانی‌که تردد زیاد شود، بیماری‌های تنفسی بیشتر می‌شود و در فصل تابستان بیماری‌های گوارشی افزایش می‌یابد. در مجموع بیماری‌های عفونی نسبت به بیماری‌های دیگر با وجود آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدویروس و با وجود پیشرفت‌های وسیعی که به ویژه در دوره کرونا در علم اتفاق افتاد، کنترل و درمان راحت‌تری دارند. یعنی بعد از هر طوفانی درست است تخریب وجود دارد اما دستاوردی هم دارد؛ در حقیقت به دنبال هر چالشی، فرصت‌هایی هم پیدا می‌شود و در پی همین فرصت‌هاست که علم پیشرفت می‌کند.

سوری ادامه داد: به عنوان مثال در زمینه HIV مدت‌هاست نشنیده‌اید کسی بر اثر این بیماری فوت کند چراکه واقعاً درمان دارد. زمانی‌که بنده رزیدنت بودم یک فرد مبتلا به HIV  مجبور بود بین 14 تا 15 قرص مصرف کند اما الان تقریباً به دو قرص تبدیل شده است.

وی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی توصیه کرد: در ابتدا باید مردم بدبینی نسبت به واکسن کرونا را کنار بگذارند چراکه این امر در کاهش بیماری نقش بسیار مهمی داشت. در ضمن با وجود شبکه‌های اجتماعی و توصیه‌های بهداشتی، تنها یک توصیه دارم، اینکه مردم خیلی متکی به داروهای گیاهی نباشند، این موضوع واقعاً نگران‌کننده است. حتی در حیطه تخصص ما می‌بینیم به جای استفاده از روش‌های نوین درمانی که تأیید شده است، در مراجع علمی آزمون شده و از نظر آماری معنادار است، این روش رها شده و به سراغ روش‌های سنتی می‌روند.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: با خوش‌بینی بیش از حد به داروهای گیاهی و درمان سنتی و بدبینی بیش از حد به واکسن ناهماهنگی و ناترازی در سلامت مردم ایجاد می‌شود و بدبینی که مردم نسبت به روش‌های درمانی نوین دارند، آنها را متمایل به استفاده از داروهای گیاهی و سنتی کرده است. ما هم برای نظرشان احترام زیادی قائل هستیم، من خودم داروهای گیاهی زیاد می‌نویسم اما باید حساب شده، تلفیقی وعلمی باشد اما اینکه بخواهیم فی‌البداهه شروع به استفاده از روش‌های سنتی بدون درنظر گرفتن مکانیزم بیمار و نوع بیماری کنیم، بسیار تهدیدکننده است.

وی از مردم درخواست کرد آنقدر عینک بدبینی نسبت به درمان‌های نوین نزنند و پذیرای این نوع درمان باشند و یادآور شد: مردم باید به پزشک و علم نوین اطمینان کنند و اگر قرار است طب سنتی باشد، باید با طب نوین تلفیق شود تا بتواند اثرگذار باشد. صرف اتکا و پایبندی به درمان‎‌های سنتی آن هم توسط افراد غیرمجاز(متأسفانه افراد زیادی به صورت غیرمجاز در این حوزه فعالیت می‌کنند) خطرناک بوده و از نظر بهداشتی برای جامعه نگران‌کننده است.

سوری تزریق واکسن آنفلوآنزا را طبق پروتکل‌های کشوری توصیه کرد و گفت: حتی اگر واکسن هم تزریق نشود به نظرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان از ابتلا به بیماری در امان ماند.

وی در بخش پایانی سخنانش گریزی به خاطرات جنگ داشت و بیان کرد: وقتی می‌گویید خاطره‌ای از دوران جنگ بگویم، یاد شعر «کجایند مردان بی‌ادعا...» می‌افتم، در کرونا هم همین‌گونه بود، افرادی بودند که ادعا نداشتند و کارشان را انجام دادند. در واقع موفقیت‌هایی که بر دشمن داشتیم شیرین و خاطرات از دست دادن دوستانمان تلخ بود.

این پزشک همدانی تصریح کرد: جنگ همیشه تلخ است اما وقتی با چاشنی دفاع از میهن و ارزش‌ها مخلوط شود، تلخ و شیرین می‌شود. آن زمان به عنوان دانشجوی پزشکی خدمت می‌کردم و در خدمت مجروحان بودیم. بارها می‌شد که مجروحان در دریافت درمان تعارف می‌کردند و می‌گفتند ما که رفتنی هستیم، اول به دوستمان برسید.

به‌گزارش ایسنا، به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد همدان از دکتر بهرام سوری، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری همدان به مناسبت روز پزشک تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha