• چهارشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403060704043
  • خبرنگار : 50587

رئیس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر اصفهان:

برای جذب دانشجو در کارشناسی ارشد آمادگی کامل را داریم

برای جذب دانشجو در کارشناسی ارشد آمادگی کامل را داریم

ایسنا/اصفهان رئیس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر اصفهان گفت: ما مایل هستیم که مقطع کارشناسی ارشد در این مرکز تدریس شود. چرا که ظرفیت و آمادگی لازم برای این هدف وجود دارد، یعنی امکانات و زیرساخت مناسبی وجود دارد و برای این آرمان فضای علمی و منابع انسانی‌ هم آماده است.

به منظور آشنایی بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان با دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر اصفهان، خبرگزاری ایسنا در خصوص محورهایی چون توسعه و برنامه‌های آتی این مرکز، امکانات خوابگاهی و تسهیلات، تخفیفات ویژه شهریه و نیز فرصت‌های شغلی فارغ التحصیلان، با کوروش محمدی، رئیس دانشگاه علمی و کاربردی فرهنگ و هنر اصفهان به گفت‌وگو پرداخته است. آنچه در ادامه می خوانید مشرح این‌گفت وگو است.

لطفا بفرمایید دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر اصفهان چه زمانی و با چه هدفی افتتاح شد؟ و اکنون چه تعداد دانشجو در این مرکز مشغول به تحصیل هستند؟

دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر اصفهان در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد و اکنون به‌عنوان یکی از مراکز دانشگاهی قوی و فعال دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور شناخته می‌شود. این مرکز علاوه بر حوزه ملی، در زمینه پذیرش دانشجو در حوزه بین‌المللی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و آماده پذیرش دانشجو است. دانشگاه فرهنگ و هنر صفهان که یکی از پیشرفته‌ترین مراکز دانشگاهی کشور به شمار می‌رود، از لحاظ سیستم رفاهی، آموزش، تکنولوژی‌های آموزشی، اساتید مجرب، امکانات و فرصت‌های شغلی برای دانشجویان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و تاکنون نزدیک به شش هزار فارغ‌التحصیل داشته است. به طور مشخص، بیش از ۹۵ درصد این افراد به لحاظ شغلی جذب شده‌اند و مشغول به کار شده‌اند.  

برای جذب دانشجو در کارشناسی ارشد آمادگی کامل را داریم

این مرکز هم‌اکنون نزدیک به ۲ هزار دانشجو دارد و با پذیرش‌های مهرماه، این تعداد قطعاً افزایش خواهد یافت. به عبارتی، دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان یکی از مراکز شاخص کشور در انجام رسالت علمی کاربردی، یعنی ایجاد فرصت‌های شغلی و تربیت نیروی کارآمد و توانمند با نگاه علمی به شمار می‌آید.

در حال حاضر چه رشته‌هایی در این مرکز تدریس می‌شود؟

این مرکز در حال حاضر در مقطع کاردانی ۱۱ رشته دارد که شامل رشته‌های مترجمی زبان انگلیسی، مدیریت کسب و کار، هنرهای تجسمی با گرایش عکاسی، دو رشته موسیقی (ساز ایرانی و ساز کلاسیک جهانی)، کمک‌کارگردانی، طراحی گرافیک، معماری داخلی، بازیگری، گردشگری و هتلداری است. امسال رشته کاردانی بازیگری نیز برای مهرماه اضافه شده است. در مقطع کارشناسی نیز رشته‌هایی مانند معماری داخلی با گرایش محیط داخلی، طراحی گرافیک، تصویرسازی، روابط عمومی و رسانه، طراحی و توسعه برند (برندینگ)، موسیقی ایرانی و ساز جهانی، سینما با گرایش کارگردانی، مدیریت گردشگری، مدیریت هتلداری، مدیریت کسب و کار، عکاسی با شاخه تبلیغات و بازیگری ارائه می‌شوند. این مرکز در حال حاضر ۱۱ رشته در مقطع کاردانی و ۱۲ رشته در مقطع کارشناسی دارد.

آیا بعد از فارغ التحصیلی دانشجویانی که در این مرکز تحصیل می‌کنند، تضمینی برای اشتغال آن‌ها وجود دارد؟

دانشجویانی که در این مرکز تحصیل می‌کنند، بعد از فارغ‌التحصیلی شانس بالایی برای اشتغال دارند. اخیراً دانشگاه جامع علمی کاربردی طرحی را اجرا کرده است که بر اساس آن، پذیرش رشته‌های جدید را منوط بر تضمین اشتغال کرده است. رشته‌های جدید با تضمین اشتغال حداقل برای ۵۰ درصد از افراد پذیرفته‌شده ارائه می‌شود.  

برای مثال، در مجموعه‌هایی که به این مرکز وابسته‌اند، فعالیت‌های مرتبط با گردشگری انجام می‌شود، برای تربیت تورلیدرها که نیاز به مترجم دارند، از هم‌اکنون اشتغال این دانشجویان تضمین شده است. برای سایر رشته‌هایی که جنبه کاربردی در حوزه‌های دیگر را دارند نیز با موسسات و مراکز مرتبط صحبت شده تا تضمین اشتغال برای آن‌ها فراهم شود.

این مرکز همواره در تلاش بوده تا بهترین نیروی کار را تربیت کند و درصد بالایی از فارغ‌التحصیلان را به شغل‌های مرتبط با رشته‌های تحصیلی‌شان جذب کند. هدف اصلی این مرکز، تضمین اشتغال دانشجویان و افزایش درصد اشتغال‌پذیری آنان به صورت صد درصد است.

دانشجویانی که مشغول به کار می‌شوند از حقوق و مزایا برخوردار می‌شوند یا ممکن است به عنوان کارآموز مشغول شوند؟

آن‌ها استخدام می‌شوند. هر کسی که مشغول به کار می‌شود، بر طبق قوانین جاری کشور و وزارت کار فعالیت می‌کند.

چشم انداز شما برای دانشگاه علمی و کاربردی فرهنگ و هنر اصفهان چیست؟ این مرکز چه برنامه‌هایی پیش رو دارد؟

در حال حاضر ما به دنبال این هستیم که دانشگاه جامع علمی کاربردی فرصت‌های ایجاد رشد علمی را برای مرکز فرهنگ و هنر  اصفهان ایجاد کند. از جمله اینکه ما مایل هستیم که مقطع کارشناسی ارشد در این مرکز تدریس شود. در واقع، ما ظرفیت و آمادگی لازم را برای این هدف داریم، یعنی امکانات و زیرساخت مناسبی داریم و فضای علمی و منابع انسانی‌مان هم آماده است. منتظر هستیم که در این خصوص دستورالعمل کشوری اجرا شود.

برای جذب دانشجو در کارشناسی ارشد آمادگی کامل را داریم

همچنین، در حال حاضر، پذیرش دانشجویان بین‌المللی در مقطع کاردانی و کارشناسی در این مرکز وجود دارد. بیشتر دانشجویان بین‌المللی فعلی ما در مقطع کاردانی و کارشناسی از کشورهای فارسی‌زبان هستند. البته برنامه‌ریزی برای پذیرش دانشجویان از کشورهای غیر فارسی‌زبان نیز در دست انجام است و ما از وزارت علوم این مجوز را دریافت کرده‌ایم که از کشورهای غیر فارسی زبان هم دانشجو جذب کنیم.

برای دانشجویان و دانش آموختگان در مقطع کارشناسی یک برنامه‌ریزی داریم و آن جذب این افراد برای ادامه تحصیل در شرایط عالی و مناسب است. در این راستا ما با دانشگاه‌های داخلی و خارجی تفاهم‌نامه‌های همکاری منعقد می‌کنیم. به عنوان مثال، ما با دانشگاه‌هایی در ترکیه تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده‌ایم که به دانشجویان ما این امکان را می‌دهد تا پس از فارغ‌التحصیلی با تخفیف‌ها و امتیازهای ویژه به تحصیلات خود در آنجا ادامه دهند. همچنین، همکاری‌هایی با دانشگاه‌های معتبر داخلی مانند دانشگاه هنر، دانشگاه خوراسگان و دیگر دانشگاه‌ها در استان‌های مختلف و نیز با جهاد دانشگاهی در حال انجام است. چرا که می‌خواهیم در این زمینه تبادل ظرفیت‌ها انجام شود.  

با توجه به اینکه رسالت اصلی دانشگاه علمی کاربردی پرورش نیروی کار ماهر و متخصص است، به نظر شما ممکن است پرداختن به مقاطع تحصیلات تکمیلی، دانشگاه علمی کاربردی را از رسالت اصلی خودش باز دارد یا خیر؟

تمرکز دانشگاه جامع علمی کاربردی بر روی اشتغال با دانش علمی است، یعنی توانمندسازی افراد به لحاظ علمی و اشتغال آنها. حتی در «طرح آباد» دانشگاه جامع علمی کاربردی هدف این است که فارغ التحصیلان تمام دانشگاه‌ها تحت آموزش قرار بگیرند و از کمپ جامع صنعتی نیازسنجی صورت بگیرد و میان صنعت و دانش آموختگانی که تحت آموزش قرار گرفته‌اند، ارتباطی برقرار شود تا این دانش آموختگان بتوانند جذب صنعت شوند. به دیگر سخن، عملا چنین اتفاقی می‌افتد، اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که در طی سال‌های اخیر و نیز سال‌های آتی رقابت برای جذب به سمت تحصیلات بهتر و علمی‌تر پیش می‌رود و هیچ منافاتی ندارد که افراد همراه با تحصیلات تکمیلی جذب کار هم شوند، حتی برای بعضی از مشاغل این تحصیلات لازم است.

و اما با توجه به اینکه رشته‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی بر اساس نیازهای جامعه در دانشگاه تدریس می‌شوند، رسالت و هدف اصلی ما این است که دانشجویانی که در مقاطع کاردانی و کارشناسی تحصیل می‌کنند، پس از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شوند.  

در دانشگاه علمی کاربردی، تمرکز بیشتر بر اشتغال و توانمندسازی دانشجویان است. با این حال، ما به دنبال گسترش تحصیلات تکمیلی هستیم، زیرا بسیاری از مشاغل نیازمند دانش عمیق‌تر و تحصیلات بالاتر هستند. همچنین، به موازات رشته‌های کارشناسی، ما دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت (تک درس و تک پودمان) را دنبال می‌کنیم. در حال حاضر ما برای بسیاری از رشته‌های شغلی به صورت تک درس یا تک پودمان یا به صورت دوره آزاد کوتاه مدت دوره آموزشی، کارگاه و سمینار برگزار می‌کنیم و در نهایت شرکت کنندگان می‌توانند با شرکت در این دوره‌ها گواهی معتبر دوره را از دانشگاه جامع علمی کاربردی دریافت کنند.

در واقع، با توجه به امکانات آموزشی و تکنولوژیکی که دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر اصفهان در اختیار دارد، در این زمینه پیشرو است. این مرکز به دلیل رشته‌های جذاب فرهنگی و هنری و امکانات و محیط آموزشی خاص خود، جوانان را به سمت خود جذب می‌کند. به عبارتی، این مرکز به یکی از اهداف جذاب برای دانش‌آموزان سال چهارم دبیرستان در استان اصفهان و سراسر کشور تبدیل شده است.  

آیا دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان برای دانشجویانی که از شهرهای دیگر این مرکز را انتخاب می‌کنند خوابگاهی دارد؟

ما خوابگاه‌هایی برای خواهران و برادران داریم و قراردادهایی با خوابگاه‌های بخش خصوصی با هزینه‌های ناچیز منعقد کرده‌ایم تا دانشجویان خارج از استان اصفهان نیز بتوانند از این امکانات بهره‌مند شوند.

و اگر بخواهید برای دانشجویان خبر خوشی از این دانشگاه اعلام کنید، چه خبری دارید؟

خبر خوش اینکه به تازگی دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر اصفهان برای ترم مهرماه تخفیف‌های ویژه‌ای در نظر گرفته است. این تخفیف شامل دانشجویانی می‌شود که توانایی پرداخت شهریه را ندارند. شهریه دانشگاه ما بسیار پایین است، اما برای ۲۳ رشته‌ این دانشگاه، برای هر رشته ۱۰ نفر را تا ۵۰ درصد تخفیف می‌دهند. این تخفیف برای ثبت‌نام‌های امسال در نظر گرفته شده و این خبر خوشی است برای دانشجویانی است که قصد دارند در این رشته‌ها تحصیل کنند.

برخی از رشته‌هایمان مانند گرافیک و عکاسی که تقاضای بالایی دارند، ممکن است این تخفیف‌ها را به‌طور محدودتر دریافت کنند. اما برای رشته‌هایی مانند روابط عمومی که اخیراً اضافه کرده‌ایم، این یک فرصت عالی برای کارکنان است و ما تضمین می‌کنیم که پس از فارغ‌التحصیلی، شغل‌هایی مرتبط با این رشته‌ها در اختیار فارغ‌التحصیلان قرار می‌گیرد. همچنین برای رشته‌هایی مثل مترجمی زبان، فارغ‌التحصیلان می‌توانند در بخش‌های بین‌الملل مراکز وابسته مشغول به کار شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha