• چهارشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403060703924
  • خبرنگار : 50037

کارگاه صنایع‌دستی تولید سفال سنتی در اسدآباد افتتاح شد

کارگاه صنایع‌دستی تولید سفال سنتی در اسدآباد افتتاح شد

ایسنا/همدان در ششمین روز از هفته دولت کارگاه صنایع دستی تولید سفال سنتی لعابدار در شهرستان اسدآباد با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان و جمعی از مسئولین این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

 کامران اکبری شایگان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسدآباد چهارشنبه ۷ شهریور در آئین افتتاح این طرح، اظهار کرد: برای این طرح اعتباری افزون‌ بر ۵۵ میلیارد ریال هزینه شده که از این میزان اعتبار ۳۰ میلیارد ریال آن تسهیلات بانکی و ۲۵ میلیارد ریال آن آورده شخصی بخش خصوصی بوده است.

وی با اشاره به ایجاد اشتغال شش نفر به صورت مستقیم و ۱۵ نفر غیرمستقیم در این کارگاه، تصریح کرد: این کارگاه صنایع‌دستی دارای تولید انواع سفال سنتی لعابدار مصرفی کاربردی و قابل استفاده روزمره و مستحکم و تولید گِل استون‌ور بوده ضمن اینکه آموزش سفال و سرامیک نیز در این کارگاه برای آموزش هنرجویان دایر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسدآباد، در ادامه با بیان اینکه تاکنون در شهرستان‌های اسدآباد  ۱۸۵۰ کارت شناسایی پروانه تولیدی انفرادی و کارگاهی و دوره‌های آموزشی برای هنرمندان صنایع‌دستی این شهرستان ثبت و صادر شده است، یادآور شد: در حال حاضر در شهرستان اسدآباد ۴۰ کارگاه صنایع دستی در زمینه‌های مختلف دارای فعالیت هستند که این تعداد از کارگاه‌های صنایع دستی به‌طور میانگین برای ۱۶۰ نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند.

اکبری شایگان تعداد فعالان صنایع‌دستی اعم از مشاغل خانگی و کارگاهی در این شهرستان را ۵۰۰ نفر برشمرد و گفت: سفال سنتی لعابدار (میناکاری)، معرق و منبت، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، ساز سازی، سراجی سنتی، ملیله‌کاری، گلیم‌بافی، چلنگری از جمله رشته‌های فعال صنایع دستی شهرستان اسدآباد به شمار می‌رود.

وی تعداد کارگاه‌های خانگی فعال در زمینه صنایع‌دستی این شهرستان را ۲۵۰ مورد برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به واقع شدن شهرستان اسدآباد در کُریدور غرب کشور و قرار گرفتن در مسیر بزرگراه کربلا و عتبات عالیات راه‌اندازی بازارچه دائمی فروش محصولات خانگی و صنایع دستی برای رونق و توسعه هر چه بیشتر اقتصاد این شهرستان‌ ضرورت دارد.

اکبری شایگان ایجاد بازارچه دائمی ویژه فروش محصولات خانگی و صنایع دستی در این شهرستان را نیازمند حمایت مسئولین دانست و افزود: در حال حاضر محصول هنرمندان صنایع دستی اسدآباد علاوه بر استان‌های همجوار در بازار استان‌های تهران، فارس و اصفهان نیز به فروش می‌رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha