• چهارشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 1403060703841
  • خبرنگار : 71533

یک‌ماه پس از آغاز به‌کار مسعود پزشکیان

دولتی برای «تغییر»

دولتی برای «تغییر»

از هفتم مرداد که مسعود پزشکیان در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری از «رأی مردم به تغییر» سخن گفت، شرایط کشور را «خطیر» ارزیابی کرد، انتظار همگان نسبت به «تحول» را پیش‌روی نظام و دولت دید و زمان پاسخگویی به مطالبه جامعه را از همان لحظه، آغازشده دانست یک‌ماه می‌گذرد؛ روزهایی که با دیدوبازدیدهای مقامات داخلی و خارجی شروع شد، ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران را در پی داشت و به دریافت رأی اعتماد تمام وزرای پیشنهادی رسید. دولت چهاردهم اما در این فرصت کوتاه کوشید با صدور ابلاغیه‌ها و دستوراتی، بخشی از مهمترین مطالبات اقشار مختلف جامعه را پیگیری کند و زمینه‌ساز رفع بخش دیگری از مسائل کشور شود.

به گزارش ایسنا، یک‌ هفته پس از آغاز به کار رسمی مسعود پزشکیان به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، او در نشست ستاد اربعین، کسب رضایت مردم را اولویت اصلی همه دستگاه‌های مسئول دانست و تاکید کرد: «هیچ توجیهی درباره نارضایتی مردم در سیستم اداری پذیرفته نیست.» رئیس‌جمهوری همچنین پس از شنیدن گزارش اقدامات و پیش‌بینی‌های انجام‌شده برای راهپیمایی اربعین، همه دستگاه‌ها و بخش‌هایی که در برگزاری آیین پیاده‌روی اربعین حضور و مشارکت دارند را موظف کرد تعهداتشان را «به بهترین وجه ممکن» اجرا کنند و تاکید کرد «هیچ توجیهی درباره نارضایتی مردم» را نخواهد پذیرفت.

دولتی برای «تغییر»

اولین مصوبه؛ تأمین امنیت و سلامت زائران اربعین

عصر همان روز - ۱۳ مرداد - تصویب‌نامه هیئت وزیران برای اختصاص اعتبار به وزارت کشور با هدف پیشگیری از حوادث غیرمترقبه برای زائران اربعین و پیشگری از شیوع بیماری‌های واگیردار و گرمازدگی در مبادی مرزی و طول مسیر زوار با امضای محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهوری، ابلاغ شد.

اصلاح تعدادی از مصوبات هیئت وزیران، دومین تصمیم دولت چهاردهم در ۱۵ مرداد بود که طی آن حذف و اضافاتی در برخی آیین‌نامه‌های مربوط به وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با امضای معاون اول رئیس‌جمهوری، انجام شد.

دولتی برای «تغییر»

آغاز رفع یک تعلل

پزشکیان همان روز در نشست مشترک با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از زمینه‌سازی دولت برای رفع مشکل رسوب کالاهای سلامت‌محور و مواد غذایی در گمرک خبر داد و پس از شنیدن اظهارات اعضای کمیسیون درباره «تعلل سه‌ساله برای ترخیص ۱۷ میلیون دلار کالای سلامت‌محور در گمرک» تاکید کرد موضوع را در نشست سران قوا مطرح و برای ترخیص مواد اولیه دارویی، داروها، تجهیزات پزشکی و کالاهای سلامت‌محور و مواد غذایی از ظرفیت سران قوا استفاده خواهد کرد.

اعلام آمادگی برای تنظیم لایحه حمایت از خبرنگاران

در جریان برگزاری جلسه هیئت دولت در ۱۷ مرداد محمدرضا عارف با تبریک روز خبرنگار، رسیدگی به مشکلات و تامین مطالبات رسانه‌ها و خبرنگاران را ضروری دانست و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست توجه به این موضوع را در اولویت کاری خود قرار دهد.

رئیس‌جمهوری عصر همان روز در پیامی با تبریک روز خبرنگار، تاکید کرد: اطمینان می‌دهم دولت چهاردهم با درک عمیق جایگاه رفیع رسانه‌ها و خبرنگاران و بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها در جهت صیانت از حقوق اهالی رسانه، در راستای ترمیم پیوند دولت و ملت و ایجاد همبستگی ملی، از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

پزشکیان همچنین در دیدار جمعی از اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار، با اشاره به مسائل و مشکلات مطرح‌شده از سوی نمایندگان رسانه‌ها، بر آمادگی دولت برای پیگیری مشکلات خبرنگاران در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی دولت تأکید کرد و گفت: دولت آماده است جمع‌بندی مسائل خبرنگاران در قالب لایحه‌ای را تنظیم و پیگیری کند.

دولتی برای «تغییر»

رفع مشکل نقدینگی و واردات دارو

۲۰ مرداد، محمدجعفر قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس‌جمهوری و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری از رفع مشکل نقدینگی تأمین مواد اولیه کارخانه‌های دارویی و واردات دارو به دستور مسعود پزشکیان خبر داد و گفت: بر اساس هماهنگی به عمل آمده با بانک مرکزی، تصمیمات و اقدامات لازم اتخاذ و موضوع نقدینگی با سازوکارهای خاص بانک مرکزی تسهیل شد و روند تأمین و عرضه دارو در روزهای آینده بهبود می‌یابد؛ مردم عزیز و شریف ایران نگران تأمین و عرضه دارو نباشند.

ضرب‌الاجل پیشبرد توسعه سواحل مکران

۲۲ مرداد در جریان برگزاری نشست شورای توسعه مکران به ریاست رئیس‌جمهوری، پزشکیان با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای بسیار که به دلیل فقدان چشم‌انداز بلندمدت در زمان اجرا، به مشکل خورده و به معضلی در مسیر توسعه کشور تبدیل شده‌اند، دستور داد طرح‌هایی که از سوی این شورا تهیه شده در زمان کوتاهی با حضور کارشناسان سازمان برنامه و بودجه بررسی مجدد و پس از تطبیق با اسناد بالادستی و طرح‌های آمایشی و انجام اصلاحات احتمالی در جلسه‌ای برای تهیه مقدمات لازم و  آغاز اجرای‌شان تصمیم‌گیری شود.

دولتی برای «تغییر»

بازگشت معلمان بازنشسته به مدارس

فردای آن روز، رئیس‌جمهوری که ریاست شورای‌ عالی آموزش و پرورش را هم بر عهده دارد در اولین ابلاغیه‌ این شورا در دولت چهاردهم، مجوز جذب ۷۰ هزار معلم بازنشسته را صادر و ابلاغ کرد. مطابق این ابلاغیه «بکارگیری معلمان بازنشسته دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی و بالاتر به‌صورت حق‌التدریس تمام‌وقت (حداکثر تا سقف ۲۴ ساعت تدریس در هفته) در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در مدارس تمامی دوره‌های تحصیلی با رعایت نیاز ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق و حسب دستورالعمل توسعه سنواتی سال تحصیلی جاری، بلامانع است.» همچنین «بکارگیری معلمان بازنشسته دارای مدرک تحصیلی پایین‌تر از لیسانس، صرفا در صورت نبود فرد دارنده لیسانس و بالاتر، پس از تایید و تصویب در کارگروه توسعه مدیریت اداره‌کل آموزش و پرورش استان، بلامانع خواهد بود.»

آغاز تسویه بدهی بین‌المللی ایران

ابلاغ مصوبه تسویه بدهی ایران به صندوق بین‌المللی پول از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری در ۲۴ مرداد که به موجب آن بانک مرکزی مجاز شد مبلغ چهارصد و شصت و هفت هزار و پانصد و شصت و یک میلیارد و پانصد و هشتاد و پنج میلیون و نهصد و شصت هزار و پانصد و ده ریال از منابع داخلی خود به صندوق بین‌المللی پول بپردازد، از دیگر اقدامات دولت چهاردهم در روزهای نخست آغاز به کار خود بود.

اصلاح پیاپی قوانین و آیین‌نامه‌ها و برنامه‌ها

تداوم ابلاغ اصلاحیه‌های قوانین مختلف دستگاه‌های اجرایی از سوی رئیس‌جمهوری و معاون اول نیز از مهمترین اقدامات دولت چهاردهم در هفته پایانی مردادماه بود؛ در این روند رئیس‌جمهوری هم «قانون اصلاح تبصره (۱) ماده (۳۸) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» و «قانون اصلاح قانون نظام صنفی کشور» را برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه و هم «قانون اصلاح تبصره‌های (۶) و (۱۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور» را برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت اقتصاد ابلاغ کرد.

۲۸ مرداد نیز معاون اول رئیس‌جمهوری، تصویب‌نامه هیئت وزیران برای اصلاح برنامه جامع توسعه دریامحور  از جمله تعیین نرخ سود یارانه‌ای تسهیلات مسکن شهرهای ساحلی را ابلاغ کرد. مطابق این مصوبه دولت، بانک مرکزی موظف است با همکاری وزارت راه و شهرسازی و در راستای اجرای برنامه اقدام ملی مسکن در شهرهای ساحلی با تأکید بر ساماندهی حاشیه‌نشینی، اعطای تسهیلات با نرخ کمتر از نرخ تسهیلات مصوب برنامه اقدام ملی مسکن را از محل اعتبارات مصوب مربوط از مراجع ذی‌ربط پیگیری کند. همچنین در راستای ارتقای معیشت معلمان شاغل در مناطق ساحلی و ماندگاری آنان در این مناطق، سازمان اداری و استخدامی موظف شد تا دستورالعمل ضرایب بدی آب و هوا را ظرف سه ماه اصلاح کند؛ این موضوع مشمول اعضای هیئت علمی دانشگاه‌هاست و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت مسئول پیگیری اجرای اقدامات مقتضی شده‌اند.

دولتی برای «تغییر»

پاسخ به مطالبات پرستاران

پس از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس و کسب رأی اعتماد تمام آنان در ۳۱ مرداد، با تشکیل هیئت وزیران جدید و انجام انتصابات در بخش عمده‌ای از معاونت‌ها و ریاست سازمان‌ها، اقدامات دولت چهاردهم برای پاسخگویی به مطالبات و زمینه‌سازی جهت پیگیری وعده‌ها، شتاب گرفت و وزارتخانه‌ها را نیز به تمرکز بیشتری در زمینه مسائل مربوط به خود واداشت. در گام نخست، محمدرضا ظفرقندی یکم شهریورماه در حاشیه بازدید از روند اجرایی آزمون دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اولین اقدام وزارت بهداشت را حل مشکلات فوری سلامت در حوزه دارو و مطالبات پرستاران دانست و گفت: «در حوزه دارو مشکلاتی از جمله کمبود بیش از ۳۰۰ قلم دارو داریم که برطرف می‌شود. برای حل مشکلات دارو و به حداقل رساندن کمبودهای دارویی، جلسات کارشناسی زیادی با رییس جمهور و معاون اول وی داشتیم و از سوی دیگر با موافقت مقام معظم رهبری برای حل این مشکلات، بخشی از منابع مورد نیاز از صندوق ذخیره ارزی تامین خواهد شد.»

وزیر بهداشت از طرح مشکلات مطالبات پرستاران در جلسه هیئت دولت خبر داد و گفت: با دستور و پیگیری دکتر پزشکیان مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمه‌ها در اسرع وقت پرداخت و مشکل انباشت مطالبات جامعه پرستاری ظرف دو هفته آینده برطرف می‌شود.

ساماندهی نظام ارجاع و پزشک خانواده

ظفرقندی سوم شهریور نیز در نخستین روز کاری خود در ساختمان ایوانک وزارت بهداشت، با اشاره به ساماندهی نظام ارجاع، اظهار کرد: بحث اساسی ساختار سلامت کشور، پزشک خانواده و نظام ارجاع است که همواره مورد توجه دکتر پزشکیان بوده است، بنابراین به صورت جدی پیگیری و موانع اجرای آن رفع می‌شود.

دولتی برای «تغییر»

بازنگری در فیلترینگ

ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در نخستین روز کاری خود، تقویت کیفیت شبکه اینترنت کشور را از برنامه‌های اصلی خود در این وزارتخانه دانست و پس از جلسه با معاونان خود از لزوم بازنگری و بازطراحی در فیلترینگ گفت و تاکید کرد: وضعیت موجود به واسطه استفاده از فیلترشکن‌ها وضعیت قابل قبولی نیست و حتما باید این روش بازطراحی و بازنگری انجام شود.

افتتاح بیمارستان

سوم شهریور نیز بیمارستان ۷۰ تختخوابی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با حضور رئیس‌جمهوری در جنوب شرق تهران افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید. بیمارستان ۷۰ تختخوابی آیت‌الله هاشمی که به همت بنیاد امور بیماری‌های خاص احداث شده است، در بخش‌های مختلف اورژانس، تخصصی زنان و زایمان، اتاق عمل، آی‌سی‌یو و بخش‌های سرپایی شامل دیالیز، تالاسمی، شیمی درمانی و دیابت به جامعه تحت پوشش خود خدمات ارائه می‌کند.

پاسخ به مطالبات بازنشستگان؛ اولویت دولت

شهرام دبیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری نیز همان روز با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم مشکلات مردم را کاهش دهیم، گفت: پرداخت حقوق بازنشستگان در اولویت کار دولت قرار دارد.

اقدام دولت برای تحقق حداکثری یک وعده

پنجم شهریور، زهرا بهروزآذر معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری با اشاره به پیگیری وعده پزشکیان برای افزایش سهم زنان در هیئت دولت، اظهار کرد: رئیس‌جمهوری و اعضای شورای راهبری، دولت را فقط هیئت وزیران در نظر نگرفته بودند. افزایش تعداد حضور زنان در دولت پیگیری می‌شود و تأکید رئیس‌جمهوری و معاون اول به تمام وزیران است که در ترکیب شورای معاونان خود حتما از ظرفیت زنان، جوانان و اقوام استفاده شود.

پاسخ به نارضایتی فرهنگیان

 علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در همایش استانداران با وزیر کشور با بیان اینکه امسال ۷۰ هزار معلم بازنشسته می‌شوند، اظهار کرد: اخیرا بخشنامه‌ای فرستاده بودند که طبق آن دو شرط ۳۵ سال و ۶۵ سال، ۳۰ سال و ۶۰ سال برای بازنشستگی درنظر گرفته شده بود که موجی از نارضایتی را به همراه داشت و روز گذشته این بخشنامه لغو شد.

وی ادامه داد: با این کار خود معلمان به کمک ما می‌آیند و تا الان نزدیک ۳۰ هزار نفر از معلمان بازنشسته برای استمرار خدمت ثبت‌نام کرده‌اند تا بتوانیم این فضا را پوشش دهیم.

دولتی برای «تغییر»

آغاز پرداخت بدهی دولت به گندمکاران

محمدرضا عارف هم پنجم شهریور در مراسم تودیع و معارفه وزرای فعلی و سابق جهاد کشاورزی، با اشاره به موضوع پرداخت بدهی دولت به زحمتکشان گندمکار، اظهار کرد: از همه گندمگاران عذرخواهی می‌کنم که پرداخت خرید تضمینی آنان به تأخیر افتاد اما خبر خوبی دارم که بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد پرداخت بدهی دولت به گندمکاران تأمین و مصوب شده و در مرحله اجراست.

حضور اهل سنت در کابینه؛ وعده‌ای که عملی شد

ششم شهریور رئیس‌جمهوری با صدور حکمی عبدالکریم حسین‌زاده را به سمت معاون خود در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب کرد. حسین‌زاده نماینده دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی و اهل تسنن است و سابقه نمایندگی و عضویت در کمیسیون عمران در دوره‌های نهم و دهم مجلس را هم در کارنامه دارد. پزشکیان با این اقدام به وعده خود در زمینه بهره‌گیری از اقلیت‌های مذهبی در دولت عمل کرد.

ابلاغ فرمان سرشماری عمومی کشاورزی

پزشکیان همان روز در راستای اجرای سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳، فرمان اجرای آن را ابلاغ کرد تا بر اساس آن تمامی وزارتخانه‌ها، موسسه‌های دولتی و وابسته به دولت و شرکت‌های دولتی نسبت به در اختیار قرار دادن تمامی امکانات و تجهیزات مورد نیاز سرشماری اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۷ ۱۱:۲۸

ضمن تبریک انتخاب دکتر عراقچی به عنوان سکاندار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می گردد از ظرفیت و توان دانشگاهیان و برادران انقلابی و متعهد بلوچ اهل سنت در راستای وفاق ملی و تحکیم و تقویت وحدت اسلامی در سفارتخانه های ایران اسلامی در خارج از کشور استفاده شود