• چهارشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403060703830
  • خبرنگار : 71299

یک مسوول در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ایلام:

تحقیقات مرکز برای حل مشکلات کشاورزی است/ هدف ما ارتقای بهره‌وری و دانش‌بنیان کردن کشاورزی است

تحقیقات مرکز برای حل مشکلات کشاورزی است/ هدف ما ارتقای بهره‌وری و دانش‌بنیان کردن کشاورزی است

ایسنا/ایلام معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایلام گفت: اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مرکز به‌طور ویژه برای حل مشکلات بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان صورت می‌گیرد.

دکتر فریدون سلیمانی با حضور در ایسنا اظهار کرد:  ۶۱ فقره پروژه تحقیقاتی توسط اعضای هیئت علمی و پژوهشگران این مرکز در سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ اجرا شده است، رسالت و مأموریت اصلی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایلام برای دستیابی به امنیت و اقتدار غذایی دو چیز است ارتقای بهره‌وری و دیگری دانش‌بنیان کردن کشاورزی است.

وی ابراز کرد: ارتقای بهره‌وری از طریق افزایش ضریب نفوذ دانش به عرصه‌های کشاورزی اتفاق می‌افتد که خود این افزایش ضریب نفوذ دانش نیز با اجرای پروژه تحقیقاتی، آموزش و ترویج و انتقال یافته‌های پژوهشی به بهره‌برداران امکان‌پذیر است که در نهایت منجر به دانش بنیان کردن کشاورزی می‌شود.

سلیمانی با اشاره به جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران که ۲۶ درصد آن روستانشین و ۷۴ درصد آن شهرنشین هستند، این توزیع نامناسب جمعیت را یک تهدید تلقی کرد و گفت: روستا کانون تولید است و شهر کانون مصرف، لذا مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایلام به عنوان پرچم‌دار تأمین امنیت غذایی استان، برای ارتقای بهره‌وری و انتقال دانش به بهره‌برداران بخش کشاورزی با اعزام پژوهشگران به عرصه‌های کشاورزی و واحدهای تولیدی از طریق برگزاری برنامه‌هایی شامل روز انتقال یافته، هفته انتقال یافته، طرح یاوران تولید، کارگاه حل مساله در مزرعه، کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی ویژه بهره‌برداران را در سطح مزارع، سایت‌های الگویی، کانون‌های یادگیری، مزارع نوآور و ... با همکاری مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان برگزار می‌کند تا این انتقال دانش با سرعت و شتاب بیشتری اتفاق بیفتد.

 به گفته وی هرساله پروژه‌های تحقیقاتی متعددی در زمینه‌های مختلف علوم زارعی و باغی، دام و طیور، منابع طبیعی، حفاظت خاک و آبخیزداری، در داخل ایستگاه‌های تحقیقاتی، واحدهای تولیدی و دامپروری و همچنین در سطح حوضه‌های آبخیز استان توسط اعضای هیئت علمی و محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایلام انجام می‌شود که اجرای این پروژه‌ها به طور ویژه در راستای حل مشکلات بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان صورت می‌گیرد.

سلیمانی ادامه داد: در سال زراعی جاری حدود ۳۵ پروژه تحقیقاتی در زمینه غلات (گندم نان و دوروم، جو)، حبوبات (ارقام مختلف نخود و عدس)، دانه‌های روغنی (کلزا، کاملینا، بالنگوی شهری و گلرنگ) و گیاهان علوفه ای (خلر، نخود علوفه ای رقم المپوس و مراز) در سطح ایستگاه تحقیقات کشاورزی چرداول به صورت دیم اجرا شده است که امیدواریم پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها شاهد عملکرد مطلوبی در معرفی ارقام دیم سازگار با شرایط آب و هوایی استان باشیم که در نهایت این ارقام جدید با پتانسیل عملکرد بالا، مقاوم به تنش‌های زنده و غیرزنده محیطی و مقاوم به آفات و بیماری ها در اختیار کساورزان و بهره برداران عزیز قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: همچنین در سال ۱۴۰۲،  ۱۷ پروژه تحقیقاتی در زمینه جنگل، مرتع و آبخیزداری در سطح حوزه‌های آبخیز و ۹ پروژه در زمینه دام و طیور در واحدهای تولیدی و دامپروری استان توسط اعضای هیئت علمی و پژوهشگران این مرکز انجام شده است.

 سلیمانی افزود: با تلاش اعضای هیئت علمی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور و مراکز تحقیقاتی استان‌های ایلام، همدان، لرستان، گرگان و خراسان شمالی، اولین رقم بالنگوی شهری به نام «سارا » با قابلیت کشت در مناطق سرد و معتدلِ سرد و گرم معرفی شد، این رقم با میانگین روغن ۴۲ درصد، دارای بیشترین محتوای امگا ۳ در بین محصولات روغنی است و عملکرد متوسط آن حدود ۹۳۰ کیلوگرم در هکتار است.

وی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در سطح استان پروژه‌ تحقیقاتی بررسی اثر تاریخ کاشت و رقم بر عملکرد پنبه با همکاری اعضای هیئت علمی این مرکز و موسسه تحقیقات پنبه کشور در ایستگاه تحقیقات کشاورزی چرداول اجرا شده است که پس از پایان طرح، ارقام سازگار با منطقه با عملکرد مناسب معرفی و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha