• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403060603401
  • خبرنگار : 71604

/بسته اخبار علم و فناوری/

حضور یک ایرانی در ماموریت جدید شرکت «بلو اوریجین»/آندوسکوپی از فاصله ۹ هزار کیلومتری

حضور یک ایرانی در ماموریت جدید شرکت «بلو اوریجین»/آندوسکوپی از فاصله ۹ هزار کیلومتری

دنیای علم و فناوری امروز سه‌شنبه، ۶ شهریور شاهد رخدادهای جالبی بود که این خبر به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

رباتی که با جرم و جنایت خیابانی مقابله می‌کند

یک ربات خودران اکنون در حال گشت‌زنی در خیابان‌های آتلانتا برای مبارزه با افزایش جرم و جنایت است. یک ربات نظارتی مستقل موسوم به «نایت اسکوپ»(Knightscope) مسئولیت اصلی تضمین ایمنی را در بخشی از آتلانتا بر عهده گرفته است. گفتنی است که منطقه‌ای که این ربات در آن مستقر شده است، به ویژه خیابانی به نام «خیابان بلوار» در طول هفت ماه گذشته محل وقوع جنایات خشونت آمیز مختلف بوده است.

بانک زنده آبزیان نداریم/هشدار قرمز برای محو آبزیان خزر، خلیج فارس و حوضه‌های داخلی ایران

بررسی‌های محققان حوزه شیلات نشان می‌دهد برخی از گونه‌های اقتصادی دریای خزر مانند اردک ماهی و فیل دریایی در سال یک تا دو مورد صید می‌شوند و اگر این روند ادامه یابد، در سال‌های آینده این گونه‌های با ارزش از این حوضه آبریز محو می‌شوند. محققان تاکید دارند که انقراض ماهیان خاویاری خزر جزء گونه‌های «شدیدا در حال انقراض» و هم‌تراز انقراض یوزپلنگ ایرانی است، ولی از آنجایی که آسیب‌های وارد شده به زیستگاه‌های آبی همانند تخریب محیط زیست قابل مشاهده نیست، نیاز است با ایجاد بانک زنده آبزیان، نسبت به بازسازی این گونه‌های با ارزش آبی کشور اقدام کرد. دکتر محمد پورکاظمی، عضو هیات علمی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آبزیان از نظر حوزه‌های جغرافیایی، به ۳ حوزه «دریای خزر»، «خلیج فارس و دریای عمان» و «آبزیان در حوزه‌های آبریز داخلی» تقسیم بندی می‌شوند، گفت: در دریای خزر حدود ۱۲۲ گونه و زیر گونه داریم که از این تعداد ۲۵ گونه اقتصادی دریا در سبد صید صیادان قرار دارند.

پیشرفت ابررسانایی جدید آمریکا برای جهش کوانتومی

پژوهشگران آمریکایی توانستند تشدیدگرهای مایکروویو کم تلفات با کیفیت بالا را که اجزای حیاتی رایانش کوانتومی هستند، ایجاد کنند تا به پیشرفت بزرگی برای جهش کوانتومی دست یابند. این پژوهش، توسعه یک ماده ابررسانای جدید را شرح می‌دهد که پتانسیل تبدیل رایانش کوانتومی را دارد و به طور بالقوه به عنوان یک «ابررسانای توپولوژیکی» عمل می‌کند. پِنگ وِی، دانشیار فیزیک و نجوم که این تیم را رهبری می‌کرد، گفت: مواد ما می‌تواند یک نامزد امیدوارکننده برای توسعه اجزای محاسباتی کوانتومی مقیاس‌پذیرتر و قابل اعتمادتر باشد.

جایزه‌ای برای حمایت از شرکت‌های پیشرو در بهره‌گیری از فناوری‌های تحول‌آفرین

ستاد نانو با برگزاری اولین دوره‌ مسابقه‌ انقلاب صنعتی چهارم و هوش مصنوعی در فناوری نانو، از شرکت‌های پیشرو در بهره‌گیری از فناوری‌های تحول‌آفرین حمایت می‌کند. ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و میکرو به‌منظور تشویق، ترغیب و حمایت از شرکت‌ها و فناوران نانویی برای آشنایی و پیاده‌سازی فناوری‌های تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم بالاخص فناوری هوش مصنوعی در شرکت‌ها، جایزه‌ای را با عنوان NANO ۴.۰ طراحی کرده و از طرح‌های فناورانه و نوآورانه در این زمینه حمایت می‌شود.

اولین پیاده‌روی فضایی خصوصی باز هم به تعویق افتاد

حداقل یک روز دیگر باید منتظر بمانیم تا ماموریت سرنشین‌دار و تاریخ‌ساز «پولاریس داون»(Polaris Dawn) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) را ببینیم. پولاریس داون که اولین پیاده‌روی فضایی خصوصی را رقم خواهد زد، قرار بود صبح امروز سه‌شنبه ۲۷ اوت از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا پرتاب شود، اما نشت هلیوم باعث تاخیر حداقل ۲۴ ساعته شده است. اسپیس‌ایکس عصر دوشنبه ۲۶ اوت در حساب ایکس خود نوشت: گروه‌ها در حال بررسی دقیق‌تر نشت هلیوم هستند. فالکون و دراگون سالم هستند و خدمه همچنان برای ماموریت چند روزه خود در مدار پایین زمین آماده هستند. فرصت پرتاب بعدی روز چهارشنبه ۲۸ اوت است.

محصولات جدید آیفون‌ ۱۶ روز ۱۹ شهریور رونمایی می‌شوند

شرکت اپل به شکل رسمی اعلام کرد که محصولات جدید خود را روز ۹ سپتامبر ۲۰۲۴ مقارن با دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ طی یک رویداد معرفی می‌کند و باید منتظر چندین گوشی جدید و مدل‌های جدید اپل واچ باشیم. رویداد معرفی آیفون‌های سری ۱۶ شرکت اپل که می‌توان گفت بزرگترین رویداد فناوری در تقویم پاییزی دنیای فناوری است، روز ۹ سپتامبر ۲۰۲۴ ساعت ۱۳:۰۰ به وقت محلی(۱۹ شهریور ساعت ۲۰:۳۰ به وقت ایران) برگزار خواهد شد. این رویداد طبق معمول در سالن استیو جابز در دفتر مرکزی شرکت اپل در کوپرتینوی کالیفرنیا برگزار می‌شود.

تولید پهپادهای محلول‌پاش و گرده‌افشان

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید پهپاد محلول‌پاش و جامدپاش برای کاربرد در صنعت کشاورزی شده است. مهران شهروز، عضو هیأت مدیره این شرکت دانش‌بنیان، گفت: با توجه به جمعیت روزافزون در دنیا و پاسخگو نبودن کشاورزی سنتی به نیازهای غذایی جمعیت حال حاضر، امنیت غذایی در دنیا مورد تهدید قرار گرفته است. عدم امکان مدیریت مزارع بزرگ در کشاورزی سنتی، باعث شده است که این نوع روش کشاورزی بهره‌وری و سودآوری پایینی داشته باشد.

برای توسعه هر فناوری‌ نیازمند اطلس توسعه هستیم

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با بیان اینکه توسعه اقتصاد نیازمند دولت حمایتگر و بیمه‌گر است، گفت: برای هر فناوری نیازمند یک اطلس توسعه فناوری هستیم تا به درستی بدانیم که الزامات رشد و توسعه آن فناوری چیست. حسین افشین در نشست مشترک با معاونان علوم، تحقیقات و فناوری نیروهای مسلح با اشاره به آمادگی معاونت علمی برای توسعه و پیشبرد طرح‌های اقتدارآفرین و فناورانه با همکاری نیروهای مسلح، گفت: برای تحقق اقتدار ملی باید حاکمیت و دولت از توسعه فناوری‌ها در بخش دفاعی کشور - هر چند اقتصادی نباشند - حمایت کنند و سرریز فناوری‌های بخش دفاعی نیز به تکامل زنجیره ارزش، توسعه بازار و اقتصاد بخش دانش‌بنیان و خصوصی کمک خواهد کرد. 

یک ایرانی در میان سرنشینان جدیدترین ماموریت شرکت «بلو اوریجین»

موشک «نیو شپرد»(New Shepard) شرکت «بلو اوریجین»(Blue Origin) روز پنجشنبه ۲۹ اوت هشتمین ماموریت سرنشین‌دار خود را موسوم به «NS-26» انجام خواهد داد و ۶ سرنشین از جمله دکتر «ایمان جهانگیر» متخصص قلب ایرانی-آمریکایی را به فضا خواهد فرستاد. موشک قابل استفاده مجدد «نیو شپرد»(New Shepard) قرار است ساعت ۹ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی از تاسیسات بلو اوریجین در غرب تگزاس بلند شود. ماموریت NS-26 بیست و ششمین پرواز نیو شپرد و هشتمین ماموریت سرنشین‌دار این وسیله نقلیه خواهد بود. این دومین پرتاب نیو شپرد در سال جاری پس از ماموریت «NS-25» در ماه مه خواهد بود.

حمایت از ایده‌های برتر با اعطای یک خودرو/ساخت بزرگترین شرکت تولید آمیزه‌های لاستیکی در مشهد

یکی از گروه‌های صنعتی فعال در حوزه قطعه‌سازی علاوه بر توسعه و عمق بخشیدن به فناوری‌های ساخت داخل، با اعطای یک خودرو از ایده‌های برتر در ۴ حوزه «رباتیک و هوش مصنوعی»، «صنعت خودرو»، «صنعت پزشکی» و «محیط زیست و انرژی‌های تجدیدپذیر» حمایت می‌کند. الیاس جوادی، مدیر عامل یکی از شرکت‌های فناور مستقر در مرکز نوآوری و شتابدهی این گروه صنعتی فعال در حوزه قطعه‌سازی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: این گروه صنعتی شامل ۲۳ شرکت و ۵ هزار نفر پرسنل است که در حوزه قطعه‌سازی خودرو وارد پنجمین سال فعالیت خود شده است. این گروه فعالیت خود را با تولید پاشنه کفش آغاز کرد و اکنون ساخت محصولات متنوعی را در حوزه‌های مختلف پلیمر، شیمی، فلز و محصولات های‌تک در حوزه قطعه‌سازی در دستور کار دارد.

محققان از فاصله ۹ هزار کیلومتری «آندوسکوپی» انجام دادند

محققان مؤسسه فناوری فدرال سوئیس زوریخ(ETH Zurich) و دانشگاه چینی هنگ کنگ(CUHK) با انجام یک آندوسکوپی مغناطیسی از راه دور بر روی یک خوک زنده به یک نقطه عطف پیشگامانه دست یافته‌اند. این عمل جراحی از زوریخ در حالی انجام شد که یک خوک روی تخت عمل در هنگ‌کنگ، در فاصله ۹۳۰۰ کیلومتری قرار داشت. یک اتصال سریع و ایمن به اینترنت و یک سیستم ناوبری مغناطیسی با یک آندوسکوپ با کنترل مغناطیسی، که در مؤسسه فناوری فدرال زوریخ ایجاد شده است، عوامل کلیدی در دستیابی به این موفقیت بودند. به گفته محققان، به لطف این فناوری، ممکن است در آینده مراقبت‌های جراحی بهتر برای مکان‌های دور از دسترس امکانپذیر شود، به ویژه برای جراحی‌هایی که هیچ تجربه محلی برای آنها وجود ندارد.

برگزاری پاویون ایرانی دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه فرانسه

پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق حوزه پویانمایی ایران در نمایشگاه میپ‌کام فرانسه برگزار می‌شود. سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی، پاویون شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان حوزه پویانمایی را در نمایشگاه میپ‌کام فرانسه (MIPCOM) به عنوان بزرگترین و معتبرترین رویداد تخصصی این حوزه در شهر کن فرانسه بر پا می‌کند. مهلت ثبت‌نام شرکت‌ها برای حضور در این رویداد تا ۱۲ شهریور سال جاری تعیین شده است. شرکت‌ها برای حضور در این رویداد، باید لینک محصولات خود را برای ثبت‌نام ارسال کنند. شرکت‌ها باید جهت قطعی شدن ثبت‌نام‌ دو مرحله را بگذرانند که مرحله اول به دبیرخانه برنامه ملی صادرات محتوای خلاق و دانش‌بنیان، شماره ۰۹۳۵۷۳۵۰۷۳۵ پیام داده یا تماس بگیرند تا فرم ثبت نام اولیه برای آنها ارسال شود و در مرحله دوم شرکت‌ها با مراجعه به لینک https://tesc.ir/service/8/1، در سامانه رویدادهای بین‌المللی کریدور توسعه صادرات، نسبت به قطعی کردن ثبت نام خود اقدام کنند.

اختراع کفش‌های دوچرخه سواری بی‌سیم و برقی با تنظیم خودکار

شرکت شیمانو(Shimano) کفش‌های مخصوص دوچرخه‌سواری جدیدی را که به طور خودکار تنظیم می‌شوند، معرفی کرده است که اگرچه هنوز در قفسه‌های مغازه‌ها قرار نگرفته است، اما این کفش مفهومی کاملاً جدید را به دلیل طراحی پیشرفته خود که دارای تنظیم خودکار کفش با پدال است و توسط یک سیستم بی‌سیم الکترونیکی تغذیه می‌شود، نمایش می‌دهد. مانند همه کفش‌های دوچرخه‌سواری، کفش هوشمند شیمانو نیز به پدال دوچرخه می‌چسبد، اما افزودن یک موتور الکتریکی به نام «تنظیم‌کننده» بین کفش‌ها و گیره‌ها این کفش را قادر می‌کند از جلو به عقب و از چپ به راست حرکت کند تا پاهای دوچرخه‌سوار کاملا در جای مناسب قرار گیرد.

ابداع صفحه نمایشی که فقط برای نوشتن طراحی شده است

BYOK که سر واژه عبارت «کیبورد خود را بیاورید» است، توسط یک کارآفرین آمریکایی اختراع شده است و در حال حاضر عضو کمپین کیک‌استارتر(Kickstarter) است. کیک‌استارتر شرکتی آمریکایی و عام‌المنفعه برای کمک به پروژه‌های نوآورانه در زندگی بشر است که از استارتاپ‌هایی با ایده‌های نوین و خلاقانه حمایت می‌کند. این دستگاه به شکل یک صفحه نمایش LCD تک‌رنگ با ابعاد ۱۶۵×۸۰×۴۰ میلی‌متر است. از طریق بلوتوث یا کابل USB به صفحه کلید شخص ثالث موجود کاربر متصل می‌شود. بسته به اینکه کدام یک از سه اندازه فونت انتخاب شده باشد، BYOK تنها دو تا ۶ خط متن را همزمان نمایش می‌دهد.

صادرات محصولات دارویی ایرانی به ۹ کشور

یک شرکت دانش‌بنیان حوزه داروسازی با نرخ رشد ۲۰۰ درصدی، موفق به گسترش بازار محصولات دارویی خود به ۹ کشور شده است. امیر اسماعیل ثقفی‌نیا، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان سنتز ماده اولیه دارویی نیتروگلیسرین و تولید انبوه قرص پیوسته رهش نیتروگلیسرین و همچنین فرآورده دانش‌بنیان یدوفولیک را از دستاوردهای دانش بنیان این شرکت دانست و گفت: ما از معدود شرکت‌های دارویی هستیم که با رعایت اصول و استانداردهای تولید محصولات دارویی موفق به اخذ گواهی GMP در محصولات دارویی (جامدات عمومی- سوسپانسیون پودر خشک) شدیم. همچنین تولید گرانول نیتروگلیسرین آماده پرس و نیتروگلیسرین محلول در اتانول و پروپیلن گلایکول برای مصارف تزریقی و محلول در میگلیول برای تولید پرل زیرزبانی بر اساس آخرین استاندارد بین‌المللی PIC/S از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت از افتخارات این شرکت است.

اینترنت کوانتومی در راه است

یک آزمایش جدید تحقق اینترنت کوانتومی را یک قدم به واقعیت نزدیکتر کرده است. در حالی که ایده اینترنت کوانتومی دارای پتانسیل بسیار زیادی است، اما اتصال آن به اینترنت معمولی چالش‌هایی دارد. اکنون یک مطالعه جدید برای نحوه ترکیب شبکه‌های موجود با آینده راهکار ارائه داده است. آزمایشی که توسط محققان دانشگاه لایب‌نیتس هانوفر در آلمان انجام شد، نشان می‌دهد که چگونه اطلاعات کوانتومی و صفر و یک‌های کلاسیک می‌توانند همگی از یک فیبر نوری ارسال شوند. این به طور بالقوه بدان معنی است که اینترنت تقریباً ضد هک می‌شود و امکان استفاده از زیرساخت‌های موجود برای اتصال چندین رایانه کوانتومی در شبکه‌ها را فراهم می‌کنند که می‌توانند روزی ابزار منحصر به فردی برای قدرت پردازش ارائه دهند و وظایف محاسباتی غیر قابل حل را بر عهده بگیرند.

تلاش برای توسعه ابرخازن‌های منعطف در دستور کار دانشگاه بوعلی سینا

توسعه ابرخازن‌های انعطاف پذیر با استفاده از پلیمرهای انعطاف پذیر طرح تحقیقاتی محققان دانشگاه بوعلی سینا همدان است که با حمایت بنیاد علم ایران اجرایی شد. ساخت یک ابرخازن متقارن با عملکرد بالا بر اساس کاغذ با استفاده از TiO۲/ پلی پیرول/ گرافن اکساید کاهش یافته/ (MXene) Ti3C2Tx بر روی کاغذ معمولی عنوان طرح پسادکتری المیرا عزیزی است که با راهنمایی جلال ارجمندی، محمد علی کیانی و با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

عکس‌های کاوشگر اروپا از زمین و ماه در مسیر سفر به مشتری

دوربین علمی با وضوح بالا در «کاوشگر قمرهای یخی مشتری» یا «جوس»(JUICE) آژانس فضایی اروپا که قرار است در نهایت به سمت مشتری برود، مشغول عکس گرفتن از دهانه‌های ماه و ابرهای جو زمین بود و در عین حال از کنار سیاره ما عبور می‌کرد تا از گرانش آن استفاده کند و مسیر خود را دوباره به سمت توقف بعدی در سفر هشت ساله خود به منظومه مشتری تغییر دهد. مسیر کاوشگر جوس که در آوریل ۲۰۲۳ پرتاب شد، به سوی سیاره مشتری است، اما ابتدا از زمین و زهره بازدید می‌کند. این بازدیدها به منظور گرفتن کمک‌های گرانشی انجام می‌شوند که به جوس امکان می‌دهند تا سرعت کافی را برای بیرون رفتن از منظومه شمسی با حداقل سوخت و رفتن به سوی مشتری در ژوئیه ۲۰۳۱ به دست بیاورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha