• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403060603306
  • خبرنگار : 50121

حضورِ بیش از حد محسوس مهمانان ناخوانده اردستان

حضورِ بیش از حد محسوس مهمانان ناخوانده اردستان

ایسنا/اصفهان عمدتاً برای کار اینجا ساکن هستند و این روزها برای خودشان جماعتی شده‌اند. همه‌جا حضور دارند؛ پررنگ و دسته‌ای و گروهی و صدالبته که مورد پذیرش و قبول و کار راه‌انداز برخی از اهالی.

حضورشان بیش از حد محسوس است از اماکن مذهبی و عمومی و بازار روز گرفته تا سانس‌های استخر و باشگاه‌های بدنسازی و...

شهرستان اردستان علیرغم صبغه قدیمی و تاریخی که دارد با محرومیت‌های زیادی دست و پنج نرم می‌کند، اما تا دلت بخواهد اتباع غیرمجاز افغانستانی دارد. شهروندانی که آرام و بی‌صدا در محلات قدیمی به واسطه خانه‌های خالی که وجود دارد ساکن هستند و رفته‌رفته بر تعداد آنها اضافه می‌شود.

بیشتر مورد استقبال صاحبان مرغداری و رستوران‌ها هستند، ولی بناها و پیمانکاران و به‌طور کلی مشاغل سخت هم از آنها استقبال می‌کنند چون استفاده از نیروهای مهاجر غیرمجاز افغانستانی صرفه بیشتری برای آنها دارد.

به گزارش ایسنا، شهرستان اردستان مانند برخی مناطق و شهرستان‌های استان اصفهان دارای ممنوعیت اقامت و اشتغال حضور اتباع و مهاجران بیگانه است اما این ممنوعیت‌ها تغییری در کاهش حضور آنها نداشته است.

با مردم شهر که صحبت می‌کردم عمدتاً نگران دو مسئله هستند؛ مسئله اول افزایش بزه و ناهنجاری در جامعه به واسطه حضور غیرقانونی و خارج از عرف و عدم وجود آمار صحیح از حضور اتباع بیگانه و مسئله دوم تغییر فرهنگ کار، اینکه مهاجران غیرمجاز افغانستانی جای جوانان جویای کار را گرفتند و هر چند در بسیاری از مشاغل ماهرانه جلوه گری می‌کنند با کمترین دستمزد، سخت‌ترین کارها را انجام می‌دهند و این یعنی تغییر ذائقه جوان ایرانی برای کار.

تاکنون آماری رسمی و دقیق از مهاجران غیرمجاز افغان اعلام نشده اما براساس برخی گزارش‌ها از منابع آگاه حدود ۵۰۰۰ همسایه شرقی کشورمان در شهرستان اردستان حضور دارند که سهم قابل توجهی از اشتغال شهرستان را به خود اختصاص داده‌اند.

اتباع به راحتی وارد شهرستان می‌شوند

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی اردستان در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: شهرستان اردستان چند سال است که از مناطق ممنوعِ حضور و حتی تردد اتباع بیگانه به شمار می‌رود، ولی آن موضوعی که مورد تعجب است ورود راحت اتباع به شهرستان است.

وحید نقوی افزود: حضور اتباع بیگانه از لحاظ فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی، اشتغال تأثیر منفی گذاشته و می‌تواند روی شیوه زندگی مردم تأثیر بگذارد. به‌عنوان مثال حضور بیش از حد اتباع در اردستان قیمت اجاره مسکن را چندین برابر افزایش داده است.

وی با بیان اینکه اداره تعاون کار بازرسی‌های هفتگی و ماهانه خود را از واحدهای مختلف انجام می‌دهد و یکی از مواردی که مدنظر قرار می‌دهد حضور اتباع خواهد بود، گفت: تاکنون ۱۰ کارگاه مشمول جریمه حضور اتباع شدند، اما جریمه کارساز نبوده و زمانی که بازرس‌های اداره تعاون به کارگاه‌ها سر می‌زنند، کارفرماها با ما همکاری نمی‌کنند و اتباع را به نوعی مخفی می‌کنند.

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی اردستان در خصوص اینکه چه اتباعی می‌توانند در اردستان حضور داشته باشند، گفت: فقط اتباعی می‌توانند در اردستان حضورداشته باشند که یا همسر ایرانی داشته باشند یا افرادی باشند که از استانداری و یا فرمانداری مجوز داشته باشند در غیر این صورت به هیچ عنوان حضور این افراد مجاز نیست.

نقوی خاطرنشان کرد: میزان جریمه کارفرمایانی که از خدمات اتباع خارجی غیرمجاز و فاقد پروانه کار استفاده کنند، بابت هر روز اشتغال غیرمجاز مبلغ ۱۱ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۶۴۰ ریال است.

امسال ثبت‌نام اتباع در مدارس اردستان انجام نخواهد شد

فرماندار اردستان نیز به ایسنا گفت: با توجه به وضعیتی که در حوزه اتباع بیگانه شهرستان اردستان وجود دارد در حال پیگیری برای روشی هستیم تا حضور این افراد را به حداقل برسانیم.

سید محمدهادی احمدی طباء با بیان اینکه به دلایل امنیتی نمی‌توانیم آمار رسمی از تعداد اتباع در شهرستان اعلام کنیم، گفت: تاکنون جلسات متعددی به اتفاق اعضای شورای تأمین شهرستان با موضوع اتباع برگزار کردیم و برنامه‌ریزی‌های اولویت‌داری را برای ساماندهی این افراد در دستور کارداریم.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل اصلی افزایش تعداد اتباع در اردستان عبور محور ترانزیت از اردستان است، تاکید کرد: اتباع غیرمجاز باید شهرستان اردستان را ترک کنند ولی این اتفاق نیاز به برنامه‌ریزی و حمایت استان و حتی تصمیمات ملی دارد.

فرماندار اردستان بیان کرد: اکنون به دلیل حضور اتباع خارجی و مخصوصاً افاغنه در سطح اماکن عمومی و ورزشی نارضایتی‌هایی برای مردم به وجود آمده که وظیفه ما برنامه‌ریزی جامع در راستای رفع نارضایتی‌های عمومی است.

احمدی طباء در خصوص خدماتی که در شهرستان به این افراد داده می‌شود، گفت: به غیر از خدمات بهداشتی و درمان هیچ‌گونه خدمات دولتی به اتباع بیگانه در شهرستان اردستان تعلق نمی‌گیرد. امسال به هیچ عنوان ثبت‌نام فرزندان اتباع در مدارس آموزش و پرورش شهرستان اردستان انجام نخواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۷ ۱۶:۵۷

این رقم کاملا رند رو از کدوم قانون استخراج کردید واسه جریمه؟؟

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۸ ۰۰:۴۴

از پارسال نیرو های شرکت ما نصف نصف افغانی شده صاحب شرکت نه بیمه بهشون پرداخت میکنه و حقوقشون رو هم هر جور حال کنه پرداخت میکنه نصف ایرانی ها هم از پارساال بیکار شدن تو رو خدا مسولا یه کاری بکنن تا سال بعد ما هم بیکار میشیم

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۸ ۱۴:۵۴

بیش از یکسال است که مسولین به خطرات هجومی اتباع غیر مجاز در ایران توجه نموده‌اند ولی بیشتر در غالب حرف بوده و اقدامات جدی هنوز به چشم نمی خورد قانونی که در خصوص ورود به شهرها ممنوع وضع شد پیگیری و مسولیت اجرایی و نظارتی برای اخراج این گروه نیست

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۰۸ ۱۵:۳۵

اخراج افغانها از زن و مرد و بچه ایرانو خوردن منابع کشورو تموم کردن خانها باغها ویلاها همه در اختیار افغانهاست باید مردم هم به دولت کمک کنن تا زودتر از کشور برن

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۰ ۰۹:۱۹

تجربه ثابت کرده پیشگیری بهتر از درمانه ولی تا وقتی که تبدیل به بحران نشه هیج کاری نمیشه

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۰ ۱۸:۵۸

ارادهای برای اخراج نمی بینیم که از مردم کمک بگیرن

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۱ ۰۰:۳۲

همه این اتباع که توی ایران هستند بااینهمه زادوولد که دارندکارگاه ها مدرسه ها خونه ها وکار را از دست ماایرانیها دارن درمیارن ،به نظر من نیروی انتظامی بایداز مردم کمک بخواد تااز خونه ها وکارخانه ها اخراج بشن اینا زنگ خطر بزرگی برای ایرانه فقط اخراج

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۲ ۰۰:۵۵

این همه افغان برای چه در ایران زندگی می کنندمگر کشور ندارند چرا سربار مردم وکشور ایران شدن مگر خود ایرانی زنگی نمی خواهد امکانات وآرامش نمی خواهد که موج عظیمی از افغان ها تو ایران ریختن چند سال می خواهند در ایران مهمان نا خوانده باشند صبر مردم تمام

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۲ ۱۸:۰۸

لطفا افغان هارو چه مجاز چه غیر مجاز از ایران اخراج کنید چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است کشور خودشون جنگی نیست و پر از منابع اخراجشون کنید برگردن کشور خودشونو آباد کنن سر بار کشوره بی تدبیری چون ایران نشن ما مردم صبرمون کمه لطفا اخراجشون کنید

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۲ ۱۸:۴۲

چه مجازچه غیرمجازاخراج شوند