• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1403060603174
  • خبرنگار : 71431

آغاز ایمن‌سازی ۷ بیمارستان پایتخت/ مقاوم‌سازی تهران ۲.۱ میلیارد دلار بودجه می‌خواهد

آغاز ایمن‌سازی ۷ بیمارستان پایتخت/ مقاوم‌سازی تهران ۲.۱ میلیارد دلار بودجه می‌خواهد

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد که از مجموع ۱۶ هزار ساختمان نیازمند ارزیابی ایمنی در پایتخت، تاکنون ۳۰۷۱ ساختمان به طور کامل ارزیابی شده است.

به گزارش ایسنا، علی نصیری در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در ستاد فرماندهی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، گفت: مدیریت بحران شهر تهران از نیمه سال ۱۴۰۰ به موضوع ایمنی ساختمان‌ها ورود کرد و تشکیل قرارگاه ایمنی کالبدی شهر تهران نیز یکی از اولین اقداماتی بود که در این خصوص انجام شد.

وی در خصوص ایمنی ساختمان‌ها در شهر تهران نیز گفت: در گذشته آتش‌نشانی اقداماتی را در مورد ارزیابی ایمنی ساختمان‌ها از نظر حریق انجام داده بود که اسامی برخی از این ساختمان‌ها و ... نیز منتشر شده است، اما ما آمدیم و ایمنی ساختمان‌ها را از نظر ایمنی در برابر زلزله ارزیابی کردیم و در واقع ایمنی سازه‌ای مورد ارزیابی شد، در همین راستا نیز تفاهم‌نامه‌ای را میان ۹ دستگاه در داخل و خارج مجووعه شهرداری با دستگاه‌های مرتبط امضا کردیم.

نصیری ادامه داد: البته طبق قانون مدیریت بحران کشور وزارت مسکن و شهرسازی مسئول انجام این اقدامات بود که به هردلیلی از جمله کمبود بودجه  این کار انجام نشد و در نهایت از سال ۱۴۰۱ ما در سازمان پیشگیری و مدیریت  به این موضوع ورود کردیم. خب پس از ورود ما لازم داشتیم که معیاری برای ارزیابی وجود داشته باشد که در نهایت بنا شد ساختمانهای بالای شش طبقه و همچنین اماکن مهم و پرتجمع مانند ورزشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، اماکن دولتی و ... ارزیابی ایمنی شود.

ارزیابی ایمنی ۳۰۷۱ ساختمان در تهران

وی ادامه داد: طبق این شاخص باید ۱۶ هزار ساختمان مورد ارزیابی ایمنی قرار بگیرد که تاکنون از ۵۵۷۳ ساختمان بازدید شدت که ارزیابی ۳۰۷۱ ساختمان به طور کامل انجام شده است. در حوزه حریق نیز آتش‌نشانی کار خود را انجام می‌دهد و البته به ما گزارش می‌دهند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه این ساختمان‌ها در چهار دسته A(ایمنی مشروط)، B (ناایمن اندک)، C (نیارمند مقاوم‌سازی) و D (نیازمند تخریب و نوسازی) تقسیم شدند، گفت: ما اجازه نداریم که بگوییم چه تعداد و کدام ساختمان‌ها جزو ابن دسته‌ها هستند، ولی مثلا ساختمان مرکز تجارت جهانی جزو دسته C  است که اقدامات بهسازی ایمنی آن هم آغاز شده است.

وی با بیان اینکه موضوع ایمنی بیمارستان‌ها برای ما بسیار مهم است گفت: عملیات ایمن‌سازی در هفت بیمارستان حضرت رسول، فجر، فیروزآبادی، شهدای فیاض‌بخش، شهدای یافت آباد، بوعلی و لولاگر آغاز شده است.

نصیری در مورد گودهای رها شده در تهران نیز اظهارکرد: ۲۵۲ گود رها شده در تهران داشتیم که ۵۰ مورد عمق بالای ۱۵ متر و ۲۲ مورد عمق بالای ۲۰ متر دارند. ۱۲۱ گود هم بیش از ۳۰ ماه از رها شدن آن گذشته بود.

وی ادامه داد: ما برای ایمن‌سازی این‌ها وارد عمل شدیم و امروز گود برج میلاد به‌طور کامل ایمن‌سازی شد. گود مجاور کتابخانه ملی یا گود فرهنگ حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته و گود بابک زنجانی هم در حال ایمن‌سازی است. در مجموع تاکنون ۵۵ گود ایمن‌سازی شده و تا پایان شهریور سال ۱۴۰۴ بابد تمام این گودها ایمن‌سازی شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در مورد ایمن‌سازی پل‌ها نیز گفت: ۱۱ پل در سال گذشته ایمن‌سازی شد و هشت پل نیز درحال مقاوم‌سازی است. همچنین بهسازی ۴۶ پل شامل همت-ولیعصر، بابایی-پروین، همت-گاندی، همت-افریقا و ... نیز درحال انجام است. در مجموع از حدود ۷۵۰ پل در تهران، ۶۶ پل در اولویت قرار دارد.

نیاز به بودجه ۲.۱ میلیارد دلاری برای مقاوم سازی تهران

نصیری در مورد بودجه لازم برای ایمن‌سازی در شهر تهران نیز اظهارکرد: شماری از اساتید دانشگاه و نخبگان برنامه ایمن‌سازی شهر تهران را برای ما تدوین کردند که بر اساس آن طی یک بازه ۱۰ ساله ما به ۲.۱ میلیارد دلار بودجه برای اجرای طرح‌های مقاوم سازی در تهران هستیم که از این بودجه ۷۲۴ میلیون دلار آن برای ساختمان‌های عمومی، ۷۹۴  میلیون دلار آن برای ساختمان‌های شخصی و مابقی برای شریان‌های حیاتی شهر صرف خواهد شد.

وی درباره مخاطرات طبیعی دارای اولویت در تهران نیز گفت: زلزله، سیل، آلودگی هوا، توفان، گرد و غبار، خشکسالی، قطع آب، زمین لغزش، فرونشست زمین، حریق، حوادث ترافیکی، حوادث مواد خطرناک، بیماری فراگیر انسانی، تهدیدات سایبری و تجمعات انبوه اختلال یا قطع برق جزو ۱۴ مخاطره اولویت دار پایتخت هستند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به نقشه گسل‌های شهر تهران اظهار کرد: مناطق شمالی و جنوبی شهر گسل دارند اما در مناطق جنوبی به علت فرسودگی خطر محسوس‌تر است. پوسته زمین بر اثر ضربات به عمق راه پیدا کرده است پس نباید نزدیک به گسل ساخت و ساز داشت که این موارد باید رعایت شود اما بافت فرسوده و پهنه جنوبی شهر حتی در برابر ریشترهای پایین‌تر هم آسیب پذیر است بنابراین باید برابر این مساله آماده باشیم. ضمن اینکه ما به دنبال تدقیق گسل ها نیز هستیم چرا که نقشه برخی از گسل ها در تهران کامل نیست.

نصیری با بیان اینکه عقل سلیم بر پیشگیری تاکید دارد، گفت: سیاست‌های کلی نظام در سال ۸۴ ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین سند بین المللی ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ تاکید دارد که جهان باید به سمت کاهش خطر برود و انرژی اصلی بر پیشگیری باشد. پس باید تلاش کنیم وقوع زلزله کمترین مخاطرات را برای ما داشته باشد. این راه طولانی است و باید با شتاب حرکت کنیم و توانستیم فصلی را در توانستن رقم بزنیم. تهران ۸۶۶ متر اختلاف ارتفاع دارد که نوعی شیب محسوب می‌شود. شهرک قائم در مینی‌سینی بام تهران است و اختلاف آن با شهر ری ۸۶۶ متر است. سال‌هاست کف رودخانه‌ها سیمان می‌شود اما در دنیا راه‌حل‌هایی مبتنی بر طبیعت به کار گرفته می‌شود. خروج از حالت طبیعی محیط کار درست نیست.

وی تاکید کرد: باید طرحی نو در اندازیم؛ هر روز جلسات خوبی با مدیرکل بودجه شهرداری برای ایمنی شهر تهران داریم. ما هفت رود دره داریم که بالقوه پتانسیل سیل دارد، مثل رودخانه کن؛ پس باید به حریم رودخانه‌ها احترام گذاریم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره تشکیل کمیته‌های اندیشه ورز نیز گفت: ارزیابی ریسک به عنوان مبنای مدیریت بحران کلانشهر تهران در دستور کار است. ما تلاش کردیم با ۲۰ کمیته تخصصی اندیشه‌ورز تعامل داشته باشیم. به طور مثال تنها کمیته اندیشه‌ورز زلزله ۱۸ جلسه برگزار کرده که با بدنه دانشگاهی مرتبط است. البته هر کار علمی صورت می‌گیرد از مسیر هیات‌های علمی اندیشه‌ورز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha