• دوشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۸:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403060502768
  • خبرنگار : 50972

فرماندار خبر داد

پیش‌بینی حضور ۱۰ میلیون زائر در دهه پایانی صفر/ افتتاح حدود ۱۰۰ طرح در هفته دولت

پیش‌بینی حضور ۱۰ میلیون زائر در دهه پایانی صفر/ افتتاح حدود ۱۰۰ طرح در هفته دولت

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار مشهد با بیان اینکه پیش‌بینی‌ می‌شود در دهه پایانی صفر ۱۰ میلیون زائر به مشهد سفر کنند، گفت: ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس و مترو به صورت ۲۴ ساعته در سه شب آخر ماه صفر به مردم خدمت‌رسانی خواهند کرد.

محسن داوری امروز، ۵ شهریور در نشست خبری به مناسبت هفته دولت که در فرمانداری مشهد برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدای دولت و خدمت اظهار کرد: امسال در هفته دولت پروژه‌های بسیاری برای افتتاح و کلنگ‌زنی وجود دارد. البته با توجه به اینکه در طی این سه ماه پروژه‌هایی در ذیل طرح یادگار ابراهیم افتتاح شده، لذا امسال در برخی از بخش‌ها، طرح‌های هفته دولت نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. به طور کلی ۱۰۳ طرح برای افتتاح و کلنگ‌زنی در دستور کار داریم که ۹۶ پروژه به ارزش ۱۳ هزار و ۵۷۲ میلیارد تومان در طی این چند روز در حال افتتاح و بهره‌برداری است.

وی ادامه داد: ۷ پروژه دیگر به ارزش هزار و ۷۵۹ میلیارد تومان است که این هفته کلنگ‌زنی می‌شود. از مجموع پروژه‌های افتتاح و کلنگ‌زنی، ۱۳ پروژه مربوط به بخش مرکزی، ۷ طرح برای رضویه و ۳ پروژه خاص بخش احمدآباد و ۷۶ پروژه مربوط به شهر مشهد است. همچنین لازم است اشاره کنم که این هفته به مناسبت هفته دولت، هم میز خدمت و هم طرح شهید اصلانی هر دو برگزار می‌شود.

فرماندار مشهد با بیان اینکه امسال همزمان با هفته دولت باید خود را برای ایام اربعین و دهه پایانی صفر هم آماده می‌کردیم، گفت: اربعین حسینی امسال نسبت به سال‌های گذشته تفاوت‌های محسوسی داشت، از جمله اینکه برای اعزام زائرین به کربلا تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شد تا مشکلات سال‌های گذشته به حداقل برسد. با توجه به اینکه حجم مسافرین با ظرفیت ما در حوزه ناوگان حمل‌ونقل متناسب نبود، مصوبه‌ای را برای عدم تردد اتوبوس‌ها به جز در مرزها اجرا کردیم. لذا در مشهد مشکلی در ترمینال و راه‌آهن برای زائرین اربعین ایجاد نشد.

داوری با بیان اینکه امسال فعالیت‌های اجرایی مربوط به دهه پایانی صفر را از یک ماه زودتر آغاز کردیم، افزود: امسال مسیر پیاده‌روی زائرین امام رضا(ع) را تقسیم‌بندی کردیم و در حال حاضر موکب‌ها جانمایی شده و برای تامین نیاز موکب‌ها به خصوص در حوزه آب، برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته است و به ویژه در مسیر بهشت که موکب‌های زیاد مستقر اند، ظرفیت‌های خدمات‌رسانی مستقر و پایدار  وجود دارد.

وی با بیان اینکه همچنین امسال برای تسهیل اقامت زائرین در مشهد نیز تدابیر ویژه‌ای اخذ شده، عنوان کرد: امسال نسبت به سال گذشته تعداد واحدهای اقامت زائر در مشهد ۱۰۰ هزار واحد افزایش داشته و با ایجاد سامانه‌ای با همکاری هیات مساجد، وضعیت تخلیه و اشغال این واحدها مشخص می‌شود. از طرفی سامانه ۳۷۰۴۵ به صورت شبانه‌روزی فعال و پاسخگوی مردم از سراسر کشور است. در فضای مجازی نیز طرح هم‌محله امام رضا(ع) برای خدمت‌رسانی و اسکان زائرین فعال است‌.

فرماندار مشهد با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای حمل‌ونقل زائرین پیاده بین‌شهری، بیان کرد: حمل‌ونقل زائرین پیاده سامان‌دهی شده است و برای کاروان‌های ثبت‌نامی، مکان اسکان در مشهد مشخص و بلیت برگشت این زائرین نیز تامین شده است. برای برگرداندن زائرین پیاده به شهرهای خود، به محل اسکان آنان اتوبوس اعزام می‌شود و در تمام حوزه‌های ناوگان حمل‌ونقلی پیش‌فروش بلیت آغاز خواهد شد.

داوری افزود: تمامی اتوبوس‌های صنعت و معدن برای جبران کمبود ناوگان حمل‌ونقل در اختیار شرکت‌های مسافربری گذاشته شد و از طرفی سازمان اتوبوسرانی نیز به کمک آمده است و در حوزه ریلی و هوایی نیز فوق العاده‌هایی اجرا شده است.

وی با اشاره به عدم نظارت کافی بر دستگاه‌های خدماتی و بازار  به عنوان یکی از نقاط ضعف سال‌های گذشته، اظهار کرد: امسال ۵۰۰ بازرس در ۱۴ بخش، بر حوزه‌های خدمت‌رسان و بازار نظارت خواهند داشت و تمامی واحدهای صنفی و اقامتی در اطراف حرم باید طبق نرخ‌نامه عمل کنند و اگر کسی‌ مرتکب تخلف شود، مورد پیگیری جدی قرار خواهد گرفت و مبلغ اضافه‌ای که از سمت واحدها دریافت شده، به زائرین عودت داده می‌شود. در مجموع ۱۴ قرارگاه به صورت شبانه‌روزی در اطراف حرم نظارت بر واحدهای خدمات‌رسان را عهده‌دار شده‌اند.

فرماندار مشهد گفت: در اتاق اصناف با ۸۰۰ واحد صنفی قراردادی برای فروش ۲۱ کالای ضروری منعقد و ۲۰ بازار موقت در اطراف حرم برای فروش این اقلام و جلوگیری از ازدحام جمعیت ایجاد شده است. از دیگر فعالیت‌ها برای کاهش ازدحام و مدیریت جمعیت اطراف حرم، افزودن چهار هزار پارکینگ است. همچنین ۳ هزار نیرو از جوانان هلال‌احمر برای خدمت‌رسانی به افراد کم‌توان در ۴ محور اصلی منتهی به حرم مطهر مستقر خواهند شد.

وی ادامه داد: بیمارستانی صحرایی در مُلک‌آباد و چندین ایستگاه سلامت در اطراف حرم عهده‌دار رسیدگی به سلامت مردم خواهند شد و تمام مراکز درمانی به خصوص در اطراف حرم به صورت شبانه‌روزی فعال خواهند بود و علاوه بر داروخانه‌های شبانه‌روزی، تمام داروخانه‌های اطراف حرم تا ساعت ۲۴ فعال هستند. 

فعالیت ۲۴ ساعته ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد در سه روز پایانی صفر 

فرماندار مشهد با بیان اینکه پیش‌بینی‌ می‌شود در دهه پایانی صفر ۱۰ میلیون زائر به مشهد سفر کنند، گفت: ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس و مترو به صورت ۲۴ ساعته در سه شب آخر ماه صفر به مردم خدمت‌رسانی خواهند کرد و از طرفی فراخوانی برای جابه‌جایی صلواتی نیز داده شده است و افرادی در این طرح شرکت کرده‌اند.  برای نظارت بر عملکرد و عدم تخلف، طبق قانون در این ایام هیچ اتوبوسی حق سوار کردن مسافری خارج از ایستگاه ترمینال را نخواهد داشت.

داوری با تاکید بر آماده‌باش کامل تمام دستگاه‌ها در ایام دهه آخر صفر، بیان کرد: از دیگر اقدامات، ایجاد  تعداد کافی حمام و سرویس بهداشتی است. همچنین سهمیه آرد اضافه برای نانوایی‌ها در نظر گرفته شده است. نانوایی‌های سیار نیز حاضر خواهند شد و نان تمام هیات‌های مذهبی از نانوایی‌های مخصوص تامین می‌شود  و برای تمامی هیات‌ها، معرفی‌نامه به نانوایی در نظر گرفته شده است. از طرفی برای موکب‌های مسیر راه پیاده‌روی نیز آرد تهیه شده است. با کمک آستان قدس ۳۰۰ موکب در مسیر بهشت و در خیابان امام رضا(ع) برای اسکان و خدمت به زائرین فعالیت خواهند کرد.

داوری در پاسخ به سوالی بیان کرد: یکی از شعارهای اصلی ما در آغاز کار، برگرداندن فرمانداری مشهد به جایگاه اصلی خود بود. از مسائلی که مشهد و استان در تامین آن مشکلی ندارد، حوزه برق است. اگرچه ما در استان کمبود برق نداریم، اما به دلیل مدیریت کلان کشوری در این حوزه، ما نیز  کمبود برق را تجربه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ۷۰۰ هزار تبعه مجاز و غیرمجاز در خراسان رضوی حضور دارند، اضافه کرد: در مورد اتباع خارجی تکلیف روشن است و دستور کار ما، سامان‌دهی اتباع مجاز و طرد اتباع غیرمجاز است. وظیفه طرد این افراد بر عهده نیروی انتظامی است و از ابتدای سال جاری تا کنون، عدد قابل توجهی از اتباع غیرمجاز از کشور طرد شده‌اند. همچنین جمع‌آوری متکدیان نیز بر عهده شهرداری با همکاری سایر ارگان‌هاست که در حال انجام است.

داوری در پاسخ به اینکه مهم‌ترین کار فرمانداری مشهد در مدت ۲ سال و هشت ماه دولت سیزدهم چه بوده، گفت: چهار کار مهم در این دوره در فرمانداری مشهد انجام شد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بالا بردن سرمایه اجتماعی شهر اشاره کرد، به‌ طوریکه با ایجاد گفتمان موثر با مردم، افزایش نرخ مشارکت مردمی در چهار انتخابات اخیر حاصل شد و مشهد تنها کلان‌شهر با افزایش ویژه نرخ مشارکت بود. به علاوه در طرح شهید اصلانی، حدود ۴۶۰ مصوبه داشته‌ایم که برای حل مشکلات عمده در شهر، بخش‌ها و محلات بود. ۸۰ درصد این مصوبات اجرایی شده است که از جمله آنها می‌توان به پل دهرود در مشهد و ساماندهی کال زرکش اشاره کرد.

وی افزود: در سالیان گذشته فرمانداری مشهد کمرنگ دیده می‌شد، اما امروزه مسئولیت شهر مشهد مشخص و دستگاه‌ها در این حوزه پاسخگوی فرمانداری هستند. از دیگر اقدامات، ایجاد ثبات در بازار بود. در راستای تامین  معیشت مردم، تا آنجا که توانسته‌ایم بازار مشهد را از تلاطم‌های نابه‌سامان حفظ کرده‌ایم. 

فرماندار مشهد عنوان کرد: همچنین در این دو سال و هشت ما حدود ۱۲۸ واحد صنعتی احیا شد. در ایجاد اشتغال خانگی بیشترین میزان را در کشور داشتیم. همچنین در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بالاترین اشتغالزایی در مشهد بود و پایین‌ترین نرخ بیکاری را داشتیم. با ایجاد نهضت مسکن، ۸ هزار مسکن در روستا و شهر به مردم واگذار شده است.

داوری ادامه داد: از دیگر اقدامات مهم انجام‌شده، ساماندهی حاشیه شهر مشهد بود. برای اولین بار در حاشیه شهر مشهد و در خیابان حر، بیمارستانی ۵۴۰ تخته خوابه ایجاد شد که این بیمارستان در دولت سیزدهم کلنگ خورد و اورژانس آن در هفته‌های آینده افتتاح خواهد شد و از طرفی در غرب مشهد نیز  طرح ایجاد بیمارستانی در دست اجراست.

وی اضافه کرد: برای توانمندسازی حاشیه شهر برنامه‌ای سه ساله طرح شد و در سال ۱۴۰۱ با اختصاص بودجه‌ای حدود ۷ هزار میلیارد تومانی، ۲۰۴ پروژه آغاز شد که بخشی از این پروژه‌ها در آینده افتتاح می‌شود. در ساماندهی حاشیه شهر، کار بازگشایی خیابان‌ها انجام می‌شود و برای تثبیت و عدم گسترش حاشیه نیز طرحی در نظر گرفته شده است که پس از اتمام مطالعات، از آن رونمایی خواهد شد. 

پایان بحران کمبود کلاس در مشهد تا شهریور سال آینده

فرماندار مشهد گفت: در ابتدای کار با  ۲۲ شاخص بحرانی در شهر مشهد روبه‌رو بودیم که در ۴ حوزه وضعیت خطرناکی داشتیم. از جمله این حوزه‌ها، کمبود فضای آموزشی بود که با ایجاد طرح نهضت مدرسه هر سه‌شنبه یک مدرسه افتتاح شد و ۵۰ مدرسه ۱۲ کلاسه در حاشیه مشهد شروع به فعالیت کردند. با کمک خیرین و مولدسازی، در شهریور ۱۴۰۴ بحران آموزشی نخواهیم داشت. 

داوری با بیان اینکه در حوزه بهداشت هفته درمیان یک مرکز بهداشت تاسی می‌شود، اظهار کرد: ۱۲۰ کیلومتر جاده آسفالت تاسیس شد و ۸۰ کیلومتر جاده نیز در حال ساخت است. تا مهرماه به تمامی روستاهای مشهد گازرسانی خواهد شد و تنها امکان گازرسانی به دو روستا وجود ندارد. نهضت آسفالت در معابر روستایی از دیگر اقدامات بود و  در سال گذشته ۸۰۰ هزار متر مربع آسفالت شد که امسال نیز ادامه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha